tappsko
Hejsan! Jag undrar vad man ska göra när hästen trampar av sig skon ideligen? Alltså: Han trampar på skon med bakhoven så att skon ramlar av, efter ca 2 veckor med ny sko händer samma sak igen! Vad hade ni gjort? Jag funderar på att köpa " gympa dojjor" till honom istället för att han ömmar när han rids! Tror ni jag är inne på "rätt" linje? Tacksam för svar!

han kanske har dålig hovkvalitee eller dålig hovslagare? min häst drog av sig skorna vartenda vecka, jag trodde jag skulle bli galen! :O Men vi bytade hovslagare och han har dragit av sig skon en gång på typ 6 mån ;)

tack för svaret! Enligt hovslagaren så är det bra kvalitet på hovarna men de säger att detta är ett vanligt fenomen på travare! Vad tror du?

Det är nog en dålig hovslagare som kanske sätter på för stora skor då kanske.

Är det någon som har erfarenhet av "gympa dojjor? Om de är bra etc?
ja jag tror mkt på #3 inlägg för annars går han ju väldigt tätt med benen, har du lagt märke till om det är med samma hov han trampar av sig skon alltid?

Han byter från hö till vä ungefär varannan gång! Tycker att detta är väldigt konstigt bara! Har nyligen ridit in honom och han har övertramp, har även fått en liten sprick eller spräckt upp lite i hoven bak genom avtrampningen, antagligen har han större övertramp från vä än från hö!
Be hovslagaren korta trakterna på skorna fram så mycket det bara går, och förklara för honom vad problemet är. En duktig hovslagare ska kunna göra något åt det. Annars, be honom skaffa Classic Roller-skor, brukar vara svårare för dom att trampa av sig om dom har sånna.
Hej hej…känner igen det
för ca 3 veckor sedan skulle ja rida och då hade pållen tappat höger fram sko, nu 3 veckor senare (igår) när jag skulle rida så hade han tappat den igen, hovslagaren kommer dock imorgon….

Du kan kanske pröva ha boots på fram också. Om det är vid ridning han trampar sig, och nyss är inriden, så kan det bli bättre vartefter han blir mer balanserad.

en i stallet har boots på sin häst i hagen och vid ridning så skorna ska sitta kvar, har funkat hittills men hon har bara haft honom i några veckor så..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gammel man hade en tendens till att trampa av skor ett tag.. han fick ha boots första 3 veckorna i hagen så att skon han "sätta" sig först.. hjälpte honom iaf.

tackar för svaren! Har lite att gå på nu!