Vad tror ni om hästskärningarna?
Debatten om hästskärningarna i främst Skåne har varit aktiv nu ett tag.
Nu i eftermiddag har en hästveterinärtrio sagt vad han tror om detta. Läs mer http://www.svt.se/nyheter/sverige/de-ar-daligt-palasta .
Vad tror ni? Har hästarna skapat problemen "själva" eller är det någon sjuk människa eller människor som gör det?
-Bättre ökänd än okänd
Ja jag vet ju såklart ingenting och det går ju bara att gissa i frågan. Än så länge verkar det ju inte som om dom kunnat fastställa att det faktiskt rört sig om mänskliga angrepp nångång, det verkar ju som att det gissas i den frågan. Och jag får väl hålla med om att det låter osannolikt att hästarna ska ha stått så stilla medan en främmande människa skurit, ibland väldigt långa snitt och ibland många snitt. Hästar flyr och sparkar om du skadar dom, om du som främmande ens kommer i närheten av dom. Jag vet ju också själv hur otroligt lätt hänt det är att en häst skadar sig i hagen på alla möjliga och omöjliga sätt, ställen och tillfällen. Jag kan också förstå ifrågasättandet av SVFs varning som gått ut till hästägare, vad ska vi hästägare göra? Sluta ha hästarna i hagarna? Jag menar, vi kan ju knappast stänga in hästarna i stallet för att vi får denna varning. Och OM den nu är utan grund så är det ju väldigt onödigt att oroa i onödan. Visst, information är inte fel, men det är stor skillnad på hur man lägger fram informationen också. Skrämselpropaganda är det ingen som vinner på, tvärt om så ökar det risken för att det faktiskt ska hända istället (om det nu inte redan gjort det).
Jag känner iaf för egen del att jag inte kan gå omkring och oroa mig för detta. Lika lite som jag kan gå omkring och oroa mig för att mina hästar ska gå och skada sig för egen maskin i hagen (vilket ju är bra mycket större risk att det händer, och har ju hänt x antal gånger). Jag ser det även som större risk att folk går och öppnar hagen så hästarna kan rymma, eller matar dom med olämplig mat, än att hästarna skulle bli knivskurna. Men som sagt, jag ser det inte som någon vinst i att gå omkring och oroa mig för att något av det ska hända.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Håller med till viss del med vad du säger.
Men det jag inte kan förstå är varför det bara skulle vara stona som drabbas, varför de drabbas mycket mer under vissa år och varför händer det nästan bara i söder?
Är det vi som är slarvigare vissa år med att kolla i hagen efter vissa saker och köper vi fler ston vissa år, eller? Hur förklaras det egentligen kan jag ju undra.
-Bättre ökänd än okänd
Såg reportage/nyheter och det är allt jag vet.
Men det intressanta är ju tt denna trion har ingen personlig kontakt med fallen. De har inte kollat upp de enskilda fallen utan utgår från att ''det är omöjligt att skära en häst så utan att bli sparkad'' (grimma grimskaft, stå bredvid och göra det i snabba stötar? Droger? Och står man nära så tar som bekant inte sparkarna särskilt hårt) och att dokumenterade olycks-sår kan se ut precis som knivsår. Så vitt jag förstått är detta hela deras argument, och det ringar illa i mina öron.
På andra sidan har vi bl.a. en veterinär (som jag uppfattade det) som sett i varje fall ett av fallen och säger att det helt klart är orsakat med flit. Något fall har väl till och med varit i en box..? Och så det här med att de skadar just underlivet..men inte svansen? Om de hade klåda och gnuggade sig mot en vass trädgren så borde svansen också få skav och sår. Och som #1 säger - många gånger är det långa och ffa flera skärsår. Har stoet skurit upp sig först en gång på det viset och sen fortsatt klia sig?
Det hade varit skönt att tro att det bara var olyckor, men det känns inte särskilt troligt. Speciellt inte när de som hävdar att det är olyckor inte har någon inblick i något av fallen och argumentationen är så svag.
Sen går inte jag runt och oroar mig heller, det hjälper ju ingen. Finns inget jag kan göra i förebyggande ändå och tror inte att de komer just hit.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
http://www.dn.se/debatt/rapporter-om-knivskurna-hastar-nastan-alltid-falska/
Här är en annan artikel där man får en liten annan vinkel. Bla har dom ju kollat ganska noga på flera fall och det finns även undersökningar av droger osv. Efter utredningar så finns det ändå ingenting som tyder på att det måste ha varit människor som åstadkommit detta. Dom har också en viss förklaring i att det kan vara ston som brunstar som råkar ut för detta då dom gärna trycker upp sig mot saker och ting vilket också kan förklara att det händer i boxen.
#3 Du skrev det jag tänkte skriva ;)
-Bättre ökänd än okänd
Fast grimma o grimskaft. Man måste nästan vara två då. Eller bundit upp hästen. Och ändå så är det jäkligt svårt att komma åt. Som veterinären säger så är det stor risk att bli illa sparkad även om man gett lugnande och bedövning.
Däremot så är det ju inte så konstigt att hästen står och kliar sig, till och med flera gånger så den kan med lätthet få flera sår efter varandra. Det är inte ett tvång, utan det är självförvållat och därför något som hästen mkt väl kan tänkas upprepa.
Det kan ju mkt väl vara annat än olyckor. Men det känns också både onödigt och fel att peka ut det som en mänsklig faktor om det nu inte finns en. Har ju sett många artiklar där dom ena dagen utropar att häst blivit skuren och det MÅSTE varit någon som skurit. Dagen efter så har utredning visat att det inte varit någon som skurit utan dom har hittat källan i hagen. Det känns som om denna hysteri mkt väl kan skapa en gärningsman, även om det från början kanske inte ens finns någon.
#6 Jag tänkte mig att de i så fall band upp.
Men min syynvinkel är inte att det måste vara en människa.. bara att det är fel att säga att det inte Kan vara det. De hade kunnat säga "Vi finner det högst osannolikt'' men de säger att det inte kan vara en människa i något av fallen.
I artikeln jag länkade till i #4 står det "Teoretiskt sett finns det naturligtvis en viss möjlighet att en verklig knivskärare finns som vid något enstaka tillfälle agerat eller att en sådan kan komma att uppstå – men tills motsatsen är bevisad anser vi att det i dag inte finns en enda knivskärande sexualgalning i Sverige som utför dessa dåd och att skadorna i samtliga fall har andra förklaringar."
Dom har också skrivit "Det är sannolikt djuren som skadar sig själva"
Dom säger inte att det inte KAN vara så att det finns en mänsklig faktor. Men dom säger att eftersom det inte finns tillräckliga bevis för det så finns det ingen anledning att tro det eftersom det är större risk/chans att det är olyckor, eftersom det finns fler fall som kunnat bevisas vara olyckor.
Jag tror absolut det finns en risk att det finns en eller fler gärningsmän, men jag tror inte att det är särskilt vanligt, och absolut inte på långa vägar så vanligt som det vill verka vara att hästar bli s.k. knivskurna. Jag tror flera/dom flesta av dessa knivskärningar är olyckor.
#8 På nyhetssändningen sade de att det inte fanns någon eftersom det är omöjligt, typ. Jag har inte läst något.
#9 Jag har inte sett någon nyhetssändning? Har det gått på TV? Jag har bara läst artiklarna det handlar om.
På tv 4 tror jag. De gick ut i väldigt bestämd ton och jag fick intrycket av att alla som trodde annorlunda var lite kirkade.. är nog mer det än exakta formuleringar som stör mig.
Vet flera fall där hästägare ropat ut att deras häst blivit skuren och till och med gått ut i media med det, men det inte handlat om det. I ett fall handlade det om dålig tillsyn av hästen och eksem som spruckit på svansroten..
Händer säkert, men mycket mer sällsynt än hästägare vill tro.
Hästar kan göra illa sim på saker som man inte en tänker på kan skada en häst. De är experter inom området..
Jo som sagt, hästar är verkligen experter på att hitta saker att göra sig illa på. Och det är inte sällan som det blir långa och raka snitt. Och jag vet ju också hur mitt sto beter sig vid brunst, så det skulle inte förvåna mig om jag hittar henne med sår i genitalierna en dag.
Media är ju dessutom väldigt snabba på att snappa upp om någon ropar ut 'hästskärare'. Har hänt flera gånger här att tidningen dagen efter skriver en liten notis om 'gårdagens fall av hästskärare har visat sig vara mer troligt att hästen skadat sig på något i hagen'.