Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5671 ggr
MidnightLight
0

Sjukhage

Vad ska man ha för mått ungefär på en sjukhage till En häst på ca 155 i mkh?

viktoria91
2

Det beror på vad vrf hästen ska gå isjukhage.

Gronstedt
0

Jag vet inte vad reglerna säger, men om hästen måste stå helt stilla måste den ändå kunna vända sig lätt utan att svansen tar i staketet när den viftar. Minst 4 x 4 meter för en häst i den storleken, om den ska ha frisk luft under boxvila eller blir för orolig ensam inne. Om den får röra sig lite, men inte får springa, så skulle jag säga minst 10 x 10 meter.

Fast en del säger att sjukhagen ska vara lika stor som boxen …

viktoria91
0

Beror som sagt på skada och storlek av häst, även temperament. När min ponny fick börja gå ut efter buköppningen skulle hagen vara lika stor som boxen. Vid senskada ca 10 ggr 10 meter, kunde vara större om hon var lugn. Så fråga veterinären som behandlade.

CelsiusT
0

När häst hålls i fålla ute så ska fållan ha som minst samma mått som en box. Men man kan ju tycka att om det går så får det ju gärna vara större. Men det beror ju på varför hästen är sjuk. Veterinären brukar säga om det gäller liten hage eller box-storlek. Oftast handlar det ju om att hästen inte får springa och då fungerar det ju oftast bra med tex 10x10 kanske till och med 15x15, lite beroende på häst och skada. 20m börjar bli för långt, då finns det risk att hästen vill trava längs med sidan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

Gör hellre en mindre och utöka sedan. Min ponny höll på att skrämma ihjäl en i stallet genom att mata bocksprång och hoppa runt i luften stillastående i en hage lika stor som boxen.;-)