Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3418 ggr
Bella_Bus
0

Torra hovar hjälp

Hej min häst har enormt torra ovar dom spricker hela tiden.

Har ni något tipps på vad man kan göra?
Något som verkligen funkar.

mvh

imsuchadiva
1

Fetta hovarna med hovfett brukar hjälpa mot torra hovar :)

/ fredrikalidman.blogg.se

Dealath
2

Har hört att vatten är det bästa i och med att hovfett måste läggas på regelbundet eftersom det torkar ut hoven mer.

Gronstedt
3

Inte fett, men vatten. Häll vatten över hovarna varje gång du träffar hästen, låt den gå genom vatten eller vått gräs så fort det finns tillfälle, se till att det är vått runt vattenkaret i hagen. Om hästen går med på det, låt den stå med hovarna i varsin vattenbalja så ofta det går, eller lägg våta filtbitar runt fötterna så fort den är inne.

Om den accepterar boots kan du låta den ha tjocka boots som du ser till att hålla våta. Dock ska den inte gå med våta boots hela tiden, du måste ta av dem ofta och låta "nagelbandet" och vävnaderna ovanför hornet torka, annars kan de skadas.

Uss
1

Fundera över boxströet, om pålle är uppstallad, och vilket underlag det är i hagen.

Hoven får sin fukt inifrån men om underlaget är mycket torrt så kan det "suga ur" fukt ur hoven. Du kan ibland se fuktiga märken efter hovarna när de går på t.ex. ett torrt stallgolv av betong (eeh - nu när jag skrev det så inser jag att det förstås bara gäller om hästarna är barfota ;s )

OM du ska pensla hovarna med något fett, så är det alltså undersidan som ska penslas, så att fukten hindras från att dras ur - men problemet är ju att om pålle går på en torr, lite lätt grusig/sandig yta så slits förmodligen fettet bort ganska snabbt…

Därför tycker jag att tipsen i #3 är bäst, under förutsättning att pålle huvudsakligen går på ett torrt, sugande underlag för vatten är ju också uttorkande - tänk bara på händerna när man tvättar mycket, då blir de lite torra och fnasiga. Med för mycket vatten blir hovarna i stället typ lite uppluckrade och smuliga/mjuka, och det är inte heller bra!

Sprickor kan ju också bero på belastning (tänker de tyngre hästarna som nordsvenskar och större) och kanske även en felaktig hovform.

Så här skriver http://hovslagaresverige.blogspot.se/2009/09/hovsjukdomar_08.html

"Orsakerna till att hoven spricker är många. Felaktig belastning av hoven - dvs att hoven belastas ojämnt - kan ge en tunnare vägg med sämre horn som lättare spricker. Felaktig verkning eller skoning kan också ge ojämn belastning med spricka som följd. Trampskador kan också ge sprickor.

Torrt horn, hovform, eftersatt hovvård, sår och skador i kronranden kan vara andra orsaker till att hornet spricker."

amanda04
0

våran häst har aft så att hovarna spricker

League
0

står hästen inne på nätterna? (som tidigare nämnt ska hovarna "vattnas" om dem spricker och eV boots mm) men en hel del kan avhjälpas bara på box-ströet! Har du spån? BYT! Spån innehåller terpentin och det torkar ur hovar och hud (tvättat dina händer i tepentin efter du har målat? Visst blir huden torr???) låt hästen stå på halm (bädd) eller använd torv som är liite vattnad så dammar det inte och hästen får fukt underifrån och det torkar inte ur, det blir nästan samma effekt som att stå på en gräsmatta, mjukt lite fuktigt och kisset sugs upp :)

majaliten
0

Låt jästen stå i hinkar med vatten i 10 min och pensla på med fett eller något .fett och oljor täpper till och torkar ut i längden men om man blöter hovarna och pänslap på så hålls fukten instängd

[BrightSand]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej =) Min häst som går på sommarbete fick torra hovar, inte världstorra men iallafall så köpte jag några mineralbitar som jag använder som godis(då alla hästarna i stallet älskar det) och nu ca 2 veckor senare är hovarna jättefina+ att hon blivit piggare! :)

Bella_Bus
0

Hej har inte haft möjlighet att svara tidigare.

Han går på sommar bete så är ute.

Har hört att olivolja ska vara bra stämmer det?

Jätte mycke bra tips ska verkligen prova med vatten och sen olivolja efter de hoppas att det funkar.

MVH och ett stort tack :D

Gronstedt
0

Det stämmer INTE att olivolja är bra.

Bella_Bus
0

okej varför inte för det är vad jag har använt i 3 dagar nu med vatten bad först och sen olivolja och det ser redan bättre ut. :)

Gronstedt
0

För att det förhindrar hovens naturliga funktion. Hovarna ser snygga ut om man klarlackar dem också, men så nyttigt är det inte. Men var och en blir salig på sin fason 🙂.

Bella_Bus
0

okej tack ska ändra metod då :)