Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1436 ggr
Dealath
0

Ha hästen lös

Jag har sett väldigt många som låter sina hästar vara lösa på ridbanan och springa själva. Så igår efter jag longerat min ponny så släppte jag honom lös för att se vad han skulle göra. Jag stod bara stilla i mitten av banan hela tiden men så fort jag släppte honom rusade han iväg och sprang varv efter varv i tokfart och bockade. 

Jag försökte få honom att sakta ner men han lyssnade inte så när jag klev utanför banan vid grinden så stannade han och kom fram. Men nu undrar jag hur bra det verkligen är att släppa hästarna lösa sådär? 

Jag trodde att det skulle vara okej i och med att så många gör det. Nu hade väl min ponny en hel del energi i och med att han inte fått galopperat ordentligt på några dagar, men ändå. Jag kommer inte göra om det. 

Brukar ni släppa era hästar? Och varför i så fall eller varför inte?

examynia
0

jag brukar ha min häst lös ganska ofta.. jag löslongerar.. han lyssnar på mig när jag säger att han ska växla gångart.. öka eller sakta ner tempot.. eller göra halt, byta varv osv.. ibland så busar vi bara så han får galoppera av sig. men han saktar ner när jag säger åt honom.. ibland krävs de kanske att man säger åt honom fler gånger men stannar gör han.. tycker de är bra att göra så med min då vi övar på lydnad osv.. då funkar de bättre på ryggen tycker jag=)..de är härligt när hästen gör som du säger enbart med att använda rösten=) å när han följer mig vart jag än går i paddocken=)

Brollan1
5

Varför skulle det vara fel att släppa lös hästen i en stor inhägnad med bra underlag och hästen springer av sig energi och är lycklig? Jag ser inte problemet. Eller är problemet att du inte hade kontroll på hästen när den är fri?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Tusen
4

Varför ska du inte göra det igen?
 Att din häst springer iväg och bockar är ett tecken på att han är glad över att få röra sig fritt och han kanske t.o.m. bjuder in till lek. Om det sedan är länge sedan han fick sträcka ut i full galopp så är detta ännu en orsak. 
Många gånger släpper man hästar lösa antingen innan ett arbete eller efter just för att de ska få en chans att göra sig av med överskottsenergi.

Om en häst får springa av sig och bocka och busa innan man rider blir ridturen många gånger säkrare och mer kontrollerad.
Får hästen sträcka ut efter en ridtur gör den sig av med eventuell mjölksyra i musklerna och stretchar dessutom sig själv.

Jag tycker det är bra men man kan lika gärna göra det i hagen om hästen är ensam just då. Om man springer i hagen bredvid hästen kan man få den att följa en, trava, galoppera, stanna och skritta lugnt allt efter vad man själv gör. Det är jätteroligt.

Dealath
0

Det jag menar är att han blev otroligt stressad och kunde inte lugna ner sig. Kanske är jag lite fjantig, men jag var orolig över att han skulle ramla och skada sig. Han saktade av ibland och blåste upp sig innan han rusade iväg igen.

Jag har bara haft honom i tre veckor så vi har inte den där fina relationen tillsammans. Men jag tackar för era svar, nu kanske jag ändå kan släppa han igen och kanske träna på den där relationen. :)

Tusen
0

#4 Din häst kommer inte att ramla och slå sig av fri vilja. 🙂 Den behöver träna sin kroppskontroll och då finns inget bättre än att den får göra det utan ryttare, i frihet. 
Ta det lugnt så kommer även din häst att bli lugn. De är jätteduktiga på att läsa av mänskliga känslor.

Brollan1
1

Det bästa man kan göra är att ta en stol och sätta sig ner och njuta av skådespelet i stället för att oroa sig över vad hästen gör. Det är en mycket lärorik upplevelse att se hästen i full frihet och se vad den föredrar att göra när den spelar ut sin karisma. Hur den rör sig säger en hel del om hästens karaktär och fysiska egenskaper. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

Jag gör det lite då och då, speciellt om jag inte planerat att rida en dag, då är det skönt för hästarna att ändå få lov att sträcka ut och busa så dom får rört lite på sig ändå. Släpper ibland mina tillsammans i paddocken, driver dom gärna så jag har kontrollen (och driver dom så dom blir trötta). Men det är även underbart att se överladdade hästar få ladda ur sig på egen hand. Är man osäker så kan man ju släppa hästen och låta den vara, den kommer inte att gå omkull eller skada sig av sig själv.

Springa som en tok, bocka, blåsa upp sig och stå och blåsa ur näsborrarna är helt naturligt, det är vad mina hästar gör när jag släpper dom i paddocken.

Medarbetare på westernridning.ifokus