Vägra galoppera
Har en ponny som jag i höstas började rida in. Först tidigt i våras började jag försöka lära henne galopp, innan hade hon bara galopperat innan/efter hinder. Allt funkade bra hon brallade lite i själva galoppen men vi kom snabbt på att hon gjorde så om man inte drog upp hennes huvud. Vi tog med oss galoppen på ridbanan ja och allt fortsatte att funkade hon var pigg och glad över den.
När hon nu gått på sommarbete och jag och en yngre tjej som inte klarar henne så där jätte bra har ridit henne då det är väldigt långt för mig att åka till detta sommarbete. Har hon förändrats jättemycket. Innan galoppen brallar hon, hon brallar under galoppen, när man driver på henne springer hon bara fortare och fortare. Vi har försökt med drag hjälp.
Red henne själv utan andra i måndags då kom hon i galopp på åkern varje gång jag gjorde skänkelvikning, men så fort jag slappnade av brallade hon eller så fort jag saktade av brallade hon tills jag låg på backen, idag när jag red henne vägrade hon galoppera fick några galopp språng men drag hjälpen funkade inte. (red ut med en som skulle galoppera före)
Någon som vet vad detta beror på och vad jag ska göra?
Ta hjälp av en tränare som på plats kan hjälpa dig!
Med vänliga hälsningar
Chess
De jag pratat med har bara sagt att jag ska fortsätta att få upp huvudet…
#2 Rider du för tränare regelbundet?
Säger denne så (och om det är en utbildad tränare med erfarenhet av unghästar…) tycker jag att du ska lyda det rådet och försöka hålla uppe huvudet så att ponnyn inte kan bocka av dig.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jo just det - är sadeln inpassad? Hästen verkar inte ha ont någonstans?
Med vänliga hälsningar
Chess
Det låter som om detta är den första häst som du försökt att rida in då du skriver " hon brallade lite i själva galoppen men vi kom snabbt på att hon gjorde så om man inte drog upp hennes huvud"
Ta kontakt med någon som har mera erfarenhet av detta och låt den personen avgöra vad som fattas hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"