Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3106 ggr
CelsiusT
0

Bygga höhäck?

Vi har bestämt att vi ska ställa ut hela stora rundbalar i vinter till hästarna. Men vi vill gärna ha lite skydd så att dom inte bara drar ut allt på marken och står och pissar i det. 

Har funderat på om man ska köpa lastnät på cleasohlsson och försöka göra något med det, för det vore ju även käckt om det var nät över så det blir lite trixigare att äta.

Men man kanske behöver någon form av ring runt. Kanske det går att bygga något själv? Någon som har byggt något smart som vill dela med sig? Eller någon som har en idé om något man kanske kan bygga?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

En vän till mig ställer pallkragar runt balen och sedan småmaskigt nät från gävlenät över. Fungerar bra till och med för hennes extremt pillriga häst som har sönder allt han kommer åt att leka med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#1 Pallkragar runt storbal, eller små balar?

Håller med om att skaffa ett nät, beställ från gävlenät skulle jag gjort för att kunna få lite mindre maskor och förlänga ättiden. Men vill du bara att de inte ska spridas ut lika mycket duger säkert lastnäten lika bra (maskorna är dock för stora för att hindra hästen särskillt i sitt ätande)!

Hakuna matata!

Zaphix
0

#2: Storbal, har inge bild på det på denna dator dock, men hon får i en storbal.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#1 Storbal får ju inte ens plats på en pall, hur löser hon det med pallkrage? Nån modell jättebig size?

#2 Tror nätet på CleasO är 5x5. Så det blir inte som att ha SMHN men det hindrar definitivt hästarna från att vräka i sig. När jag ställt in balar förr så har hästarna satt i mulen och bara tuggat, efter en stund så blir det en hål rakt in i balen där hästen står med huvudet gömt i balen. Så jo, det hindrar till viss del, även om det inte blir samma pill som med ett SMHN. Men det gör inte så mycket. Det ska ju inte ta sån tid så att balen hinner bli dålig heller. Det är ju bara 4 storhästar som ska dela på den.

Frågan är om det räcker med att ha ett nät runt, eller om man måste bygga något i botten att fästa det på. Kanske räcker med att man ställer balen på en pall, och på pallen fäster krokar som man kan fästa nätet i? Tänker också att man kanske måste spänna fast nätet mer efterhand som hästarna äter?

Zaphix
0

#4: Eller två ihopsnickrade pallkkragar.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Om man ställer balen på en pall och på pallens kanter fäster krokar som man sedan fäster nätet i. Tror ni det är risk att häst med skor på sig fastnar? Man kanske måste ha någon form av kanter? Jag har ju barfota häst så jag tänker ju inte på sånt, men kompisen har ju skodd häst kom jag på när jag sitter och vrider och vänder på idéer.

Zaphix
0

#6: Min kompis gör så och hon har två skodda hästar, ett klumpigt halvblod som alltid gör illa sig på allt och ett smart och rastlöst kallblod som massakerar allt han kommer åt. Och ingen skadad häst och hon har haft så i flera år.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#7 Men hon hade väl pallkrage runt? Det håller ju hovarna på lite mer distans från nätet. Jag tänkte om det fungerar att ha så utan pallkrage.

Zaphix
0

Det skulle jag inte ha haft. Det är skaderisk.

Min och Dackes blogg