Rida när det regnar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det nån som rider ut trots riktigt dåligt väder, t.ex. när de blåser myket och ösregnar eller bara regnar? Själv är jag dålig på det. Jag kan endast rida ut eller i en paddock - inget ridhus, så för mig blir de ofta ingen ridning när de regnar… Hur ska jag hitta motivationen till det trots dåligt väder?
Jag har också bara möjlighet till paddock eller bara rida ut så ibland får man ta sig i kragen helt enkelt. Själva ridandet tycker inte jag är så stort problem, men jag måste åka buss till stallet ibland och får vänta ganska länge när jag byter buss, och att sitta ute i regnet är ju inte det roligaste. Ska alldeles strax ge mig iväg till bussen och det har spöregnet hela förmiddagen.
Tänkte bara ta en lite tur runt en tjärn idag, och göra det jag känner för. Du kanske kan hitta på något roligt ni itne brukar göra så ofta?
Med bra kläder märker du inte att det regnar!
Själv kan jag väl ibland välja ridhuset av bekvämlighet vid dåligt väder, men det händer allt att jag tar mig ut också. I vintras var jag ute i snöstorm några tillfällen. Såg knappt framåt, men det gick ändå med lite vilja! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag rider ut i alla väder, precis som #2 red jag oxå ut i värsta snöstormen denna vinter.. Då var det riktigt illa, kunde inte ens ta bilen ner till stallet & hästen gick med huvudet mellan benen. Men vi härade ut!
Jag har dock ett ridhus tillänligt, fast det är ca 20min bort om man skrittar dit. Men hästarna är härdade, det är bara vi som kan vara lite lata emd att dra på oss regnkläder ;)
När jag har hästen på skolan så är jag bortskämd med ridhus men annars så rider jag orfast när det regnar. Det är faktiskt ganska kul att ge sig ut i regnet och raca. Dock så rekomenderas regnkläder annars så ser man ut som man har badat. ;)
Tack allihop! Jag ska iaf gå ner o longera min häst nu. Sen SKA jag ut o rida vilket väder de än är i veckan;) haha nu har jag lovat de…
Men min häst går på sommarbete nu - dygnet runt så han är ju rätt blöt när de regnat, kan man sätta på sadel o allt ändå? Blir ju svårt att borsta honom när han är så blöt…
Att rida i sommar-regn är sällan något problem. Tycker det är svalkande och ganska kul att plaska på i vattenpölar. Eller som vissa hästar som är övertygade om att vattenpölarna är bottenlösa håll och skuttar mellan, över och runt istället. Blir till en lek. Med regnkläder på tycker jag inte det är så svårt att motivera mig att rida ute vid regn.
Däremot är höst/vår-regn mindre roligt för man blir så kall trots varma kläder under, men det går det med om det behövs.
Jag brukar ta det lugnt när det är dåligt väder, borsta ordentligt eller ta en prommenad bara. Orka vara väldigt ambitiös när det öser ner ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se
Rid ut med en kompis! Man blir mycket mer motiverad när man vet att man får trevligt sällskap
Var själv ute och red i typ 1½ timme i söndags och det spöregnade 
förr hade jag inte tillgång till ridhus så då blev det ute - oavsett väder! Hästen behöver röra på sig oavsett vilket väder är och eftersom hon inte bryr sig speciellt mycket om regn/snö/blåst så är det bara att pallra sig ut! :)
Dock kändes det liiiite onödigt när det var ren snöstorm och -25 grader förra vintern, men vi var ute även då, haha
Jag rider i alla väder, min gräns går vid för varm, över -20 grader, blåser så det är risk att träd blåser okull och vid åska, men jag rider när det är kallt, varmt, blåser och regnar, regn är helt underbart, naturen blir så otroligt vacker när det ösregnar och solen lång borta skickar ljus genom regnet :')
Jag har varken paddock eller ridhus så rider alltid ut ;)
Har inte heller tillgång till ridhus eller paddock så blir att rida ut i allt väder, förutom vid åska då.. Idag hade jag tänkt å rida i spöregn men då det inte gick att fånga in hästen på nästan 3 timmar så blev det inget :P Tycker det är härligt med regn, jobbigt bara när man inte har bra kläder och hästen blir dyngsur :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Har inte heller tillgång till ridhus eller paddock så blir att rida ut i allt väder, förutom vid åska då.. Idag hade jag tänkt å rida i spöregn men då det inte gick att fånga in hästen på nästan 3 timmar så blev det inget :P Tycker det är härligt med regn, jobbigt bara när man inte har bra kläder och hästen blir dyngsur :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Tack för alla nya svar. De är otroligt vad mycket lättare de känns att rida ut i regn nu=D
TACK!
#8. Har ingen hästtokig kompis i närheten just nu… Men de är lättare med de är sant!
Hur gör ni då, sadlar ni hästen trots att den är dyngsur?
har med bara paddock men brukar rida i spöregn ibland brukar jag ta på tävlingsregntäcke speciellt om det är lite kyligare ute så hästen slipper bli jätteblöt och kall men ofta rider jag utan. finns ju bra regnkläder så brukar inte va några problem. storm e jag inte lika glad i brukar rida en kort runda men hästarna jag haft blir så fnossiga när det blåser så mkt så blir lite lätt skritt men ofta på banan då vi har så mkt träd där vi annars rider så risk för fallande träd håller jag mig helst på avstånd :P
#13 Jag tar bort så mycket vatten det bara går, sen sadlar jag som vanligt 
Jag spenderade en höst/vinter på en gård i Storbrittanien. Det regnade väldigt mycket! Men hade man bara vettiga kläder på sig så glömde man bort att det regnade. Då hade jag linser också, nu störs jag mest av vattendroppar på glasögonen.
Ibland hade vi riktigt ruskväder, när det regnade på tvären och aldrig riktigt blev ljust på hela dagen. Dom dagarna passade jag på att verkligen rykta igenom hästarna ordentligt, kanske fläta lite manar och reda ut svansar och sånt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
För ca tre år sedan när jag inte hade någon egen häst utan red två ston ca 4 gånger i veckan regnade det varje gång jag red igenom hela januari. Jag har då inte varit med om en sån regnig vinter och jag bor ändå i Sundsvall där vi de senaste åren haft runt en meter snö. Det var ju fruktansvärt kallt att bli så blöt varje gång i januari, men jag höll ut, men jag skulle nog inte göra om det i dag, haha :P Man blir lite kräsnare när man har egen häst tror jag, man har inte speciella dagar man måste rida annars får man inte rida, man kan bara rida en annan dag istället om man har egen häst.
På sommaren är det ganska skönt ändå när det regnar ibland, bara man har rätt kläder, jag blir oftast glatt överraskad av min häst då har jag märkt. Jag sänker nog kraven och tänker att vi bara ska ha roligt och då slår han på charmen och gör precis som jag vill och lite till :) Jag har också insett att om man tar på sig regnkläderna så regnar det inte, så ha regnkläder om ni tror att det kanske ska börja regna :)
Är det bara jag som bara rider om jag känner för det?
Kan mycket väl låta min häst stå i några veckor om jag inte är på bra humör eller vill ut. Med ''stå'' menar jag att inte ridas, han sköts ju om ändå och går i större kuperad hage med kompis större delen av dygnet, så han står ju inte instängd i en box precis bara för att jag inte rider.
Även om man tränar för tävling osv så måste man väl inte tvunget rida varje dag? Vad skadar det att låta hästen stå en dag?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
HAr inte heller ridhus så blir ut i alla väder. Typ, nu tänker jag inte sitta och säga att jag rider i storm eller ösregn för det gör jag inte.
Men lite regn eller blåst gör inget, då blir det ländtäcke på Leffe och riktiga kläder på mig. Rider vi i skogen så brukar det vara lugnt. Värre är på hösten när det är sådär svinkallt regn och rusk =/ Sommaren har skönt väder även när det regnar lite tycker jag =)
Man måste inte rida varjje dag. En häst i bra ålder och kondis kan enkelt stå ett par dagar utan problem. Beror ju helt på vad för häst man har =)
Leffe som ändå är 22 år måste få komma ut så mkt som möjligt för att hållas i sin kondition och kan inte stå en vecka för då förlorar han rätt mycket i muskler osv =(
#18 Jag tränar också bara när jag känner för det. Främst för att är jag på dåligt humör så går det ut över hästen. För tillfället är det flätning av manen som gäller när jag inte tränar något. Dessutom går han ju på bete nu och har "semester".
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag rider inte heller varje dag, när jag jobbar tex så får han stå men han går ute dygnet runt och har det bra med kompisarna. Som #20 säger så om jag är stressad över något eller på dåligt humör fungerar det inte med min häst och då får han också vila ibland, eller så hittar vi på något roligt så man glömmer det jobbiga :)
Jag försöker ha lite framförhålling och hålla koll på vädret en vecka framöver, så kan man försöka lägga upp en vettigt träningupplägg där man kanske inte måste rida när vädret är som värst - må det så vara alldeles för varmt eller spöregn;) Har ju inget ridhus och tränar kusen för distans de flesta dagarna, med undantag för jobb i paddock nån dag i veckan.
Är det däremot en riktig skitvecka så får man helt enkelt ge sig ut i regnet i varje fall:P Bara att klä sig efter väder!
Ang sadel på blöt häst är det generellt sett inga problem. På distanstävling lägger du exempelvis tillbaka sadeln på en blöt häst i pauserna, så det är rätt lugnt. Är hästen däremot faktiskt kall och spänd får han stå med fleece-täcke och värma upp sig/torka till innan vi börjar jobba.
Jag rider oftast när jag känner för det. Jag lägger upp ett mål för vad jag vill uppnå med just denna ridturen. Behöver inte vara något stort mål som man siktiat efter länge, utan bara nåt litet så man har något att jobba för. Visst, sen kan man ju också rida utan målsättning ibland och bara rida som man själv och hästen känner för. Men om det spöregnar ute eller snöar så känns det onödigt att rida för min häst tycker inte om att jobba i regn. Dels för att han blir stel och sen så tycker han inte om det. Han går ju på lösdrift och alltså har man en väldigt smutsig häst när man kommer till hagen. OCh sen stå där i regnet med en genomvåt häst och inget stall att ställa hästen i så länge så nej tack, då får det va :) När det blåser rider jag inte, för han blir så tittig och löjlig inför allt. Så då låter jag det också va. Men duggregnar det lite och blåser lite och allt känns okej så ger jag mej ut i alla fall :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Rider när jag känner för det! :)
Har lärt mig nu att det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ;)
Jag har tillgång till ridhus, men där finns det inget bevattningsystem så då kan man inte rida där endå
Jag gillar verkligen INTE att rida ute i regn! Min polle tycker inte heller det är speciellt trevligt när det är lera och vatten ÖVERALLT och halva ridbanan är swimmingpool! BLÄÄ! Sen pajjar hans hovar när det regnar och blir lerigt också 
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#18 Jag är som dig!! Jag har ju alltid hållit på emd tävling och haft mina hästar i tävlingskondition. Men inte sjutton rider jag efter schema för det. Jag rider endast när jag känner för det. Känner jag att det tar emot så skippar jag =P
Hästen (dom som jag har haft) mår ju inte minsta dåligt att av få stå ett par dagar (iblan upp emot 2-3 veckor), vi har alltid haft bra kuperade och stora hagar där hästarna går dygnet runt, men självklart med omvårdnad och tillsyn, vilket gör att dom inte tappar muskler i första vändan. Dock så är jag noga med att se till hästen kondition och rider för en välmående häst. Jag kör inte stenhårt en dag och sedan bara ställer av den i hagen utan har hon gått stenhårt en dag så får hon ut och skritta dagen efter och jag kör inte stenhårt direkt med henne om hon stått i flera veckor. Nu händer det ju iof inte ofta att hon står mer än en vecka vilket jag inte ser som något farligt öht för träningen, bara nyttigt att få ta igen sig ibland.
Hösten och vintern händer det ju trots allt att jag rider en hel del trots dåligt väder. Mitt sätt att få energi är pigga och glada stallkompisar - vi peppar varandra att åka ut trots dåligt väder. Bestämmer vi tex att en viss dag ska vi köra trail i paddocken så kör vi ju även om det regnar.
För min del är det inte ridningen som är jobbig i regnet utan att komma ut till stallet och utföra alla syslor som blir kring ridningen i lera och dåligt väder. Men med goa stallkompisar och te och kakor i stallet så blir det mycket roligare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#18 Eftersom jag har ett jobb där det även ingår att hålla igång samt träna hästar så nej, jag rider inte bara när jag känner för det. Självklart får våra hästar vilodagar, men det handlar om 1-2 dagar i veckan när det gäller verksamhetshästarna. Mer än så ska de inte stå, dels för att de ska ridas till och då krävs det ridning de dagar vi kan rida dem, samt att de ska orka gå 2-3 timmars turer med relativt högt tempo och då kan de inte heller ha stått för länge före nåt sånt.
Även tävlingshästarna får vilodagar, men en häst som tränas för att gå nationella tävlingar nu i sommar kan inte heller bli stående en vecka bara för att det är lite dåligt väder… Ska man maxa formen till ett visst tillfälle måste man ha någon typ av struktur på träningen. Sen kan det ju likagärna vara ösregn och blåst på själva tävlingarna, och då ska hästarna prestera på topp. Hur ska de fixa det om man aldrig tränar dem i såna förhållanden? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#27 Jo jag förstår hur du tänker.. Men det är lite skillnad på oss ryttare som har egen häst och inte siktar så högt. Men jag förstår, ska hästarna ridas till eller tävlas eller gå långa turer så måste de vara i kondition och ha muskler för att orka med det. :) Men här hemma går hästarna lösdrift och har stora hagar dygnet runt att röra sej i. Och de tävlas ju inte eller så. Men såklart, juli/augusti så kommer det ju turister och då måste de ridas igång ordentligt nån månad innan för att vara igång. Men resten av året blir det ju bara ridning när man känner för det. Och då känns det som sagt onödigt att rida i värsta regnet och blåsten :) Men som tidigare nämnt så beror det ju på vad hästara används till :)
Seriously, you don't!
Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder! ^^ Man får ta och knipa ihop och dra ut ändå, det kanske kommer regna i flera dagar och då kan man ju inte bara skita i att motionera hästen bara för att det är dåligt väder.
Mina hästar står ute dygnet runt så de bryr sig itne direkt om regnet ^^
/A
liebe kann manchmal sehr weh tun
Jao hade man haft ett tak över huvudet när man åtminstone gör iordning hästen så ja.. Då hade jag gärna ridit. Men sen får min häst också lätt skav när han är blöt och man lägger på honom sadeln och rider. även om man torkar av honom så är det ingen mening om det regnar, för då blir han bara blöt igen x) Och om det känns som att jag och hästen inte kommer få ut något utan det, förutom blöt utrustning, sur häst, genomvåt ryttare och lerig häst (vi har bara gräsridbana) så får det va :) Men som i min sits också när hästarna inte används just dom regnperioderna som höst/vinter så är det ingen fara :)
Seriously, you don't!
#28 Självklart! När jag bara hade min häst och red för skojs skull skippade jag också ridningen tråkiga väderdagar…
Framför allt eftersom jag då var utan ridhus också. Men det var mer svar till de som inte anser att hästen behöver ridas ständigt även om den ska tävlas. Självklart måste den inte ridas varje dag, men nästan. Annars pallar den inte att gå på max en hel tävlingsdag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#31 Javisst det håller jag helt med om! :)
Seriously, you don't!
Idag red jag med ridskolan, ridskolehästarna ut till betet i SPÖREGN X) ca 65 min ridning, så det går att rida i alla väder ^^
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Jag har tillgång till 2 st ridhus som är i anslutning till stallet. Men använder aldrig dem. Jag rider ut 6-7 dagar i veckan året runt, nästan dygnet runt i vilket väder som helst, regn, snö, sol, storm med mera ;). Har innan haft travponnys och då kan man inte träna dem inne så det är bara att bege sig ut.
DET FINNS INGET DÅLIGT VÄDER, BARA DÅLIGA KLÄDER! ;)
tja, jag har ingen egen häst men när två av mina systrar hade hästar så va jag ute i alla väder. Eller ja, i början var jag det iaf men sen så började systrarna dra sig tillbaka i riktigt skit väder och då gjorde jag också det. Med min sköthäst så red jag ut i vilket väder som helst, inget kunde stoppa mig, det var bara hästen som kanske inte tyckte det var lika roligt. Men snöstorm, ösregn, storm, sol, kallt.. ja, verkligen allt. Fast om man hörde åskan lite för mycket så stannade man ju såklart inne och fixade i stallet eller gosade med hästarna fast när det bara åskade lite så hoppade vi upp och red några varv i paddocken bara för att dom skulle få röra sig då är det ju lätt att bara lägga av när det blir för mycket.
Sen va min kompis halvfodervärd på en av mina systrars hästar så då blev det ju "bestämda" dagar och vi åkte dit trotts vädret. Okej, vi kanske stannade hemma om systrarna ändå skulle till stallet om det va en riktigt piss dag och sånt men annars så va det bara ut och köra.
Jag och en annan kompis var ute och red i spöregn, i 2 timmar. Sen va vi även ute mitt i natten, sådär start kl 22 och hemma i stallet igen vid 12 halv 1. Det va riktigt mysigt att bara rida ut då, så tyst, inte en människa, och bara sitta och höra hästarnas hovar. Och så satt ju vi och pratade då.
Så, INGENTING kan stoppa oss ryttare! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#31 Konstigt då att våra hästar klarar av tävlingar alldeles utmärkt trots att vi inte rider "mer eller midnre" varje dag. Jag tror det är lika hsätar och olika sätt att träna häst på. Det finns inget rätt eller fel utan det gäller bara att se till hästen.
Jag tycker det är rätt så mysigt med regn trots allt, fick uppleva världens störtregn i förrgår när jag red. Är väldigt glad att jag tog på mej regnjackan ;)
#37 tycker som du
Var ute och red i söndags och så började det regna när jag kom fram till stallet, hade såklart ingen jacka haha. Utan säkerhetsvästen skulle jag nog inte ridit alls, men det kändes lite onödigt at åka i över 1 timmer och sedan skita i att rida bara för att det regnade "lite". 
#36 Klarar av tävlingar gör de säkert. Men i alla fall de tävlingar våra hästar går är fruktansvärt ansträngande. Så nej, är de inte i fullkondition så orkar de inte prestera på max en hel sån tävling, speciellt inte om de (som de oftast gör) går fler klasser om dagen, och ibland även finaler. Men självklart är det skillnad på häst och häst, samt tävling och tävling… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag måste hålla med #39. Vist klarar en häst i full kondition och ålder av att stå ett tag utan större problem. Men en tävlingshäst som ska ha bäst förutsättning och framför allt minska risken för skador behöver ridas dagligen. Tävlingar kräver mycket av hästen.
Sen beror det ju på tävling och nivå såklart. Men optimalt så ska både häst och ryttare vara i sin bästa kondition. =)
Jag tillhör nog den sällsynta skaran som faktiskt gillar när det regnar, så självklart rider jag ut även i regn!
Undantag är kanske då där det är storm eller åskar kraftigt o.s.v, då vågar jag mig inte ut ;)
Jag kan inte rida när det regnar, pga att jag har glasögon, så då ser jag inget för att det kommer regn på glasögonen :)
#41 Det är farligt att rida när det åskar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#42 Jo, det var ju därför jag skrev att jag "inte vågar mig ut" ;)
#43 Hehe ;) jag går inte ens utanför dörren när det åskar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan faktiskt hålla med en del om att det är mysigt att rida när det småregnar lite :) Men inte när det ösregnar.. Fast om det är uppehåll när man rider iväg och sen regnar det mitt under ridturen så kan jag bara skratta och rycka på axlarna och fortsäta. Men om det regnar när jag inte börjat rida så kan jag strunta i det.. :)
Seriously, you don't!
Jag rider hellre när det regnar än inte regnar, älskar regn!
Blir det för varmt däremot så är det bara jobbigt.. ;)
Intressant angående åsikten att man måste rida varje dag om man ska hålla hästen i tävlingskondition. Vi tävlar ju väldigt ansträngande tävlingar, fera klasser per dag och flera dagar i sträck - inga problem att låta hästen stå ibland.
Jag tror det är olika människor som vill ha det på olika sätt och ser det på olika sätt =P
Jag rider sällan ut i regn då jag hatar vatten xD, blir även väldigt lätt sjuk om jag blir blöt o kall, såå jag rider inte ut om det regnar, äöven fast jag har regnkläder såå gillar jag det inte alls!!!
dåå får hästen vila och jag bara fixar klart allt i stallet istället! :P
#48 Beror ju som sagt på vad för typ av tävling. Nu vet inte jag vad du tävlar i, men är du ute efter att vinna SM för islandshäst (som är våran gren här) så kan du ju glömma att ha hästen ståendes i två veckor före tävlingen… Sen att även tävlingshästar får vilodagar, självklart! Men det funkar inte att "rida när man orkar" om man satsar så högt i en så krävande tävlingsform.
Vi har turhästar som utan problem klarar att vara ute och ridas i 2-3 timmar i högt tempo, men som ändå inte skulle fixa att prestera max en hel klass på tävlingsbanan (ca 5 min), för att de inte har den styrkan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Sliter det inte väldigt mycket på utrustningen att rida i kraftigt regn?
#51 Njae, det beror på hur du sköter utrustningen efter ridningen. Man kan ju även till viss del täcka över sadeln när man rider i regn. Men bra läder ska klara vatten. Men det behöver ju smörjas efteråt.