köpa häst?
Hejsan alla! Jag behöver tips och råd hur jag ska få mina föräldrar att gå med på arr köpa en häst till mig! Vi har ekonomin och allt löst men dem vill inte lägga ut så mycket pengar för en häst! Den jag har spanat in är inte ens speciellt dyr! 35000 är ju klart mycket pengar men inte för en så bra häst! Jag går på ridgymnasium också så skulle ha med mig hästen dit i så fall! Problemet är att pappa och mamma tycker det ska vara rättvist så får jag en häst för 40 000 (utrustning inräknat) måste mina två syskon få minst lika mycket pengar! Och jag har flertalet gånger försökt förklara att dem kan inte tänka så för det här handlar om min utbildning och framtid men de vägrar lyssna! Mamma svarar inte ens när jag frågar.. Har ni varit i denna situationen och hur löste ni det?
att fortfarande gå i skolan och sen påstå att 35000 kr inte är mycket pengar visar på att du är omogen i mina ögon.
jag fick vänta tills jag slutat skolan och skaffat mig eget jobb och bostad. då först fick jag skaffa häst - vilket jag oxå gjorde. Först en travare och sen ett polskt halvblod. Hade tur med stallplats o foder som blev billigt tack vare att man hjälpte till att utfodra andra djur på gården.
Även om din utbildning handlar om hästar så förstår jag dina föräldrars inställning - det gör inte du än - och det kanske tar dig så lång tid tills du får egna barn tills du förstår dem helt och fullt.
självklart önskar jag dig en superbra utbildning och fina betyg, men om du går på sån utbildning så gissar jag att det finns hyr-häst att tillgå.
och jag tycker att dina föräldrar tänker helt rätt när de säger att om du ska få något för 40 000 kr så ska även syskonen ha lika mycket, all heder åt dem!
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag sekunderar helt Mooniqs inlägg, självfallet kan inte du få något för 40 000 kr, utan att dina syskon får det. Om de skulle vilja göra något för samma pengar för att stärka sin utbildning? Exempelvis språkresor, utlandsår, häst, bil, dator, kamera eller vad som helst, hur skulle de motivera att du får det du önskar och ingen annan?
Jag är uppvuxen med hästar, men detta genom att det varit mina föräldrars intresse så jag växt in i det. När jag och syskonen blev äldre har det blivit mycket diskussioner om hur saker skall bli jämna och rättvisa. Att det är nyttigt för framtiden kan du argumentera gällande nästan vad som helst.
Vad är du beredd på att offra för att få hästen? Vad har du för framtidsplaner som du anser är beroende av denna häst? Är dessa realistiska? Vad kommer dina syskon säga, finns det någon lösning? Vad hade du sagt om din syster/bror fick en kamera för 40 000 kr och du blev utan för att det endast fanns pengar till en av sakerna?
Foderhäst?
Sedan lär du ju klata utbildningen även utan häst, så är ju snarare att du vill ha en häst.. :)
Spara ihop merparten av pengarna själv och be dina föräldrar skjuta till en mindre del. Det visar dem att du är beredd att ta ansvaret och dem kan lättare rättfärdiga 5-10 tusen mot dina syskon än 35'.
Med vänliga hälsningar
Chess
Alltså, jag håller inte riktigt med er andra! Varför ska alla syskon få lika mycket pengar? Jag har två bröder som håller på med hockey resp. löpning. Inte faan får jag pengar när dem får nya skor/skridskor eller vad det nu ska vara! Mår inte sämre för det! :P Föräldrar ska ge sina barn det dem kan och är hon intresserad av ridning och dem har ekonomin för det så ser inte jag några problem? Nu till exempel så ska jag skaffa häst. Mamma och Pappa bidrar med 50.000 och mina bröder är jätteglada för min skull, dem skulle aldrig begära att få så mycket pengar var för det. Om nått år eller så kanske min bror behöver något som kan vara bra för hans skola/karriär och då kommer han få det om våra föräldrar har råd och jag kommer att vara glad för hans skull! Livet är inte alltid rättvist, ibland får man lite mer, ibland lite mindre, så är det bara ;)
Haha och för att svara på din fråga: har aldrig varit i en sån situation. Både jag och mina bröder har fått/får det vi behöver om våra föräldrar har råd och om det faktiskt är nödvändigt för oss att ha det, annars får vi finansiera det själva. Tycker det är rättvist! Men som sagt, skulle aldrig begära en stor summa pengar av mina föräldrar bara för att mina bröder får någonting dyrt som dem behöver/vill ha! :)
Jag fick också alltid det jag behövde av mina föräldrar och även mina syskon fick vad dom behövde även om det var olika saker vid olika tidpunkter som kostade olika mycket. Men en häst räknas inte som ett behov, och 40 000:- är mycket pengar, inget de flesta har i madrassen direkt. Och hur tänker du att hästen ska försörjas om du skulle få den? Hästar kostar mycket pengar att hålla sig med och studiebidraget räcker inte direkt.
jag inser att det kanske är svårt att förstå i din ålder, tycker många människor över huvud taget nu för tiden har dålig koll på pengar. Tycker det hade varit en bra idé att skaffa ett extra-jobb och lära dig pengars värde och ansvar, sedan är det bara att börja spara.
Det behöver ju inte vara så att kiiiwii har dålig koll på pengars värde utan kanske bara formulerade sig dåligt? Eller så har familjen det gott ställt? Svårt att veta när inte kiiiwii försvarar sig och deltar i diskussionen!
8 skrivit av pinocchio96, absolut är det möjligt att man missuppfattar något som skrivs, även svårt att uppfatta tonen i ett inlägg. Men man kan ju bara tolka så gott det går och gå efter det när man svarar. Jag håller med dig i det mesta förutom att jag inte tycker att det spelar någon roll om familjen har det bra ställt. Men jag menade inte mitt inlägg som något elakt, tyckte enbart att det verkade lite omoget och att skaffa en häst är ett enormt ansvar som hon inte verkar riktigt redo för än.🙂
TS verkar tagit bort användaren, hm..
Nåja, kanske läser det här ändå. Det blir inte "bara" 40 000:- för hästen, även om den får stå billigt (gratis?) på skolan så blir det en hel del mat, veterinär är alltid bra att lägga undan pengar till, utrustning kan gå sönder, osv.
Vart ska du ha hästen när du gått ut skolan? Vem ska betala det? (om du nu inte lyckas få jobb direkt). Kan också vara bra att tänka på.
#5 Fast jag tror väl ingen här menar att om TS får en häst så ska syskonen få exakt lika mycket pengar i handen utan snarare att de ska få något av ungefär samma värde. Så gjorde vi i alla fall i min familj, om ett syskon fick en ny dator så kanske den andra fick en dyr kamera eller så. Inte nödvändigtvis precis samtidigt men ändå så det blev någorlunda rättvist.
Alltså, Kiiiwii, jag måste bara säga att jag förstår dina föräldrar på en punkt. Att dem inte vill lägga ner så mycket pengar på hästen. Man (jag) räknar med att en häst kostar 8000-10.000kr i månaden, det är otroligt mycket pengar för en familj med flera barn, vet dock inte hur mycket dina föräldrar tjänar men ändå. Och så länge det faktiskt är dina föräldrar som betalar och du är omyndig (vet inte hur gammal du är) så ligger ALLT ansvar på dina föräldrar. Många föräldrar kan eller vill inte ta det ansvaret. Så jag tycker att du ska skaffa dig ett deltidjobb och spara ihop åtminstånde hälften av pengarna för hästen och så att du kan hjälpa till varje månad att betala hyra osv. Då ser även dina föräldrar att du tar ansvar och är villig att jobba hårt.
#11: Oj, vilken dyr månadskostnad!
Jag räknar med 3 000 kr/månad för en häst som jag har inackorderad. Dom allra flesta jag känner har den budgeten eller mindre.
Bortsett från veterinärkostnader då såklart.
Så riktigt så mycket pengar i månaden går det inte för alla.
Haha jaa! Men alltså som sagt, jag räknar med det. Har inte häst ännu men planerar att köpa i höst! Men med dem siffrorna räknar jag in att jag spara lite pengar som buffert ifall någonting skulle hända! Dessutom är stallplatser ganska dyra där jag bor, om jag inte hittar något bra kollektivstall, vilket jag inte hittar just nu. Haha nej förstår det, beror så mycket på vart man står men jag räknar ganska högt för jag vill inte ha några överraskningar. Vill vara beredd på att något ska hända, sen vill jag inte vara negativ men man vet ju aldrig! :)
Dessutom kanske man vi träna för tränare, tävla, i mitt fall hyra släp då jag inte har eget.. Osv! :)