Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 896 ggr
Killen
0

Ta betalt för att provrida?

Sitter och har lite tråkigt på jobbet, så på skojs skull satt jag och kollade på medryttarannonser.

Då såg jag en som skulle ha betalt 250kr för att man skulle få komma och provrida för att bli medryttare.

Tyckte att det kändes helt fel, jag personligen skulle aldrig betala för att få provrida. Att betala en månadskostnad är en sak (som jag tycker är ok), men för att få komma och provrida?

Vad anser ni om det? Hur många skulle svara på annonsen ( om det i övrigt passade in på det man sköker)?

kissmekate.blogg.se

Elshira
3

Det kan ju vara så att personen fått många som bara vara intresserade av att få rida gratis som dyker upp en eller ett par gånger, som kanske inte alls är intresserade av att provrida egentligen.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Jag gissar/antar/hoppas att tanken bottnar sig i om det är många oseriösa som kommer och vill provrida utan att egentligen ha planer på att bli medryttare. Det finns ju tyvärr såna som ser det som ett tillfälle att rida gratis, och sen tackar nej om det skulle kosta att fortsätta rida hästen. Letar man efter en seriös medryttare och får väldigt många som kommer och provrider utan att egentligen vilja fortsätta blir man nog ganska trött och irriterad. Så det ger ju en i alla fall en större säkerhet på att den provridande är seriös och verkligen vill se om man funkar ihop för ett framtida medryttarskap.

För att undvika det tycker jag dock inte att man ska ta ut en avgift (som dessutom är dyrare än vad en vanlig ridlektion kostar i alla fall där jag bor). Tycker att man i så fall kan sätta som regel att man träffas en gång UTAN att provrida först, bara går genom personkemi, stallupplägg och sådana saker och om man då är överens och känner att allt känns ok så träffas man en gång till för provridning.

Jag själv skulle ALDRIG betala för en provridning. Jag fick själv provrida 2 gånger innan vi ens beslutade om det skulle bli medryttarskap, för att alla parter verkligen skulle kunna känna om en långvarig medryttarsatsning var aktuell.

Killen
0

När jag själv sökte medryttare så tyckte jag att det var ganska lätt att solla bort de oseriösa vid mailsvaren, så jag hade inte alls många som provred.

Och av fem som jag tackade nej till var bara en av dem som själv tackade nej. Och jag var nog ganska kräsen att hitta en bra medryttare då det tog ca 4 månader ( den 6 personen som provred behöll jag, hon är fortf med mig 3 år senare).

kissmekate.blogg.se