Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1124 ggr
Dealath
0

Betthjälp

Min ponny har otroligt enkelt för sig att dra "bak" tungan och lägg den över bettet, och han fipplar väldigt mycket i allmänhet med det. Vi använder alltid snokrem (remont skulle säkert också gå bra, men det är inget jag provat ännu) men jag undrar om det finns några andra bra bett emot att han gör så? Jag avskyr att rida med bett nu eftersom han fipplar så mycket (är rädd att han har ont, men vi ska ta ut tandläkare så fort som möjligt). Rider på hackamore ibland men jag känner att han inte riktigt lyssnar på det när han blir sprallig ute i skogen.

Det ska gärna vara så milt som möjligt också. Tack på förhand! 😃

Elshira
0

Har du provat med olika typer av bett? Alltså både två/tre delat samt ett helt rakt? 

Är det när hästen väl börjar ridas som den börjar fippla med bettet eller fipplar den även bara du sätter på det och stället i boxen eller så?

Om det är tryck på tungan som är det obehagliga brukar ett tredelat fungera bättre än ett vanligt rakt bett. Men om de ändå gillar rakt bett så kan man köpa ett sådant med tungfrihet. Det brukar kallas för "Magic Bit" (eller cambridge mouth), en stor favorit bland mina ponnyer faktiskt :)

Har du ett pelham med port kan du prova att rida med det och se hur hästen reagerar på det just med tungan.

Hakuna matata!

Dealath
0

#1 Jag har inte provat rida med några andra bett men det börjar redan när man sätter på tränset. Men han gapar efter bettet och försöker ta det själv så han verkar gilla det ändå. 

Det bettet han har nu är ett tredelat med en kopparplatta. Okej, jag ska kika på det. :)

Tack för svaret! :)

Zaphix
0

Ofta sitter probblemet i handen hos ryttaren, även om man tror man är still och mjuk är det ofta inte så.

Ta hjälp av en duktig tränare och se vad den säger.

Men vänta i tanndläkaren först såklart innan du stoppar inn bett i hästmunnen innan.

Har hästen vargtänder kvar eller är de utdragna?

Kan ju såklart ha fått skador från bettet vilket gör att det gör att hästen krånglar ännu mer med munnen, och då bör man inte använda bett alls förrän det är läkt.

Ligger det tredelade bra i munnen? Om du tar i ena tygeln, drar då skarvarna mellan delarna mot lanerna? Vilket är lätt hänt med ett tredelat, och det kan ge skador.

Skulle hellre använda ett lagomt långt tvådelat bett med lösa ringar, eller ett rakt svagt böjt bett med lösa ringar. Och bettplattor.

Ta sedan av snokremmen från nosgrimman och släpp upp nosgrimman så du får in två fingrar där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Dealath
0

#3 Han är 16 år så han har inte vargtänderna kvar. Och jag vet inte hur det helt kan bero på min hand när han lägger tungan över när jag inte ens sitter på. ;) 

När jag fick honom hade han med ett träns i storlek cob som var för stort så det kan ju ha skavt på tänderna. Men som sagt, vi ska ta ut en tandläkare. Jag tror att det ligger bra nu när jag bytt träns, men jag kan kolla igen när jag är i stallet. 

Snokremmen sitter inte så hårt i och med hans otroligt lilla huvud och mule. Och självklart spänner jag inte nosgrimman så pass hårt att man inte får in två fingrar där.

Alex
0

Det finns några olika varianter av tungfelsbett, som hindrar hästen att lägga tungan över bettet. Det kan ju vara ett väldigt bra alternativ till en häst som "lärt in" beteendet (dvs man uteslutit alla andra möjliga orsaker) för att den ska sluta. Rider man på ett sånt tills hästen slutar fippla med bettet brukar det efter ett tag gå att byta tillbaka till vanligt bett.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WornOut
0