Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3420 ggr
Brunokanin
0

1,5 grad hälta efter böjprov

För att göra en lång historia kort… Har en häst som är relativt ung och som ridits sparsamt och bara stått det senaste halvåret. Har en tydlig hälta på ena frambenet och även ett bakben, men böjprovsreaktioner på alla ben. Därav hältutredd på klinik med röntgen ua och behandlad med bla metacam. Behandlad som akut inflammation hov fram och has bak. Nu på återbesöket 3 v senare är hästen snarare sämre än innan behandling. 3 gradigt halt på samma framben innan böjprov och 1,5 graders hälta på övriga ben efter böjprov. Veterinären böjde inte hårt. Ny behandling med metacam några veckor och fortsatt vila några månader sedan ny bedömning. Veterinären inte så hoppfull med tanke på att alla ben visar hälta. Inte jag heller. Hur allvarlig är böjprovsreaktioner av detta slag?

CelsiusT
1

Det finns veterinärer som kollar hälta utan böjprov. Jag har hört om hästar som inte klarar böjprov men som inte är halta och jag vet att det finns många veterinärer som inte kan utföra böjprov korrekt. Men pratar ju dessutom om att man ska vara sparsam med att göra böjprov på unghästar.

Så om hästen på böjprovet blir haltare efter behandling så skulle jag först välja en annan veterinär, det kan mkt väl vara veterinären som böjer fel och på så vis böjer fram saker som inte finns. En second opinion är inte fel i ett sådant läge. Lyckas inte en annan veterinär heller så hade jag letat upp en veterinär som inte gör böjprov på hältutredningen, finns en i Gbg vill jag minnas, eller om det var söder om Gbg. Om hästen är väldigt ung så kan man ju fundera på att leta upp en sådan veterinär direkt, så slipper man det här med att böja en massa i onödan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brunokanin
0

Fyra oberoende veterinärer har alla böjt fram hälta på alla ben.

Brunokanin
0

Hästen har konstaterats tydligt halt på ena fram innan böjprov av samtliga.

CelsiusT
0

Och dom hittar inte vad det är för fel?

Vad tycker veterinärerna att du ska göra då? Vad säger dom om det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brunokanin
0

Nej, inte hittat vad det är för fel. Bara lokaliserat till ena hoven fram och hasen bak efter bedövningar. Men eftersom hästen är ofräsch på alla 4 är det en lång lång lång process menar de att nysta i. Vila några månader nu och behandling med metacam och hoppas på bättring. Det är upp till mig vad jag vill göra. Pengarna sätter tyvärr stopp tillslut… :(

Brollan1
0

Det låter osannolikt att en häst kan skada sig mekaniskt i alla 4 lemmar samtidigt så grundproblemet ligger troligen inte i lederna. Snarare låter det som något centralt problem, foder, fång, infektionsrespons på något, förgiftningssymptom. Eller något liknande.

Har du kollat hovarna för onormal värme eller puls? Men sånt borde ju veterinärerna ha kollat upp redan.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brunokanin
0

Ingen av veterinärerna eller hovslagarna misstänker fång..alla har kollat efter det.

Gronstedt
1

Har hästen röntgats? Klinikundersökning med röntgen av rygg och samtliga ben måste rimligen bli nästa steg. Återkommande hälta på alla ben kan till exempel vara osteokondros. Hälta kan uppkomma till följd av systemisk infektion, som borrelia, men då är det tveksamt om den skulle påverkas av böjning.

Tusen
0

Tycker också det låter som att din häst har problem någon annanstans än i benen. Det kan också förklara varför den blivit sämre trots behandling.

Prova med att leta efter en skada eller "missbildning" någon annanstan på hästen. Det kan vara bäcken, bog eller skelettskador.

Tyvärr kommer det att bli dyrt. 😕