Hård träning?!?!?!
Åh gud, min häst är så tjock! Har ni något bra tips på träning som verkligen får hästen att gå ner i vikt? Behöver verkligen hjälp!!! Snälla, snälla, snälla ge alla tips ni har! Även övningar som får hästen muskulös och fin. Hur skulle ni lägga upp ett hårt ridpass?
Nu handlar det alltså om bara träning inte maten, maten är fixad :)
Kan även tillägga att denna häst inte ska gå i form, då om bara blir stretig och jobbar fel muskler.
Långa joggingrundor. Börja med c:a 5 km och öka längden och hastigheten allt eftersom hästen orkar. Det är det bästa om man vill banta en häst.
Okej, tack så jättemycket!
Vadå inte jobba ? Blir den spretig då är den Stel och inte musklad för stt ridas så . Otränad
#3 Det finns äldre hästar som aldrig gått i form. Om man börjar "krångla" med dem och plötsligt börjar rida dem i en form de inte är vana vid kan de helt enkelt gå sönder. Vill man banta en häst (vilket detta handlar om) är det grundkondis man måste få till. Muskler till att gå i form kommer med tiden.
Precis #4 !

Rask, aktiv skritt, bygger bra med muskler och super för konditionen. Galoppintervaller också.
Vårt Matvrak blev klotrund förra våren - det sa bara poff och gick på en knapp vecka! - såpass att vi faktiskt inte vågade rida… Pålle var då inte igång alls, så vi började med promenader, löslongering och tömkörning.
Jag skulle inte våga börja hårdträna med en otränad tjockis och definitivt inte uppsuttet sju dagar i veckan, men kanske är det inte så med din häst.
Nja, hon går upp i vikt jättelätt och sedan är det jättesvårt att få ner henne igen :( Kan du förklara lite närmare #6 , hur du tänker med intervaller? liksom hur länge ska jag galoppera och sedan t ex skritta?

#8 Med galoppintervaller håller man en lugn galopp, "gasar" på en bit och sen saktar ner till lugnare galopp.
Skritta nåt pass i rask, aktiv skritt där hela kroppen aktiveras.
Okej! Det lät jättebra #9 , ska prova det imorgon! Tack så jättemycket för alla svar! Fortsätt gärna med bra övningar som man kan göra på ridbana i skritt och trav<3

#10 Rid hellre ut i skog och mark där hästen får lyfta på benen och rid i backar-det bygger muskler!
👍Tack så jättemycket för svaren!!! 😃