Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 6817 ggr
MidnightLight
0

Camague+fjording

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har en Camargue korsning som är isabell färgad, som jag är sugen på att ta föl på med en fjordhingst.

Någon som vet om 2 "gula" hästar kan bli konsigt korsning?

Funderar även på att ta en fjord hingst som är mer grå i färgen.

Någon som tror att det kan bli en bra korsning?

Lägger ut en bild på mitt sto.

PaulineH
0

Hur menar du med att två gula kan bli en konstig korsning? Rent färgmässigt menar du eller? Rent färgmässigt har hästarna troligtvis inga färanlag som kan leda till hälsoproblem eller embryodöd/földöd.

Rent korsningsmässigt så vet man ju aldrig. Det är ju rätt mycket skillnad mellan dem exteriört, så so med så många andra korsningar så blir det väl lite som ett lotteri - man vet inte vilka egenskaper avkomman får. Kan bli bra, men kan också bli knepigt resultat.

Alex
1

Varför ska du korsa med en fjording? Vad är syftet med avkomman?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mantissa
4

Om jag inte är helt ute och cycklar så kan två gulanlag ge cremello avkomma, vilken i sin tur kan ha problem med överkänslighet för sol och känsliga ögon.

Förstår inte heller varför fjording till den hästen. Är själv inte direkt för korsningsavel, men kan tycka det är okej om det är för att man vill ha ut något specifikt ur avkomman för eget bruk.
Jag hade då hellre satsat på en hingst av camaurgetyp eller spansk typ. Men det beror ju på vilka exteriöra och mentala egenskaper du är ute efter. Färg är nog det sista jag skulle välja på.

sofiek90
0

TS har väl ett syfte med att ta föl efter sitt sto :)

MVH

Sofie

CelsiusT
4

Kan ingenting om färgernas nedärvning i detta fall, men intressant att följa tråden.

Jag kan väl inte påstå att jag är direkt emot korsningsavel på häst. Men låter som en väldigt konstig korsning får jag säga, känns inte som om dom raserna passar ihop direkt, exteriört iaf. Hade varit kul att veta tankarna bakom beslutet/funderingarna till denna korsning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
1

Gällande färgerna är det ju som #3 skriver, får en häst två gulanlag blir den cremello/perlino eller liknande och kan bli överkänslig pga den ljusa huden. Dock är det ju ganska få fjordingar som har gulanlag, majoriteten är ljust brunblacka.

#4 Alla har inte det, mer än att "det vore kul". Och jag tycker personligen inte den korsningen känns så ultimat, därav att det kan vara intressant att veta, och om det inte är så bra kunna hjälpa TS med rätt val, för både ägaren och hästens skull.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MidnightLight
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill korsa med fjording, mest för att jag gillar korta/grova hästar. Och för att dom oftast är väldigt lugn och stabil. och vill bara ha en d-ponny eller liten stor häst. Mitt sto är bara 155cm hög och ganska grov själv lägger ut en bättre bild nu.

Bryr mig inte vilken fär fölet blir, vill bara veta sånt som kan gå fel m.m

Men vad tror ni är bäst att korsa med fjording eller tyngre nordsvensk?

sofiek90
0

Hittar du en grov fjording hade det väl passat bra? Bruksvarianten av nordsvensk är ju också grova, men blir det inte en lite större häst då? Jag tänker på om fölet blir stort i magen och svårt för stoet att få ut/få plats med det i magen. Fjordingar är ju inte högre än vad ditt dto är (oftast)

MVH

Sofie

Alex
4

Camarguehästar är väl också rätt korta och grova? Problemet med korsningsavel över såna gränser är att få godkända hingstar används till andra raser, och då blir det svårt att hitta en bra hingst att använda. Då får man oftast använda "andrahandssorteringen", som troligtvis inte är något vidare avelsmaterial…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MidnightLight
0

Ja det är ju just det, jag vill bara ha fölet som hobbyhäst senare.

Det viktigast jag tycker hos hingsten är ett lugnt och stabilt temperament, lätthanterlig, utan ärftliga skador/sjukdomar

PaulineH
0

Gällande gulanlag så är det som 6# skriver inte jättemånga fjordingar som bär dem. De finns, men är inte jättevanliga. De flesta fjordingar är såpass gula som de är av andra anledningar, ofta en kombination av black och pangare vilket späder ut dem väldigt mycket. Att få tag på en fjording utan gulanlag är betydligt lättare än att hitta en med ett gulanlag, så det är nog inga större problem med att inte få en dubbelgul.

Korsningen i sig kan ju bli väldigt trevlig, men kan ju också få det värsta ut båda raserna. Väldigt svårt att säga något om hingsttips då märren i sig är korsning och egenskaper på båda hennes förä'ldrar kan ploppa upp vilket gör det ännu svårare att förutsäga resultatet. Själv hade jag valt att lätta upp med någon ras som ligger hyggligt nära camarguen men är lättare, men vill du hellre ha en mindre, kraftigare häst som resultat så är det ju klart inger bra val:P Som sagt - eftersom det är svårt att ens veta vilka egenskaper stoet lämnar så är det ju inte så lätt att förutsäga korsningen med en såpass annorlunda ras heller.

Tror dock inte att det blir några problem att korsa med en häst som är större än henne ur säkerhetssynpunkt. Fölet anpassar sig ofta efter moderns mage, så jag skulle nog vilja motsäga 8# där och säga att jag inte tror att en eventuell korsning med nordsvensk blir några jätteproblem då de dessutom är ganska små kallblod och stoet trots allt är 1,55.

Alex
5

#10 Att man "bara" ska ha hästen som hobbyhäst betyder absolut inte att man ska lätta kraven på hingstarna. Exteriören är väldigt viktig för hästens hållbarhet som ridhäst, och en hållbar häst behöver du väl även om den bara ska vara hobbyhäst? Avel är inget man ska se lätt på, även om hästen "bara" ska vara hobbyhäst, utan det kräver en hel del kunskap om hästens exteriör, nedärvning, olika linjer och vad som fungerar ihop.

Det finns troligtvis föl och unghästar till salu som motsvarar det du är ute efter, och då är det i många fall en säkrare väg att gå. För avel är tyvärr inte så enkelt att du får en häst med ditt stos temperament men mer lik en fjording i kroppen om du betäcker henne med en fjordhingst. Det är så extremt mycket mer som har betydelse.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mantissa
0

Jag hade nog satsat på en nordsvensk av travartyp i så fall. Det finns kraftiga individer av dem också och de blir inte så himla höga oftast. Sen ger de bättre ridegenskaper än brukshästarna. Se på hårfagre som tränas akademiskt, mums!

Min erfarenhet av fjordingar och brukshästar är att deras tjocka korta halsar gör dem lite svårare att rida. De blir "hårdare" och stelare i halsen. Man får mindre gratis helt enkelt. Detta är inget problem i brukskörning då man sällan/aldrig kräver böjning i halsen. Men jag älskar brukshästarna. Men är det en sån du vill ha tror jag du blir nöjdare och kommer billigare undan med en renrasig, bruksfölen "ger" dem bort.

MillaJ
0

#10  jag vill säga samma som #12 sa:

"Att man "bara" ska ha hästen som hobbyhäst betyder absolut inte att man ska lätta kraven på hingstarna. Exteriören är väldigt viktig för hästens hållbarhet som ridhäst, och en hållbar häst behöver du väl även om den bara ska vara hobbyhäst? Avel är inget man ska se lätt på, även om hästen "bara" ska vara hobbyhäst, utan det kräver en hel del kunskap om hästens exteriör, nedärvning, olika linjer och vad som fungerar ihop."

Det är ju inte såhär att bara för att man avlar med en högt bedömd godkänd hingst så blir det en elittävlingshäst utan den stora majoriteten blir ju just jättetrevliga hobbyhästar. Som någon sagt: "medelhästar avlar man inte -de får man ändå".
Mitt råd och önskan till dig är att om du ska avla på ditt sto så väljer du ras som du tror blir bra (jag själv hade inte valt en fjording eller nordsvensk men det är ju jag) och sen tar du en godkänd hingst inom den rasen -för att så långt som det är möjligt vid korsningsavel få fram en hållbar och frisk häst (där iallafall pappan är kontrollerad och har känd stam som också är kontrollerad innan). Lycka till.

sofiek90
1

#11 Detvar bara en fundering - jag är inte speciellt insatt i avel. Vill jag ha ridhäst så köper jag en som är inriden och grundutbildad ;)

MVH

Sofie

isla
0

TS: Läs så mycket du kan om avel, gener, exteriörer, vad din häst har för brister mm. Du bör välja en hingst som väger upp din häst brister i exteriören och inte bry dig så mycket om färg etc. När det gäller hästar finns det inga färger som man inte ska blanda så som det finns bland hundar. Undantaget finns hos vissa skäckar om man betäcker dem med varandra, men din häst är inte skäck, så det är inget du behöver bry dig om. ;)

Vet du vad din häst har för raser i sig sedan innan? Som med all avel, rekommenderar jag att man blandar så lite som möjligt, så kanske att du väljer någon av de raser som finns i din häst redan? Avel är inte så enkelt och ju mer man blandar, desto större risk att det blir pannkaka av allt ihop.

Alex
0

#16 Jo, det finns faktiskt färger som inte ska blandas även bland hästar. Som silver + silver (som även kan bäras dolt av hästar med röd bas) som kan orsaka blindhet.

Sen ska man absolut inte stirra sig blind på bristerna hos en häst. Förhoppningsvis har hästen väldigt få och väldigt milda brister om man ens tänker tanken att avla på den… Därför är grunden att förstärka stoets bra egenskaper med en hingst som är så lik stoet som möjligt på den fronten, som har samma bra och starka egenskaper. Hittar man en massa egenskaper hos stoet som man vill komplettera upp med en hingst, då ska man nog tänka en gång till om stoet verkligen är avelsmaterial.

I övrigt håller jag med dig, det är fruktansvärt viktigt med kunskap om hur det går till, hur genetiken fungerar och olika arvsanlag osv. Även att blanda in så få raser som möjligt och framför allt inte för olika raser. Sen bör man även ta hjälp av någon framgångsrik avlare som kan, med ett opartiskt öga, tala om ifall hästen är "okej" att avla på eller om man bör låta bli. Det är dyrt att föda upp ett föl, och det är lika dyrt att föda upp en blivande topptävlingshäst som en hobbyhäst. Ännu dyrare är det att föda upp en häst med dålig exteriör som gör att det krävs mycket hjälp av veterinär och ev. hovslagare, och resultatet kanske blir en häst som inte ens håller för lättare ridning.

Faktum är att man i de allra flesta fall tjänar på att köpa ett föl/en unghäst eller till och med en färdig ridhäst jämfört med att föda upp ett eget föl. Så där har man också en fråga att ställa sig, är det värt att lägga ut så mycket mer pengar på något du mest troligt kan hitta på marknaden, betydligt billigare och kanske även bättre? Man ska inte heller glömma bort att det innebär en risk med att betäcka och föla, stoet kan mycket väl stryka med, och ibland även fölet. Vore det värt ett försök i så fall?

Som sagt, avel är mycket svårt, dyrt och allt annat än riskfritt. Det krävs en hel del kunskap och man måste kunna se kritiskt både på sitt sto och på tilltänka hingstar. Det finns så fruktansvärt mycket som kan gå fel ändå, så det finns ingen anledning till att öka de riskerna genom fel val och dålig kunskap.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

isla
0

#17 Misstänker att silver är en färg som inte förkommer hos så många raser mer än typ Islandshästar?! Gällande exteriören så anser jag fortfarande att det är klokt att försöka hitta en hingst som inte har samma brister som stoet. Alla hästar har brister och att då bara försöka förstärka det goda hos hästen känns inte som tillräckligt. Avel är så mycket svårare än att ta två perfekta hästar och tro att man från dem ska få ännu en perfekt häst….

Alex
0

#18 Islandshästar, Rocky mountain pony och några till. Dock vet vi ju inte vad som finns i TS häst, eftersom hon beskrivs som "camarguekorsning". Självklart ska hingsten även väga upp stoets brister, men jag anser att man ska börja i andra änden, så det inte riskerar att bli avel på två hästar som är väldigt olika varandra. Om du är med på vad jag menar? Känns lite som att vi försöker säga samma sak, men uttrycker oss på olika sätt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

isla
0

#19 Det är helt klart lättare att avla på renrasiga hästar med känd stam…. Det du säger om att hästarna ska vara lika varandra, det är där "inte blanda för många raser" kommer in. Väljer TS att betäcka med en Camaguehingst eller vad som nu finns mer i hennes häst, så är det en bra början. ;)

Skräckexempel är folk som tar sin labbe/tax/chihuahua och gärna parar den med en border collie/greyhound. Ja, ett extremt skräckexempel, men inte långt ifrån vissa mixar… *suck*

MidnightLight
0

Hej tack för så många svar!

Jag vet ingenting om mitt stos föräldrar då det inte finns något i hennes papper.

Men förmodligen så är pappan hafflinger. Och någonstans lite längre bak så har hon P.R.E och någon typ av arab/fullblod i sig.

Har även haft funderingar på haffling som pappa då det är nästan 100% säkert att hennes pappa var det.

Hon är kollad av vetrinär och dom tycker hon är exemplariskt byggd förutom att hon är lite högre på rumpan.

Min häst är väldigt stabil i pysket. Det enda som är, är väl att  hon är världens tjurigast och envis som få. så det finns vissa tankar som väljer bort fjordingar då dom sägs ofta kunna vara envis dom med.. Haha nej men det är charmigt det med.

Jag vill absolut INTE ha någon lång smal ädel häst. Då får det helldre vara lite mer jobb med att få dom att jobba under sig med sin korta tjocka hals ;)

Alex
0

#21 Fast där har du ju också en aspekt på det hela, om du inte har koll på stammen och inte är säker på vilka raser som finns i (någon av föräldrarna är ju inte renrasig om det finns andra raser bakom), så finns ju inavelsrisken. Då vet du ju inte om du avlar med en hingst som är nära besläktad med ditt sto.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mantissa
0

#22 Den tror jag är minimal, om hon inte lyckas med konststycket att hitta och betäcka med hästens egen pappa.

PaulineH
0

22# Tror också att det inte är någon jätterisk för inavle om det nu inte blir så som du skriver, vilket det nog inte är någon jättechans till.

Tror däremot att det kommer bli svårt att förutsäga hur fölet kommer bli med så många "egenskaper" i bagaget. Ju mer olika egenskaper som finns genetiskt - oavsett hur stoet själv ser ut - ju mer spretigt kan resultatet (fölet) bli i sina egenskaper och kroppskonstruktion. Kan definitivt se fördelen i att korsa med en ras som redan finns i henne och på så vis rikta resultatet något än att tillföra ännu en ras. Ju fler raser, ju svårare att veta vad man får.

CelsiusT
2

#21 Hur vet du att det är PRE och arab/fullblod längre bak i hennes stam om du inte känner till föräldrarna öht (vilket du skriver i samma inlägg)?

Låter som en salig blandning raser. Som sagt är jag väl getnligen inte direkt emot korsningar, men det låter som om det börjar bli lite väl mkt i din häst redan nu. Finns det verkligen skäl till att avla på henne? Vad har hon som är så perfekt och så unikt att hon behöver föra sina gener vidare?

Jag tycker man ofta inom avel frågar sig frågan om ens sto/tik inte är för dålig för avel. Men en "inte dålig" individ är väl inte värt att avla på? Enda anledningen till att avla i min mening är att individen har något utöver det vanliga som man anser att nästa generation behöver, att individen har något speciellt som man vill ta vara på och spara och föra vidare, något som kanske inte är så lätt att få tag i annars.

Det är inte precis så att vi har underskott av hästar i sverige, vi måste inte avla på kreti och pleti för att få fram hästar. Det går lätt att få tag i hästar, speciellt nu. Därför ser jag ingen direkt anledning till att avla på sin egen häst istället för att välja det mer säkra valet och gå och hitta en redan färdig häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Daim och Nougat
0

Dubbelgula (gulvit, engelska cremello, pärlvit, engelskans perlino, rökvit, engelskans smokey Cream) har INGA problem med ögonen, dom enda färgerna som kan ge problem med ögonen är tigrerade och silver fägade.

Dock så kan dom ge lite känslighet mot solen, dom har, tillskillnad mot skäckar med mycket vitt, faktiskt inte helt opigmenterad hud, dom har lite skydd.

http://equinetapestry.com/2011/07/19/cremello-skin/

Daim och Nougat
0

Med silver färgade så menar jag silverbrun, silversvart.

Silver dapple på engelska