Skoningspriser?
Hej! Vad betalar ní för en skoning? Helskoning eller halvskoning? Sjukbeslag?
Jag betalar 1200 kr för ringskor båda fram + tjock sula, vanliga bak, nya skor. Tillägg om jag vill 4 broddhål. Brukar hålla med broddar själv. Ca 900 kr om alla skor kan läggas om igen.
"Vanlig" helskoning med nya skor = 900 kr.

jag betalar 250 kr för verkning och skoning. Skor, sulor och likn köper jag själv.
Min senaste skoräkning för två hästar var 1868kr
En häst blir alltså då 934kr för vinterskoning med fyra brodd/sko
800 kr för helskoning inkl skor.. resa tillkommer.. verkning kostar 250 kr.. utbildad hovslagare..

För en omskoning runt om med samma skor betalar jag 700:- inkl moms. Om jag vill ha skor samt brodd av hovis kostar dom 225:- för alla fyra tassarna, 4 brodd i varje.
Kan tilläggas att han är en helt suverrän hovslagare!
Gooo Curre! Go Curre!!! lallla laaaa!
MiaMaria- gå in och kika på stoet vi blivit erbjudna!!!! PLEASE!!! *dräggel*
Jag betalar 750 för en helskoning, verkning av Nicole 300, Nordisen 1000 kr.

Haha ja visste han underbar Wanilj
Som han sa, betalar du resan så visst åker han ner till Öland, bara 100 mil enkel resa 

Min hovslagare tar inget för att verka mina två unghästar.
350 kr för nya skor och verkning.
550 kr för nya skor, 4 brodd och snösulor.

min hovis tar 500 runt om, 250 för fram och 150 för en verkning..

Oj vad billigt ni har!
-Jag betalar till min urduktiga styvsyrra 600:- för helskoningar men så har hon ju oxå 6 av mina hästar att sko..

utan kvitto, det glömde jag skriva.
men det blir säkert ändring på det snart oxå… tror ni inte det?
"skoföretagande"

Plus kvitto får jag betala/helins hästar hb..
Vi som betalar med riktiga räkningar där det är skatt och moms inräknat (finns säkert ett ord för det hela) får ju betala dyrare pga av de som betalar svart!
Hoppas det blir en ändring på det!

Förra året skattade vi (jag och min sambo..)för över 500.000:- är inte det nog

Välkommen till politik.ifokus
Jag betalar 700:- för helskoning, 400 för halvskoning och 200:- för verkning, Utbildad hovslagare. Inga resor tillkommer och han kommer med kort varsel… Mycket trevlig hovslagare som man kan få många bra råd av utöver hovvården.
det jag betalar är inkl moms… Det är påtal att försäkringsbolagen kommer kräva kvitto från hovslagare vid låga hältor..

Jag betalar 650:- för skor runt om.

För mig är det självklart att betala "vitt". Både min häst, hovslagaren och arbetet är försäkrat. Tycker det är bra om försäkringbolagen inför de om att kräva kvitto!

Absolut
Sist som min ponny blev skodd kostade det 850 kronor och då ingick: verkning, nya skor på alla fyra med snösulor fram, 6 håckar framme på var hov och 4 bak. Alltså 20 håckar sammanlagt vilket är ganska mycket. :P
Och min andra ponny blir skodd gratis av sin förra ägare 
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Men hellre då att ist för kvitto på att man betalat vitt så tycker jag att man ska ha en utbildad hovslagare etc.
-Gillar inte att försäkringsbolagen samarbetar med staten..
Vem skor dina hästar?

Är väl bara utbildade hovslagare som får ta betalt vitt? Eller har jag helt fel?
# 24 Innan jag svarar vidare så vill jag fråga: det råkar inte vara Kenny Snellman som skor dina hästar? xD
Jo det är han. Hoppas han inte är här och läser, chanserna är små men man blir lite paranoid här på nätet.
Är det han som skor dina?

#25 Absolut inte, du kan reg. företag redan i morgon och ge dig ut och hammra hovar och tjäna en skön slant till staten.
# 27 nej nej nej och åter nej
Jag är absolut inte med i det här forumet för att schymffa någon eller något, men jag skulle inte låta honom sko mina hästar efter vad han gjorde med min travare. Eftersom han hade varit travhäst hela sitt liv var hans ben i ganska dåligt skick, så veterinären sade att han skulle ha stödskor. Snellmann kom och skodde, och lade alldeles för långa spikar i skorna så det slutade med att min häst var blockhalt. Dessutom är det han som finns i det där billiga stallet, han är granne med dom som har det stallet, och hans dotter förstörde tillsammans med stallägarens dotter min sadel och plockade bort benlindorna från min häst så att han skulle bli halt efter en ansträngande ridtur.
Hela kalaset slutade med veterinärräkningar på 2400 € , alltså långa vägar över 20.000 kronor!
#29 åjnej! De låter inte bra alls!
Jag har alltid tyckt att han skor bra, finnhästen har inte tappskor nu mera som förr heller.
Vem har du nu då, för jag skulle vilja byta.

# 28 Det jag menade va att hovslagarna måste va med i SHF för att få "riktiga" kvitton, eller hur jag nu ska förklara… Svårt
jag vill bara säga en gång till : jag är inte här för att smutskasta någon, men man kan ju spara en annan människa besvär. :)
Just nu har jag Jouni Laiho, och han är en jääklit bra hovis ! Det är bara det att han är jätteupptagen, men om man beställer en tid till honom i god tid så kommer han och skor exakt på den tidpunkt han har lovat. Priset kan jag tyvärr inte uttala mig om, eftersom det är hans dotters fd. russ jag har, så jag får hennes skor gratis :)
Snellmann bor dessutom granne med oss, så jag har hela tiden möjlighet att hålla koll på deras hästar. Förra hösten föddes ett föl ute i en av deras hagar, och när jag kom hem med skolbussen fattade jag inte först varför en av hans hästar sprang av och an längs staketet. For jag och tittade , och fastsugen i den där kalla, hemska leran låg ett nyfött föl alldeles nerkylt :(
Granne? Du får inte säga ett knys om det jag sagt om honom, då vågar jag inte ringa honom pånytt
Är Jouni svenne eller finne? Kan han svenska är egentligen min fråga. Tänkte bara om jag måste öva på finska innan jag ringer
Knappast kan han vara dyrare än S för han är nog i det dyraste laget.
Undrar om inte vi borde ta bort hans namn från inläggen
Härefter kallar jag min hovis nu till S och din till J.
Okej, smeknamnen passar bra :) men jag tror inte att det är någon vits att bli paranoid :P
Joo, S har rykte om sig att han slår hästarna med gummihammaren i sidan då ägaren inte ser. Därför har han heller aldrig fått sko någon av mina hästar ensam, jag har alltid varit med.
Dessutom har S fått 3 tillsägelser från djurskyddsnämnden, en till så mistar han sin travlicens och sina hästar o.O
Och du behöver inte vara orolig, jag säger inte ett knyst till någon :P

Pratar ni inte finska?
-Nyfiken ju.
Alltså jag har hört att jordbruksverket kommer att kräva utbildade hovslagare?! Har jag drömt detta eller??
Heej, vart for mitt långa inlägg jag skrev?
Får väl börja om pånytt då.
#35 Jo men mitt modersmål är svenska och kommer de någo svåra ord som man inte använder i vardagen blir jag och fundera. Så jag vill vara förberedd ifall jag ringer till en helfinne så att jag inte hackar upp mig på nåt ord.

#36# Min hovslagare sa för ett tag sedan något om detta. Men att han inte trodde att det skulle bli så eftersom det skulle bli så lång väntetid. Det finns ju inte så förskräckligt många utbildade med licens i landet i jämförelse som det finns hästar. Så många hästar kommer att få gå oskodda och vänta länge med att bli skodda. Så det kommer att bli dyrare för försäkringsbolagen bl a. Genom att det blir mer hältor och fler veterinärbesök.
Det är tydligen upp till förslag men om det genomförs får vi väl se. Han trodde inte det iaf. Men han pratar så mycket när han är här och skor så jag kan ha missat en del. Lyssnar inte jämt säger kanske ja, fast jag inte hört ibland. *ler*
#34 Va!!
Jag är sällan hemma då han skor. Jag har frågat om han behöver hjälp med något och så men han säger bara att nej de är så snälla osv.
Han har alltid handskats bra med hästarna när jag varit där men nu blir jag orolig ju!

Sist jag skodde min häst kostade det 900 kr. Vanliga skor med snösula och 4 brodd i varje. Annars en vanlig helskoning kostar 500… halvskoning vet jag ej då jag aldrig haft det.

#38 Där har han iaf en poäng ju i;)

betalar helskoning 700kr, verkning 180kr…..

#41# Ja, han har mycket tankar och idéer min hovlsagare faktist. Han kan ha rätt i detta också. Har för mig att han sa t o m att det är försäkringsbolagen som säger nej pga detta. Att dom håller på och förhandlar om detta. Vi får väl se.

Men då tycker man att utbildningarna för redan praktiserande hovslagare ska kunna "förkortas" och få rabatter på så sett få alla kunna gå med i SHF.
-Med förenklad menar jag med att de redan har en hel del praktik redan och kundkontakts biten behöver de ju heller inte behöva i skolan.
-Vad tycker ni?
Jag tror att det är så att försäkringsbolagen vill ha kvitto för att just kunna kontrollera om det är utbildad hovslagare som använts eller ej.. Om man betalar vitt eller svart struntar de nog i utan de är ute efter att kunna kontrollera att man anlitat utbildad hovslagare!

Jo, han sa något om det också. Att en del har ju gått som lärlingar i flera år och kan mer än dom som går i skolan osv….men som sagt jag lyssnade inte så noga då.

#45 Jo jag förstod det

Vi betalar 700 för en skoning, men försöker hitta en billigare.
# 39 nu vet du iaf varför han inte kräver att du ska vara närvarande när han skor. Han tycker antagligen att det inte behövs. Men jag skulle personligen inte lämna mina hästar ensamma med honom. Han skrämde en unghingst halvt till vettet en gång, och när han kom för att sko min issikka, så sade jag att hon är rädd för stora karlar, eftersom hon har fått stryk av en stor man. Han skakade bara på huvudet, lade brems på henne o sa att nog beter hon sig nu i alla fall!
Han brukar alltid komma på förmiddagen så jag brukar inte vara hemma då.
Vad är en brems?
Var din hovis finsk eller svensk?
En brems är ett verktyg som oftast används av tex veterinärer som skall ge en spruta eller göra något annat ingrepp, tex vårda ett sår på bakbenet. Bremsen är en träpinne med en tjock öggla av rep som man vrider fast runt överläppen på hästen. Hästen koncentrerar sig då mer på smärtan i läppen, så då kan veterinären utföra det den ska göra.
S var svenskspråkig med mig och min nuvarande pratar både finska och svenska :)
Usch, det låter som nånting som man inte vill att ska användas på ens häst! Int på nån häst för den delen!
OK! Bra. Då behöver jag inte fundera på hur man ska böja skoning på finska
De har just blivit skodda men till nästa gång.
VA?! 
varför skulle han köra din häst till slakt?? Är det samma häst vi pratar om, eller har du nån annan som skulle vara i behov av slakt? Nee, de tror ja inte? :)
Alltså, en brems är inget farligt, så länge man inte har den spänd längre än 2 minuter.. Har bremsat många hästar som går tex på penicillin.. Lite obehaglit är det ju förståss i början, för hästen blir alldeles slapp av det ;)
Förrästen, när jag ringer till någon och skall prata finska, så låter jag det bara komma! Jag struntar i fast böjningarna far lite fel o så :P Så länge man nu iaf får sagt de man ska, eller iaf någonting åt det hållet ;)
Ok! Det hördes bara så otrevligt när du sa att hästen koncentrerar sig på smärtan i läppen.
Jag kommer att ta bort finnhästen efter sommaren pga av hennes sjukdomar. Hon har både astma och kvickdrag. Än så länge fungerar det med mediciner men på vintrarna kan hon även vid medicinering få tungt att andas när det är kallt.
Dessutom vill jag inte sälja henne för jag är rädd att någon tröttnar på henne ch säljer hon vidare och till ist hamnar på slakt. Hon är en aning ostabil så jag vill inte ta risken.
Önskar jag skulle vara sån som bara ringer och pratar på fast det blir lite sekamelska men jag vill gärna ha böjningarna rätt och så. Något jag får dras med 
Jag kanske formulerade det lite fel :P Okej, jag visste ju inte om det där med din finnhäst. Fast det jag kan säga är, att jag tycker det var ganska okänsligt av S att erbjuda sig slakt när det handlar om en annan persons skyddsling. Mina hästar skall oxo bli avlivade i sin hage eller nånting av en veterinär utan smärta. Dessutom vill jag att de ska kremeras, kosta vad det kosta vill.
Mitt russ har kvickdrag (på finska puhkuri) och hon har blivit bättre med utevistelse, Ventipulmin och örter :)
Alla här tycker att slakt inte är nåt farligt, det är bara min mamma som går på min linje, mest för min skull. Så jobbigt att gå i motvind! Varför kan de bara inte respektera att jag inte vill skicka henne till slakt
Hon får silage nu eller blött hösilage och så står hon i en luftig box så för tillfället har hon inga symptom utan andas problemfritt.
jag ska gå och sova nu, men vi kan prata mer imorrn fast :) natt natt :)
OK! Jag sover int på länge ännu
Nati nati!