Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1159 ggr
Gronstedt
0

Shoo Tag?

Är det någon som förstår hur detta antas fungera?

http://www.zoonet.se/sv/product/934/Shoo-Tag-mot-fluga-pa-Hast

Uss
0

Å vad smart om det fungerar - häng en lapp runt halsen och vips… Men det är tydligen bara. VISSA insekter som reagerar (repelleras antar jag då, men attraheras är ju oxå en reaktion), undrar om det är vissa arter eller vissa individer… Själv hade jag hellre sett en lapp som var avstötande för bromsar o knott,men det kanske kommer… Näe, jag är väldigt skeptisk - om inte någon klok kan förklara utan att det låter som en produkt från bröderna Weasley på Hogwart's ^^

Aribigga
0

Låter lite som de bärnstenshalsbanden man kan ha på hundar för att stöta bort fästingar. De ska gnida sig mot pälsen och skapa statiskelektrisitet, det fungerar tydligen bara på vissa hundar med viss slags päls. Detta kanske är något liknande?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
2

#2: En liten plastlapp på 3x3 cm bakom öronen lär knappast skapa statisk elektricitet så det räcker till en hel häst, speciellt inte en som går med järnskor på blöt mark?

Uss
0

#3 :D

Aribigga
0

#3 Det sa jag inte heller, jag tänkte det kanske var något liknande bara. Förlåt att man funderar högt 😐

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

#5: Jag menade inte alls någon kritik, jag bara funderade vidare kring ditt funderande. Förlåt om du tog illa vid dig!

Elshira
0

Liknande "tags" finns till kor och där används de ganska ofta. Dock hjälper dessa främst mot flugor tror jag.

Jag frågade en bekant som har kor och där fick jag ia. svaret att även om det inte fungerade till 100% så gjorde det absolut skillnad.

Dock är kornas gjorda så att de sakta släpper ut insektsmedel, och håller normalt sett bara en säsong. Alltså inget som har med någon magnetism att göra.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#7: Det du beskriver verkar ju mera rimligt 🙂.

Uss
0

#7 Det låter ju bra! Bromsar och knott är väl också en sorts flugor… Får höra med grannen om de vet!

Gronstedt
0

#9: Tänk bara på att det inte är säkert att medel för kor kan användas på hästar. Fästingmedel för hund kan ju döda katter, så kolla att det inte finns några sådana skillnader.

Uss
0

självklart!

Gronstedt
0

#11: F'låt om jag påpekar det självklara ☺️. Berätta gärna här vad de säger!

Uss
0

De e lugnt, bara bra att du påpekar det, någon annan som läser tråden kanske inte tänker på det - och DET tänker jag inte alltid på när jag skriver! :D

vallhund
0
Gronstedt
0

#14: Jag vet, det är min tråd det med 😉.

Uss
0

#12 Enligt min granne är "Koo-Tag" förbjudna numera (nej de hette nog inte så, men det lät kul ^^ )