Att man MÅSTE kratsa hovarna innan man går ut från ridhuset. Haha, kanske inte jättekonstigt, men jag hade aldrig hört den innan jag flyttade till det stallet i alla fall. 😃 Antar att det är för att dom inte vill ha ridhusunderlag över hela stallplanen.
:)
Mvh Linnea
#1 hade inte heller hört den typen av regel innan jag började jobba i storstall. Där var vi tvungna att kratsa hovarna innan vi tog ut hästarna ur boxarna just för att göra det enklare att sopa stallgången. Och ja, höll man sig inte till reglerna fick man skylla sig själv :D
För övrigt tycker jag att den konstigaste stallregeln är att man inte får använda sitt eget foder till sin häst…
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Att man inte fick ha hästarna tillsammans i hagen.
Själv vet jag ett litet stall 4 boxar där stallägaren krävde att de inackorderade skulle ha egen skottkärra.

Att man absolut inte fick dela på hästarna under vintern när dem fick grovfoder ute! Dem hade fri tillgång vilket gjorde dem lättfödda smällfeta…
Jag blev ombedd att köpa ett eget elaggregat till sommarhagen. Det kändes jättefel när jag betalade dyr hyra för betet. Anledningen: Många av hennes hade slagits sönder i åskan. Det var väl inte mitt problem?
Flyttade där ifrån ganska snart efter, det var mycket som var för dyrt för min smak.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#7 Nu vet jag ju inte vad du betalade och jag vet inte omständigheterna. Men det är väl egentligen inte så konstigt att ha ett eget elaggregat? Det har vi nu på stallet vi står i. Eget aggregat och eget batteri som vi tar hem och laddar. Trots att vi betalar hyra, inte dyrt men absolut inte billigt. Men det är väl inte självklart att el måste ingå i priset? Alla hästar behöver inte el. Det är ju ditt problem om det nu är så att din häst behöver ha el på stängslet för att hålla sig inne i hagen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#8 Jag har aldrig varit med om att ha med eget aggregat i ett stall. Låter skumt!
Det beror ju på. Om det är ett stort stall med många inhysingar och en av dom ombeds ha med aggregat så ja, då kan det väl vara lite märkligt.
Men om det är en person som jag som har två egna hästar och ber att få hyra in mig i ett stall, så är det väl inte så konstigt om inte allt finns färdigt på plats. Likaväl som att jag har med mig skottkärra, grep och sopborste så kan jag väl ha med mig ett aggregat om jag nu vill ha el på hagen.
Om man hyr in sin häst i ett stall där bara stallägaren finns och denne själv anser det onödigt med aggregat då hennes egna hästar inte går ut. Då är det väl inte så konstigt om man får skaffa ett själv om man nu behöver el på stängslet för att ens häst inte ska rymma.
Men det beror ju så på omständigheterna. Själv är jag inte van vid stall som är tipptopp med allt helt fungerande på plats. Vill man ha något extra som stallägaren inte vill ha själv så får man ofta lösa det själv. Men det beror ju också på vad man betalar i hyra.

#10 Aggregat, grepar, sopborstar och skottkärror har jag aldrig behövt ha med mig.
#8 Elaggregat är ju en sån sak jag tycker är given att stallägaren står för. Sen om man hyr en ladugård/stall med noll service så visst får man nog stå för det mesta., fast då är ju förhoppningsvis hyran därefter.
Men i ett stall med uthyrningsverksamhet av boxar,hagar så ska man kunna kräva el i staketen. Skulle som stallägare inte vilja hyra ut utan fungerande elstaket, vill ju inte ha hästar lösa på bygden. Skulle ju inte ge stallägaren nåt bra rykte.
#11 Vi bor nog i olika delar av sverige och har kanske olika uppfattning om vad som är okej ;P Här ute på landet är det väldigt vanligt att man hyr ett stall och har egna grejer med sig. Det finns liksom inga "uthyrningsstall" häromkring. Det är privatpersoner som råkar ha en boxplats ledig, eller ibland ett helt stall som användes för 10 år sedan och nu står tomt. Även förra stallet som faktiskt hade lite "tryck" på sig så var det stallet som hyrdes, inte med någon utrustning. Aldrig har jag hittat ett stall på annons utan jag knackar dörr och frågar om jag får hyra in mig. Då är det svårt att kräva att stallägaren ska fixa med allt. Om det råkar finnas så brukar man ju såklart få använda det, men man kan ju inte räkna med att en människa som själv inte har häst har allt som just jag behöver.
#7-13 Detta var ett uthyrningsstall. Betalade 800kr/månad för uselt bete och då stå för aggregat också det blev för mycket för mig.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#14 Det förstår jag! Jag hade aldrig stått för aggregat och batteri, min ponny har aldrig gått igenom, har enorm respekt för tråden.
Den konstigaste jag hört är att lektionsryttare där inte får rida eller hålla till i andra verksamheter än just denna klubb…
Även på samma klubb fick det max vara 1 privatryttare i ridhuset samtidigt medans det fick vara max 8 ridskoleryttare samtidigt. Kan tillägga att ridhusets mått är 24x60
-Bättre ökänd än okänd