hingstlicenser
Jag vill höra vad som gäller runt betäckningslicenser…
Om man betäcker sitt sto med en godkänd hingst som sedan visar sig inte löst licens det året… än… utan gör det senare under samma år… Vad häder då? Är de betäckningar som skett innan licensen är betald "ogiltliga"?

Hej!
På arabsidan ser det ut så att om du betäcker ditt sto och giltig licens saknas på hingsten, får fölägaren betala en tilläggsavgift på 1000:-.
Mvh /Anki

Läs hingstreglementet på Svenska Hästavelsförbundets hemsida. Där står det rasvis vad som gäller för de anslutna raserna.
För tex Shetland gäller att man inte får betäcka alls förrän hingstens licens är betald (alt bevis o dyl). Tror att det utgår straffavgifter om man betäcker ändå. Hur mkt o vem som får betala är jag inte 100 på.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men man kan betala licensen innan man fått fakturan väl??

Du hittar all info på din rasklubb om pg:nr och summa du ska sätta in.
Mvh / Anki

Jag har fått besked från mitt rasförbund att det kan bli problem. Nu brukar min hingst lösa sent

#4 På Shetland, som Kacka också har, så vet vi idagsläget inte hur vi skall göra. Rasföreningen håller på licenserna till dess att deras nyaplan och riktlinjer är klara och godkända av SJV. Därför är vi oroliga att vi kanske inte kommer kunna betäcka förrän sent, om det drar ut på tiden. För enligt reglerna måste vi ha licensen innan våra hingstar betäcker alls.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag kan förstå att nygodkända och sånna som vill lösa betäckningsbevis och -intyg "hålls på"… men måste de hålla på licenserna för de fullt godkända????
#7 Är nog bra att de har "lika för alla". Då uppstår inga ? vem som löst licens och inte.