Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 625 ggr
[JohannaCivic]
0

HJÄLP!

Behöver hjälp omgående!

Jag är fodervärd åt en häst som jag fick i våras, vi skrev ett kontrakt på 1år och jag har haft honom utan problem nu sen i våras men idag fick jag reda på att jag förlorat mitt jobb asså min provanställning på 6mån gick inte över till tillsvidare/fastanställning och jag kommer nu omöjligt kunna försörja henne med stallhyra,mat,strö osv!

Ägaren till hästen är lite bitter och har taggat mot mig ofta. Vi är liksom inte vänner. Hon kom oväntat och hälsade på, klagade på min skötsel osv,

I kontrakten står det att det är 6 månaders uppsägningstid och om jag säger upp kontraktet nu måste jag ändå försörja hästen i 6 mån och jag har bara råd att försörja honomi 2mån till sedan har jag absolut ingen inkomst alls. Jag får jobba i 1 månad till sedan sägs jag upp och då får jag min sista lön i sep. Stallhyran är inte billig heller den ligger på 3000 kr.

Jag har kört fast totalt och vet verkligen inte vad jag ska göra! helst av allt vill jag ha kvar honom men det är omöjligt utan ekonomin. Är det någon snäll snäll snäll själ där ute som vill hjälpa mig. Säger jag till ägaren att jag säger upp kontraktet kommer jag få massa sura ord tillbaka och hon har ingen möjlighet att ta tillbaka honom tidigare.

Hur ska jag gå tillväga???

Spiritinthesky
1

Du måste tyvärr försörja hästen de 6 månader ni har som uppsägningstid. Du får ej bryta kontraktet. Hästen är nu under ditt ansvar och absolut inte ägarens!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Pelzi
1

du borde ha tänkt innanför du visste väll att du hade prov anställning en viss tid, jag hade bytit stallplats till något billigare om det finns eller så får du snåla på din  sista lön så du har pengar till hästen :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Chestnut
1

Skaffa betalande medryttare eller någon som kan bli fodervärd istället för dig, dvs överta kontraktet om ägaren godkänner det.

Med vänliga hälsningar
Chess

Spiritinthesky
0

#3 bra idé!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gullan_J
1

Hemsk situation du hamnat i! 

Själv skulle jag ha pratat med ägaren först av allt, för hennes häst kommer faktiskt bli drabbad av det! Går inte h*n med på det skulle jag ha gjort något som #3 tipsat om.

-Bättre ökänd än okänd

WornOut
0

Håller med #5 om att du först och främst borde prata igenom detta med ägaren, även om denna kanske inte blir så glad.

Och om det kör ihop sig totalt efter det så skulle jag ställa hästen i ett billigare stall eller lösdrift om det funkar för hästen. Det går att hitta billigare stallplats än för 3000. Vart bor du ? Sen skulle jag som ovanstående skrivit försöka hitta betalande medryttare. Eller ännu hellre en annan fodervärd.

[Shettisar]
0

Jag hade förklarat läget för ägaren,och är h*n det minsta sund i sitt tänkande så förstår h*n din situation och allt vad en mindre inkomst innebär.Förstår människan inte läget så erbjud att hitta ny fodervärd.Klart man kan komma i knepiga situationer och är man då mänsklig så försöker man lösa det tillsammans.