Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 11601 ggr
Laila19
0

Boxhyra (kallhyra)

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att ta reda på vad det kostar att hyra en box idag.

Vad betalar ni per månad i kallhyra för en box?

Eller vad tycker ni att det borde ligga på i ett stall med bra standard 2,5mil utanför Göteborg?

Tacksam för lite hjälp med detta.

examynia
0

själv har jag billig stallhyra men de ligger 1,5 mil frn en mindre stad så vet inte vad de är med större men jag betalar iaf 650:-  men m an får säkert räkna med nån tusenlapp om de är utanför en större stad..

[Moa-]
1

När vi hyr ut boxar i stallet hemma så har kostnaden varit ca 300 kr /box, dock ligger stallet 3 mil från närmaste större stad.

Vad priserna borde ligger på beror givetvis på efterfrågan och tillgång, ofta kan man se detta genom vad ingår? Vad finns i stallet du är intresserad av, ridhus, ridbana, ridvägar, hagar, spolspiltor, in-/utsläpp, sadelkammare etc…

Laila19
2

Vi har ett eget stall men har inte haft det uthyrt på länge så jag behöver kolla lite vad priserna ligger. För 6år sedan tog vi 500kr i kallhyra.

Fint stall med fina hagar(inkl.sommar bete) tillgång till paddock trav/ridslinga och många fina skogsvägar (på egen mark, utan griniga grannar)

Så min fråga kanske skulle vara har stall hyrorna gått upp eller ner dom senaste åren?

Tacksam för svar..  :)

examynia
0

min el har hyran gått upp de senaste åren.. jag har tillgånh till fina hagar sommarbete  2 paddockar skog hur myckt som helst där ingen gnäller..  för 4 år sen låg hyran på 400 nu betalar jag som sagt 650 så jag tror nog att den gått upp lite.. å vi delar på alla utsläpp varje dag med rullande schema osv..

[Moa-]
0

Jag upplever att kostnaderna för det mesta ökar. Som sagt är grunden efterfråga och utbud, är det ett stall som ligger i ett område med stor efterfrågan och mindre utbud så blir priserna högre… I Stockholmsområdet så är priserna skyhöga, i Göteborgsområdet törs jag inte säga säkert…

Priserna beror även på om det är en affärsverksamhet som hyr ut boxar med vinstsyfte, eller vi som privatpersoner som kände att vi lika gärna kunde hyra ut när det fanns platser över som vi själva inte nyttjade…

Tillägg; inflationen gör att pengarnas värde minskar. Därmed kostar något som kostade 500 kr för 5 år sedan mer idag räknat i kronor utan att någon faktisk prisökning har ägt rum.

Lorita
0

jag skulle inte gå under 1000kr det är rätt mycket jobb med kallhyra också.

Jag tänkte hyra ut naturbete (kuperat inte åker) nästa år och funderar på att ta 1300:- med vatten och belyst ridbarna, jag bor 20 minuter från göteborg och 10 minuter från kungälv med bil.

Nu vill jag inte ha inakordering under vintern men jag hade lagt mig på samma för man ska få betalt för det jobb man lägger tycker jag. Man får inte heller glöma att hästar sliter och mycket man kan behöva repareras efter att en häst haft hyss för sig och ägaren betalar inte alltid så glatt som man skulle vilja.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Laila19
0

Tack för dom svar jag fått!

Jag får nog leta runt på andra sidor också.

sofiek90
0

Jag bor i Göteborgs området och betalar 1700 i hyra, kallhyran ligger på 1000 kr. Dom har satt hyran så stallet går +- 0, så det inte blir någon vinst alls för de som har stallet. Jag betalar lika mycket i hyra för min shettis som de andra betalar för sina stora hästar.

MVH

Sofie

HolyFuck
2

Jag bor i Götebrogsområdet och betalar 1600 kr i kallhyra, så under 1000 kr är nog inte vettigt.

[exotic]
0

Skulle själv inte hyra ut för under 1000 kr.
Sen beror ju lite på om det finns bra bussförbindelser.

Annis9900
0

Jag har min häst ca. 3km från stan. Jag har tillgång till en ganska liten belyst padock. Det finns fina ridvägar men det finns en motionsslinga och den får vi inte rida på bara rätt igenom. Vi har väldigt kuperade hagar men med mycket bete. Stallet ligger på en öppen gård och vi betalar 500kr i kallhyra😊