Första hästen!!
Ska äntligen skaffa häst! Min alldeles egna första häst! Är så himla nervös över hur det kommer gå. Har redan fixat stallplats och har nu påbörjat mitt sökande efter mig drömhäst. Skulle behöva lite tips om vad man ska tänka på när man köper sin första häst, hästens första tid hos en osv! Ni får gärna berätta om hur det gick till när ni köpte era första hästar! :)
Provrid många, ta inte första hästen bara för att. Ta gärna med dig din tränare eller någon erfaren hästmänniska som hjälper dig vid provridningarna. Det finns tusentals hästar i världen så ta dig tid att leta tills du hittar en häst som du verkligen trivs med, tänk att du ska rida den hästen varje dag och att det ska vara roligt! Provrid gärna flera gånger. Och är det första hästen så ska du ha en läromästare, anser jag. Lycka till! :)
Något som jag tycker är oerhört viktigt är att inte välja häst efter utseende. En före detta travare som är brun med svart man som nyfiket går och hälsar kan vara mer rätt än det vackra fullblodet som galopperar i hagen med höjd svans och blänkande päls. Tro mig, jag vet.
Inga påhopp av travälskare nu tack, jag delar med mig av erfarenhet och vad jag lärt mig.
När vi för några år sedan letade häst såg jag framför mig en fullblodsliknande häst som jag skulle utbilda i både hoppning och dressyr. Travare kan vara ganska svåra och tråkiga att träna i dressyr och hade ingen bra hoppteknik, trodde jag. Vi provade därför inte travare i början, men efter många veckor blev det att vi testade en i alla fall. Jag var lite skeptisk, men tänkte det skadar ju inte.
Nu står den där före detta travaren hemma hos mig, en häst som jag aldrig trodde jag skulle ha. Om någon är rolig att hoppa och rida dressyr med så är det hon! Hoppa är det bästa hon vet och hennes lätta framben går inte att missa vid dressyrarbete.
De översta bilden visar travaren så som många föreställer sig den. (Även jag, förr) Bilderna nedan visar hur fantastiskt det blir om man bara vill och vågar!
Jag säger inte att du ska köpa en travare, men:
Döm inte hästen efter håren, då missar man troligtvis den rätta hästen.
Lycka till!
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"