Avtal med medryttare?!
Hej!
Jag kommer att få två tjejer som hjälper till mig med pållen, i form av medryttare. Hästen står kvar i stallet och jag "delar" honom med tjejerna och har "huvudansvaret", betalar försäkringpremie mm. Tänkte skriva något form av avtal med dom och undrar - hur brukar man göra när det gäller försäkring (om den skulle behövas) osv..? Tänkte att tjejerna ska betala mig en summa varje månad, eftersom det är främst ekonomin som är orsaken till att jag behöver hjälp.
Mvh Tessan
hm. ska dom bli…eh, vad heter det ? halvfodervärd ?
eller bara medryttare ?
skriv nått i stil med att du betalar försäkringar, dom betalar x-antal kr, och att det är du som har yttersta ansvaret för hästarna ?
ööh, dum ! du skrev ju där att dom bara ska vara medryttare ;)
Vad är egentligen skillnaden på halvfodervärd och medryttare?! =)
"skriv nått i stil med att du betalar försäkringar, dom betalar x-antal kr, och att det är du som har yttersta ansvaret för hästarna ? "
Tänkte göra detta men hur gör man OM det skulle hända hästen något, - med försäkring, vet.vårdskostnader och liknande?
i mitt tycke så blir väl en halvfodervärd lite "delägare" att man delar hästen med någon, en medryttare är för mig bara nån som hjälper en… eller ? :D
ja då, är väl frågan om du ska dela hästarna med tjejerna, eller om dom bara är medryttare, för är dom medryttare så tycker jag att sånt borde stå på dig, att det är du som tar hand om det ifall något händer hästen, dock borde dom kanske betala om dom själva tar sönder utrustning ect…
#3 Händer det hästen nåt tycker jag nog att det är rätt självklart att du står för det. En medryttare är ju där ett par dagar i veckan och tar hand om allt runt hästen då, fast har nog aldrig hört talas om nån som skrivit nåt avtal när det gäller medryttare…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
nej, jag har nog inte heller hört om nån som skrivit avtal om medryttarskap, däremot vid fodervärd/halvfoder…
Jag tycker att du ska skriva in att händer det hästen ngt så kanske ni delar på självrisken? Om det är uppenbarligen personen som har gjort det alltså (eller har gjort ngt som har gjort att det blivit så). Och att den måste ha en egen olycksfallsförsäkring alt tar hand om hästen på egen risk…
Om det händer något med hästen tycker jag också det är ganska självklart att du står för det. Går hästens utrustning sönder eller liknande när DE är ute och rider/håller på med hästen, betala halva var? Jag råkade ha sönder Windys förra tyglar under en ridtur och när ägaren skulle köpa nya, betalade jag hälften.
Kanske dåligt exempel men ändå. ;P
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
hmm får nog diskutera vad det är för "titel" dom och jag vill att de ska ha… ;) men vi kommer att ha hästen ungefär lika mycket, eller de lite mer än mig.
Om utrustningen går sönder (den är ny) anser jag väl att de borde betala den, om det är de som har gjort sönder den. I annat fall är det ju jag som förser hästen (och dom) med utrustning =)
Jo om utrustningen är ny är den kanske en annan sak. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

När jag har haft medryttare så betalar dom för förslitning av grejerna bara. Jag tar 300 kr i månaden då får dom rida 2 eller fler ggr i veckan.
Men försäkring och sånt det står jag för. Däremot om du söker en delfodervärd så delar man på alla kostnader för hästen.
Men en del vill ju att man ska betala försäkringen ändå fast dom är helfodervärdar och t o m har hästen hemma hos sig. Så det är ju eg vad man kommer överens med tillsammans som gäller.

Jag har vart medryttare på flera hästar, och av erfarenhet så vet jag ingen som har skrivit något avtal. Men däremot betalat en summa pengar i månaden för att hjälpa ägaren med kostnaderna. Men vid min underbara medryttarhäst som jag rider nu, så betalar jag ingenting. Och när jag provred sa hon: "Går något sönder, så går det sönder. Sånt händer, man kan inte vara jätteförsiktig med allt! Säg bara till mig, så fixar jag nytt!". Likadant var det med: "Händer det något, så händer det. Saker händer, det har nog aldrig funnits en häst som det INTE har hänt något med!"
Och då menar jag inte att h*n t ex står i hagen (en sak som händer) utan att h*n blir halt m.m.
// Mvh Anna
Det känns för mig inte som att dessa tjejer är direkt fodervärdar då hästen står kvar i stallet och jag har huvudansvaret för pållen, och det är jag som betalar allt för honom - tjejerna betalar till mig. Man kan enkelt och fånigt uttrycka det: "det är jag som bestämmer över honom" =)
Men vi har ännu inte riktigt bestämt hur mycket de ska betala / månad och för vad.
Men delfodervärd är kanske ett bra uttryck, för tanken är ju trots allt att de i princip ska betala "vad det kostar att ha en häst i drift", om man kan uttrycka det så. Så medryttare är kanske fel uttryck att säga att de är, då de väl nog är "mer" än medryttare.
Angående just utrustning är ju annars ett alternativ att de betalar mig en liten summa i månaden för ev. slitage/skador och liknande, och att jag har ansvar för att all utrustning ska vara hel och korrekt. och därmed ersätter ev trasig utrustning. Jag har ingen erfarenhet av detta, så jag vet inte vad som kan fungera bäst.
Medryttare har jag ju till Yrla, hon har inget direkt ansvar mer än att hon självklart ska vara rädd om min pålla, och har heller inte "så mycket att säga till om", då hon inte betalar något.. Hon sköter om min gumma 1-2 dagar i veckan, och får i gengäld rida. Inte den bästa dealen, men det funkar.
Klurigt detta! =)

Men vad skrev du i annonsen då?
Medryttare/fodervärd sökes 
Det låter som att det är halvfodervärdar du ska ha ;)
#16: Då är det så =) men mina frågor kvarstår, hur ställer man sig till det hela om hästen skadas?- Är det självklart att ägaren står för hela kostnaden? - Som i mitt fall, när tjejerna har hästen mer än vad jag själv har..?

Fråga dom vet ja. Gör i ordning ett papper med allt som du vill ska stå med i kontraktet och gå igenom det med dom tillsammans. Då får du ju höra vad dom vill ska ingå eller inte.
#18: Jodå det har jag gjort och ska prata mer med dom på onsdag, hittills har vi kommit bra överens så det ska nog gå fint.. vill bara höra om andras erfarenheter och åsikter i ämnet =) Bättre att veta vad man vill och tycker från början istället för att ändra sig och vela.. =)

Precis! Det är ju du som i längden ska bestämma iaf.
det låter som att det är halvfodervärd som du söker.
medryttare för mig är en som kommer och rider och sköter om hästen vissa dagar.
en halvfodervärd står för vissa kostnader och har mer att säga till om. (min uppfattning iallafall)
Ok, men då bestämmer vi att det är halv/delfodervärd jag har hittat.
Men frågorna kvarstår hur man bör göra med vissa kostnader, t.ex OM hästen skadar sig.. hur brukar halvfodervärdar göra då?
Min erfarenhet är att ägaren står för sådana kostnader som försäkring, veterinär osv. Det är däremot om du har en delägare, alltså någon som tillsammans med dig äger hästen som alla såna kostnader delas…
När jag var halvfodervärd betalade jag bara viss stallhyra, halva hovslagaren samt om jag ville köpa någon utrustning som täcke eller grimmor.
om hästen skadar sig när halvfodervärden rider, så kan ju den betala självrisken, och när du rider så betalar du.
om den skadar sig i hagen så borde det väl bli ägaren, eller om ni delar lika.
hyran,hovslagaren och fodret delas lika.
så skulle jag göra om jag hade en halvfodervärd.

Det är ju precis vad man kommer överens om. Det får ni diskutera ihop. En del får betala försäkringen och en del inte.

jag har aldrig varit halvfodervärd men skulle kunna tänka mig att om hästen skadar sig allvarligt så skulle de kunna stå för de första 1500-2000(beroende på försäkringsbolag) sen står du för resterande procent. eller så står du för allt och de får betala en lite "högre" avgift per månad. i vanliga fall brukar väl ägaren summera ihop alla utgifter på hästen och få ut vad det kostar att ha häst per dag, och sen får delfodervärdarna betala det dem utnyttjar, antalet dagar. men om du står för hela självrisken vid skada så kan du ju ta ett högre pris…