bli av med svankrygg
Har varit och provridit en häst idag som är svankryggig! Inte farligt mycket men lite grann! Hur gör man bäst för att träna upp det? Och är det svårt? Jag tänker om det är bättre att glömma honom och satsa på en annan?
Du kan inte bli av med en svankrygg, men du kan få hästen att må så bra som möjligt genom att rida den rätt.
De flesta svankryggiga hästar lider inget alls av sin svank (och då inkluderar jag rejält svankiga hästar, även de med extrem medfödd svank), så om hästen i övrigt passar dig bra - köp den och lär dig att "inte se" den svankiga ryggen.
Som #1 skriver, ryggen ser ut som den gör, men ofta ser hästar svankigare ur för att de saknar överlinje. Överlinjen kan man bygga upp med träning.
#2 jag tänker också att den går att muskla upp lite! #1 nej han lider inte heller av sin svank som du säger! Det är väl mest jag som känner att han behöver musklas upp och äta upp sig lite. Men är ju inte så att han är i dålig form! Känner att jag är lite otydlig och rörig när jag skriver! Hoppas ni förstår ändå! :)
En häst som är lite överbyggd ser för övrigt lätt svankig ut. Det ena utesluter ju dock inte det andra, men kan ju även se värre ut än vad det är så att säga =)
Så länge det inte är något helt groteskt är det ingen fara! Kan va lite knepigt å hitta sadel osv bara som inte ger punkttryck.
Hakuna matata!
Behöver den ryggmuskler så är det samma som med alla andra hästar, en foderstat som täcker proteinbehovet väl kombinerat med vettig träning.