Ensammen häst
Min häst har det lite jobbigt med att vara ensam. Hon skulle aldrig kunna stå ensam i en hage då hade hon förmodligen löpt amok och rivit sönder hela stället. Hon behöver liksom säkerheten från flocken. Nu går hon med fem ston i en stor hage och har det jättebra men problemet ligger i när jag ska ta in henne för skötsel eller ridning. Hon står ute på bete dygnet runt och stallet är väldigt litet det är liksom nästan aldrig någon där. Det brukar vara jag och en tjej från valackhagen som ligger på andra sidan.
Min häst vägrar alltså lämna hagen och det tar mycket tålamod att få in henne. Om jag väl får in henne är hon otroligt nervös och trampar runt på stället och gnäggar efter kompisarna. När hovslagaren kom var jag tvungen att ta med en till häst in för att hon skulle kunna slappna av och jag känner att jag inte hela tiden kan ta med en till häst in.
Tyvärr var jag tvungen att släppa ut ponnyn jag tog med som sällskap när hovslagaren gått eftersom jag stod med henne i bara grimskaft i stallet, det fanns ingen box eller uppbindningsplats. Jag var liksom tvungen att sköta om min häst när hovis gått.
Då började min häst gnägga oavbrutet och jag fick ganska snabbt släppta ut henne igen det kändes verkligen som om hennes nerver skulle spricka. Man måste leda hästarna igenom en hage för att komma till beteshagen och min häst travade nervöst bredvid mig hela vägen tillbaka och gnäggade. När jag släppte henne flög hon iväg fortare än vinden.
Jag följde efter henne långsamt och såfort hon var vid flocken igen sprang hon fram till mig och gosade.
Jag tror problemet uppstod när vi var uppstallade på mitt förra stall där stallägaren var väldigt oseriös. Dagen innan jag skulle flytta till betet gick alla hennes hästar ut på bete så min häst fick stå helt ensam i den vanliga hagen långt från beteshagen. Jag visste inte alls om detta förrän jag kom dagen efter och skulle flytta henne. Min häst var så otroligt nervös och ensam.
Innan detta tränade vi mycket frihetsdressyr och lydnad. Hon kunde följa efter mig lös som en hund och hade aldrig problem med att gå med mig från flocken.
Hur ska jag göra för att vänja bort henne från detta? Kan detta bero på att hon slutat lita på mig eller har hon kanske starka band med flocken nu efter händelsen i förra stallet?
Hästar vill ha ledarskap. Utan det så är dom vilsna. I en flock så är dom trygga för då bestämmer andra i flocken vad och hur allt skall vara och din häst behöver inte ta ansvar för något utan bara följa med i flocken.
När du tar ut hästen ur flocken så tar du bort den ur tryggheten och ansvarslösheten i hagen men erbjuder inte ledarskap som hästarna i flocken gör. Så egentligen så är det inte hästen som behöver lära något nytt utan det är du som måste leva upp till hästens förväntningar på ledarskap utanför hagen för att den skall vara trygg.
Ledarskap är inte samma sak som att vara kompis, snäll och gossig, ledarskap är när man hjälper hästen när den behöver hjälp på ett sätt som den förstår, då klarar sig hästen lika bra ensammen med dig utanför hagen som i den.
Ledarskap börjar med respekt för varandra, efter det så kan man så småningom börja lita på varandra och till slut ha förtroende för varandra men det kan krävas att stå på sig i diskutionen med hästen och hävda sitt ledarskap för över hästen.
"7-games" är ett universalverktyg att starta en förhållande med en häst, men som alltid så är en diskution en tvåvägs kommunikation, så även om man ibland tar så måste man ochså ge tillbaka till hästen. I situationer som din så är det oftast så att mäniskan har gett mer än den har krävt för att få hästens uppmärksamhet vilket alltid är första steget (uppmärksamhet).
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 fast nu tycker jag du har fel! Vissa hästar kan bara inte klara sig själva! Oavsett hur stark ledare man försöker vara! Min gamla sommarhäst var helt instabil. Kunde inte gå ur hagen med honom utan att han flippa ur. Det gick inte få kontakt med honom överhuvudtaget utan han bara gick rakt över en! Försökte leda med kedjor och träns, inget fungerade utan var alltid tvungen att ha med mig en häst till. Sen kunde han heller inte gå först in i stallet för då trodde han att han var ensam. Och om någon häst gick ut ur stallet före honom bröt han loss väggen och sprang efter. Tror inte det berodde på mitt dåliga ledarskap!
Tack för svaret. Vi har alltså inte haft några problem med detta innan utan allting uppstod efter den händelsen. Min häst är väldigt känslig för förändringar och det beror på att hon flyttat runt så mycket det senaste och varit hos oseriösa fodervärdar. När jag fick henne och flyttade till ett helt nytt stall var hon redan på skakig mark och vi fick jobba mycket för att få ett förtroende som alltså till slut fungerade jättebra. Hon kunde följa med mig från flocken utan problem. Men nu efter denna händelsen är allting vi jobbade på som bortblåst och hon är nervösare än någonsin. Vi tränade mycket frihetsdressyr och gjorde lekarna i paddocken på förra stallet och vi lärde oss mycket tillsammans. Sen hände detta och hon blev värre än någonsin.
När vi skulle flytta henne till betet (efter hon stått helt ensam utan hästkompisar eller människor) var hon så nervös att hon skakade. Det tog tre timmar och 10 pers att lasta henne och hon skrek oavbrutet inifrån transporten. Jag var ju helt j*kla förstörd och ville vara skynda iväg till betet och när vi släppte henne där var hon fast i flocken och blockerad för mig och oss andra. Det tog säkert en vecka innan hon började fokusera på mig igen och kommunicera.
Jag försöker bibehålla samma anda som jag hade med henne innan detta. Jag försöker verkligen vara tydlig och alltså precis likadan som jag varit innan då hon kunde gå med mig från flocken, kunde gå över läskiga ställen med mig och hade ett förtroende till mig. Men ingenting fungerar. Det måste vara en häst från flocken inblandad om hon ska vara lugn.
Det kan faktiskt inte fortsätta vara såhär va. Tänk om hon blir akut sjuk och måste åka till klinik men det inte fungerar.
Jag försöker alltså jobba upp förtroendet från början som jag gjort innan men kommer ingen vart. Jag kan bara samspela med henne i hagen och det är där jag jobbar nu, men min fråga är hur jag ska ta vidare detta och kunna ta ut henne från hagen?
Hon skakar, rullar med ögonen och biter sig själv om hon är borta från flocken för tillfället. Hon äter inget och detta är en häst som i vanligt vis älskar mat och förut kunde springa igenom en äng full av tigrar för lite hö. Hon behöver motion och det kan jag inte ge henne just nu såvida inte någon annan från stallet är med som har en häst från samma hage. Och det är ca 2 gånger i månaden någon är där från stohagen.
Vi kör alltså frihetsdressyr i hagen och där fungerar allt bra när hon är nära flocken. Men jag är helt låst på vad jag ska göra och behöver hjälp.
Ursäktar långt inlägg.
#2 Då är ju vi i liknande sits. Löste det sig för dig? Hur?
#4 ja väldigt likt! Nej det löste sig inget vidare faktiskt! En dag blev han så knäpp att han stegrade över med mig och sen dess gick det utför! Min tränare försökte jobba på det men han klarade bara inte att bli lämnad! Min tränare sålde honom till en tjej i vintras och nu la även hon ut han till salu. Sen tror jag även att han hade något mer fel i skallen! Hoppas att du kan lösa det med din häst! Du ger säkert inte upp lika lätt som jag gjorde :)
#5 Usch gud vad synd för dig att det inte löste sig. Ibland går det ju bara inte och jag är så orolig att min häst blivit "förstörd" föralltid och att detta inte går att träna bort. Hon var ju hur bra som helst innan men efter detta är hon galen om hon är iväg från flocken.
Jag hade ute en mycket duktig tillridare för ett tag sedan som inte kunde kommunicera med henne alls. Precis som med mig gick allt jättebra i hagen men när hon fick ut henne till stallet började hon. Men när man släpper ut henne sedan så hon ser flocken går hon tätt bakom mig med huvudet mot ryggen och är hur snäll som helst och inte alls våldsam som hon kan bli annars. Det känns nästan som att hon är ledsen för att det är såhär.
Jag vill verkligen inte behöva sälja henne. Chansen att ett varmblod med dom här tendenserna kommer till ett bra ställe är mycket liten.
kiiiwiii; dock är det ju inte direkt att stärka ledarskapet att ta till träns, kedjor och starka bett, detta är snarare motsatsen enligt mig. Du försöker hitta andra tvångslösningar när ledarskapet briser och ej finns på plats.
Caroline L; jag skulle säga arbeta stegvis, separera henne långsamt från flocken i samma hage och hantera henne, allt på ett självklart och lugnt sätt. Kräv inte mer än du är säker på att hästen klarar av och låt det ta tid. Be någon följa med när du skall rida fram tills du känner att ni kommit så långt att ni klarar på detta egen hand. Försök undvika situationerna där det blir problem och strider, detta så länge du känner att du inte är säker på att du kan vinna striden/diskussionen. När hästen får som den vill och inser att den tar sig ur oönskade situationer med sitt beteende så förstärker du detta beteendet.
Viktigt sedan i framtiden blir att öva samma saker på olika platser och situationer, detta så att hästen inte blir stegvis trygg i miljön som sådan, utan i dig som ledare.
#7 Beteshagen består av tre hagar varav den stora längst bort där hästarna oftast hänger (mycket backar, gräsängar, skogar och deras vattenbäck finns där) och två till som mest är plana gräsängar med några träd här och där. Jag kan separera hagarna och försöka jobba med henne där men hon har alltså flocken inom synhåll där och då löses ju inte "problemet".
Jag stödfodrar henne och försöker få med henne en bit bort (lös) och ge henne maten för att sedan låta henne springa iväg och det fungerar väll ok. Det är just att lämna hagarna som är det jobbiga för henne. I stallet, utanför hagen, på gårdsplanen äter hon inget.
Inget dåligt händer för henne. Om/när jag får iväg henne till stallet och till exempel borstar eller rider (i sällskap med en valack så hon får ibland hästsällskap väl i stallet och då är hon något lugnare) så måste hon väll förstå att inget dåligt händer (hon lämnas inte ensam, hon lastas inte i en transport) och att hon alltid kommer ut till flocken igen. Jag tycker att hon borde inse detta och lugna sig något men det har gått så pass lång tid och hon inser inte detta alls.
Jag brukar samrida med en tjej som har en valack och om jag alltid tar med mig ett sto upp och sedan lämnar min häst med valacken och släpper ut stoet igen känns det som att problemet aldrig kommer lösas. Detta är ju ända sättet att få henne lugn.
Caroline L; jag tror stenhårt på stegvisa arbeten, långsamt går det framåt, men det som ofta går fel är när människor stressar för mycket. Problemet tror jag kan lösas på sikt, men kanske inte tills nästa vecka.
Det behöver inte handla om matning, utan om din roll som ledare, om du endast ger mat så kan du lika gärna vara servicepersonal som ledare. Arbeta hästen stegvis, eller hantera på andra sätt som som borstning eller dylikt. Att du ger mat och hästen sedan direkt springer till sina vänner tror jag personligen snarare förstärker än förbättrar problemet och ledarrollen.
Du missar lite att jag försöker lyfta fram ledarrollen, som jag tror är grunden till problemet, det du idag försöker behandla är symptomen och inte det faktiska problemet. Du kan tillfälligt nyttja dina metoder för att kunna motionera hästen, för varje gång du förlorar en kamp mot hästen så kommer problemet förvärras. Så ta det hela stegvis enligt mig, att hästen från början ser sina vänner gör inget, utan det handlar om att du skall bestämma och att du och hästen skall respektera varandra, fast med dig i en tydlig ledarroll. Om du går mot hästen skall hästen flytta sig för att ge dig fri väg, men går du bortåt skall hästen följa med dig. Du skall aldrig flytta dig eller rygga för hästen. Se hur hästarna själva beter sig i hagen, du har en ledarhäst som väljer höhög först, och bestämmer om de andra får äta från sin hög eller ej.
#9 Jag förstår hur du menar. Vi har ju som skrivet haft förtroende för varandra innan men allt försvann efter den händelsen. Jag vet inte hur jag ska kunna bygga upp den igen med de förutsättningar vi har nu. Jag ska självklart ta åt mig av det du skrev och arbeta stegvis. Jag håller fortfarande samma tydliga anda som förut och arbetar på samma sätt. Jag försöker få iväg henne från flocken och när det fungerar ge henne en belöning (hennes mat) för att sedan släppa henne från mig och låta henne gå. I hagen fungerar vårat arbete perfekt och hon har respekt för mig, följer efter mig och flyttar sig för mig när jag ber henne. Hon kommer på tillkallning och lyssnar till min röst. Förtroendet där är densamma men förtroendet att våga gå iväg med mig från flocken är som bortblåst.
Caroline L; jo, men jag tror att du inte behöver fysiskt belöna varje gång hästen gör som du önskar. Utan detta skall vara det naturliga, att du bestämmer och gör som du vill. Du skall inte känna att du måste ge något varje gång hästen lämnar, detta förstärker enligt mig känslan för hästen om att detta är en prestation. Utan var enligt mig naturlig, avslappnad sak att lämna, utan träna i hagen till en början (något jag egentligen är emot, men ibland får man bryta principer), träna följeslag, longering och dylikt, från början behöver ni inte gå långt från vännerna och sedan stegvis flytta er längre bort, hela tiden vara konsekvent med ledarskapet. Hästen flyttar sig för dig, inget annat, du bestämmer om hästen får äta eller inte. (Det kan låta hårt och elakt, men det är en trygghetsfråga för att förstärka ledarskapet och få det att åter fungera.) Allt detta är något som kontinuerligt måste hållas, det är inget som en gång kan upparbetas och sedan släppas.
Det "#2 skrivet av [kiiiwiii]" skriver om är inte ledarskap, det är tvång och att hästen protesterar ännu mera mot det är inget ovanligt. Om man måste ta till tvångslösningar så skall dom alltid vara en temporär nödlösning, alldrig något permanent. Att sedan hästar ALLTID lär sig något av det som den blir utsatt för och anpassar sig så att den slipper detta i framtiden skall inte skyllas på hästen utan på hanteringen av situationen.
" Moa-" Skriver mycket som är bra och som jag tycker att du skall ta till dig för att lösa situationen med din häst.
Jag vill peka på några saker i det TS skriver, "Jag var ju helt j*kla förstörd och ville vara skynda iväg", denna mening säger rätt mycket. Hästar ser upp till andra hästar och reagerar på det andra hästar visar, tex om en häst lyfter huvudet och spanar på något i horisonten så efter några sekunder så gör alla det, springer en häst med upplyft huvud så springer hela flocken iväg.
Så om du är upprörd i en situation så blir hästen det ochså, det kan vara så att du tar över hästens känslor på dig så du känner vad hästen känner vilket är både bra och dåligt, bra för att du känner för hästen, dåligt för att du inte kan kontrollera dina känslor och drar med dig hästen i ett okontrollerat känslosvall. Hästen litar på att du skall kontrollera situationen, om du inte gör det så tar hästen över och kontrollerar situationen på det sätt som den kan och förstår att göra, ofta med katastrofala följder.
Detta tror jag har att göra med att du koncentrerar dig mest på "förtroende" i dom tre delarna "respekt, förtroende, tillit" när det du egentligen skulle börja med är "respekt", det är alltid den första byggsten i processen. Allt det andra kommer av sig själv om man hela tiden handlar konsekvent. Sen finns det grader på allt.
Faktum är att det finns ett väldigt viktigt steg som hänger ihop med "respekt" och det är "uppmärksamhet", utan den så finns ingenting. "uppmärksamhet" gäller båda parter.
Grunderna i respekt är att DU KONTROLLERAR hästens hovar, dvs DU flyttar hästen och INTE det omvända. I början så kan du få ta till så mycket energi som det behövs för att du för att få igenom ditt ledarskap för hästen. Alldrig ta i mer än det behövs, vilket betyder att du kommer att få anpassa dig till hur mycket det behövs i stunden.
Du som ledare får ALLDRIG hetsa upp dig, oavsett hur mycket energi du lägger in i diskutionen med hästen. Du är klippan som relaionen byggs runt, visa hästen det ochså.
Så småningom när allt förtroende är etablerat bergfast så spelar detta mindre roll men detta är mycket viktigt i början.
En annan mycket enkel sak att få ner stressen på hästen är att låta den springa av sig energin utan att hetsa den. Pigga hästar lägger mycket energi på att oroa sig över allt omkring dom.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"