Intressekoll, stallplats lycksele
Hej
Jag och min man har funderat på att fixa upp lagårn och hyra ut stallplats efteråt.
Men eftersom det är lite pengar involverat i sådana byggen vill vi kolla så att det finns intressenter först.
Tanken är då att hyra ut lösdriftstallplats till våren ungefär för ca 650 kronor/månad i det kommer då grovfoder (ensilage på vintern, fri tillgång höst och vår hö och främst bete på sommaren men såklart ges hö ifall det behövs) att ingå.
Hagarna kommer främst vara i skogsland men vi ser till så att det finns ställen där dom kan sträcka ut sig och springa. Vi kommer minst ha 3 hagar/år (vinterhage, vår/sommarhage, sensommar/hösthage). Sen kommer det såklart finnas vindskydd i hagarna.
Det finns ställen som är lämpade för ridning härikring, även efter vägen då det sällan kör folk här (det är inte allmän väg efter vår gård).
till våren är det tänkt att vi ska ha minst 2 boxar (eftersom det är frigång tänker vi då det främst som sjukbox) varav en kommer att vara stor nog för större raser eller medelstora raser som fölbox.
Även sadelkammare finns såklart och vi planerar även att bygga en rundkorall tror jag det heter (det är min man som är mest hästintresserad så jag kan inte namn på sånt
) men det kan vi nog inte bygga över vintern.
Nån är oftast hemma så man kan ha ganska bra koll på hästarna.
Gården finns mellan Lycksele och Storuman och är ca 4,5 mil från Lycksele.
Fråga om det är nått ni undrar, antingen via PM eller direkt i tråden
l'm back
Det låter väldigt billigt, kolla så ni inte går back på det. Våra isisar äter ensilage på vintern för ca 600 kr var, men vi köper dyrt foder eftersom vi måste ha småbalar och jag är petig med analysen.
Det heter korall ;D - "kollar" heter en typ av sele för körning (ordet kommer av franska ordet för halsband) och har samma funktion som lokselen eller bröstna (dvs det är där draglinorna fästs).
Lycka till!
Vi är släkt med bonden som vi köper foder av så vi kan köpa ganska billigt, vi har räknat på det men vi vill inte heller ta för mycket eftersom vi bor en bit från stan. (folk nära har ofta egen gård som dom kan ha hästarna på)
l'm back
Vad praktiskt! Det är ju som du skriver; blir det för dyrt så vill inte folk hyra in sig, men för den skull ska ju inte stallägaren gå med förlust, vilket jag tror att de ganska ofta gör. Det är många kostnader med ett stall som man som hästägare inte tänker på…
#3 jo det ä bra att ha släkt som både kan och vill, dom är särskilt glad att några så unga (vi är 26 år) vill flytta ut på landet.
tack för rättningen förresten (var på väg ut till djuren så jag hann inte skriva så mkt förra gången)
l'm back
Man kan ju inte alltid ha koll på alla tangenter - jag skrev också fel "bröstna" ^^