Westernsadlar?
Hej på er! Nu ska jag, inbiten "engelsman" fråga er westernexperter här ute hur man hittar en prisvärd och hyfsad wsadel som ska passa en arab med MKT kort och rund rygg??? Har ju ingen aning om märken eller om det ska vara "trail" eller "pleasure" osv. Finns det inga allroundsadlar?:o)
Tycker att det är skönt att rida i westernsadel men har ingen lust att betala 10-20 000 för en!
Tips?
skulle vara kul att veta vart det finns schysta enkla träns utan massa krimskrams…!!!

Bra fråga! Jag är också intresserad av det, vill ha en "allroundsadel" för uteritter. Är inte ute efter att tävla och så.
Jag såg att börjes http://www.borjes-tingsryd.se/ hade ett enkelt och billigt träns (under 200kr).

#1. Jag har också en arab med väldigt kort rygg. Jag köpte min westernsadel på Hööks (den rödbruna pleasure(tror jag)sadeln. Helt underbar att rida i och kostade "bara" 4000. Kan varmt rekommendera denna sadel. Dessutom finns den i både normal och vid. (Men det är nästan bara de kraftigare quarterhästarna som kan ha vid.)

vill me ha lite tips om de *ler*

Alternativet är ju att leta efter begagnade westernsadlar, då får du ju ner dem lite i pris! Plus att begagnade westernsadlar är skönare att rida i. Nya kan bli lite väl stela. 

#3 Oh, du har den sadeln. Jag har kollat på den faktiskt! Den är bra alltså?
# 3 Har Hööks fortfarande den sadeln kvar i sortimentet?? För den såg trevlig ut. Behöver en till Dotterns häst.
Har ni hästar med kort rygg så rekomenderar jag en rundskuren sadel. Det finns många beg att välja på, men köp hellre en begagnad märkessadel än en ny ekonomisadel.
kanon.. det är bara det att vad är en märkeswesternsadel???
Jag hämtade precis en beg Stubben Scandica som jag precis "stjärtat in"…hi hi hi!!!

Rundskuret och inte för lång, för då kommer den att skava. Simco har väl bra sadlar och så hörde jag att quarter Canyon som hööks har ska vara bra. Det var en som hållit på med westernsadlar, har sålt i butik och provat ut som har sagt det.
Finns ju massor av bra, ska ju oxå skaffa en senare (för kort o rund rygg). Har ju tom svårt med vanliga engelska sadlar..
Hade tur idag. Har letat länge och så helt plötsligt dyker det upp en westernsadel bara en km härifrån i rätt storlek och fin färg i allround modell. Tillverkad av K&B Saddlery. IOWA. Helt i nyskick och jag fick pad, filt brösta och träns till vrakpriset 1500:-
scandica var för smal.. ändå var det vid bomvidd!
Men stubben scandica är väl ingen westernsadel?
nej det är en engelsman
beskrev bara hur omöjligt det är att hitta sadlar!

Det finns ju särskilda westernsadlar som är just för araber. Eftersom dom har korta ryggar oftast. Dom brukar passa till fjordingar också då. Har haft en westernsadel som min mamma köpte i Amerika när hon var där. En Tex Tan kommer inte ihåg vad den hette mer. Men kostade för 8 år sedan 13.000 kr då i Amerika. Den var jätteskön att rida i.
Jag har en jättebra sadel ( av engelsk modell) nu till min häst. Den är av märket ainsley ( ranger ) Den har ställbar bom, som man själv kan ändra med en stålpinne mellan 29 - 34. Passformen är kanonbra. Perfekt till min häst som inte rids mycket vintertid och tappar muskler då. Jag köpte den begagnad för några tusen, men nypriset på denna sadel är 22,000:-. Bästa köpet!

#6. Ja den är helt underbar
Och inte alls så där stel i början som vissa westernsadlar kan vara. En jättebra sadel till ett otroligt bra pris =P
#7. Ja jag tror dom har kvar den!
#17-men den är inte för lång? Det vore perfekt isåfall… vad har din pålle för täckesstorlek? Kan du ta bild bakifrån och framifrån så att jag kan se hur högt den ligger över manken?
Snääälla??

#18. Nej den är lagom lång, och min häst har 125 i täckesstorlek. Så han är väldigt kort i ryggen. Ja ska se om jag kan fixa bilder idag, min kamera krånglade lite igår 
men va bra då är de lika långa!!!