Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1812 ggr
Neiah
0

Introducera kandar?

Hur gjorde ni när ni introducerade kandar till era hästar?

Jag hade tänkt att testa kandar på min häst & undrar hur försiktig ni var med det till en början? Planen är att enbart rida ut & endast ta i bridongbettet till en början, därefter ta lite i kandaret.

Hur länge tycker ni att man ska ha ridit på det innan man börjar tävla på det? Självklart beror det lite på hur hästen reagerar på det, men skulle gärna vilja höra era åsikter :)

Elshira
0

Ska du vänja hästen vid kandar för framtida tävling? Är du van att rida med två tyglar?

Om svaret är nej på någon eller båda av frågorna tycker jag att du ska köpa dig ett oledat pelhambett istället, som du använder med två tyglar. Blir så gott som samma funktion som kandar men med skillnaden att hästen slipper ha två bett i munnen 🙂

Tygeln i stora ringen närmast mundelen blir alltså bridongen och lilla ringen ner på skänkeln blir alltså stången. Glöm inte att korsa tyglarna så att "stångtygeln" alltid är lite glapp när du börjar få kontakt med "bridongen".

Hakuna matata!

PennyScarlett
1

Uhm…varför i all sin dar vill man ha TVÅ bett i munnen på sin häst?? :S Är det inte obekvämt nog med ett?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Chestnut
0

#2 För att kunna rida med förfinade hjälper. Dessutom är det krav i högre dressyrklasser.

För att vänja sig som ryttare vid kandar är det som #1 säger, bäst att börja rida med pelhambett och dubbla tyglar. För att vänja hästen tänker du helt rätt TS! 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

PennyScarlett
0

Synd att tävlingsvärlden har krav på tortyr -.- förlåt, men skrot i munnen är jag direkt emot och jag anser att man kan lära sin häst att lyssna på precis lika fina hjälper utan att stoppa in något i munnen på den…får ont i magen av bara tanken…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

AmazingS
0

Om du inte har ridit med dubbla tyglar förr så börja testa det, antingen fästa två tyglar i tränsbettet eller prova med ett pelham bara för att få ordning på tygelfattningen.

Ett tips är också att ha olika sorters tyglar på bridong och stång, jag har haft stoppar på bridongen och slät lädertygel på stången men även slät men bredare tygel på bridongen bara så det blir lite lättare att känna skillnaden utan att behöva tjuvkika ;)

När det gäller hästen så tänker du som jag brukar göra, ut och skritta på lång tygel och sedan börja pilla med bridongen och till sist även börja inverka med stången när hästen är van vid dubbla bett.

Hur länge du bör ha ridit på det innan tävling beror mycket på hästen och ryttaren, det bästa är ju att prata med sin tränare och lägga upp en plan :)

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Neiah
0

Sent svar..
Jag har hunnit ridit henne på kandar några gånger nu & det är inga problem. Började med att bara skritta ut & ta i bridongtygeln, jag höll i stångtygeln men enbart för att vänja mig själv med tygelfattningen. Hästen brydde sig inget alls om att ha två bett i munnen, utan verkade snarare trivas med det.

Jag har ridit ett ''pass'' i paddocken med kandaret & provade då ha lite kontakt med stången. Hon var helt opåverkad av det, bortsett från att förhållningarna gick igenom mycket bättre.

Det kan hända så att hon har haft kandar i sina tidigare dagar, det vet jag inte. Men detta är inget som kommer bli något problem i framtiden & jag hade/har inga problem med att hålla koll på båda tyglarna heller. Men tack så mycket för era svar! :)

[[AcsJulia]]
0

#4 Tänk på att det finns gott om mer traditionellt inriktade människor som inte tycker att bett är onödigt, oavsett vad du eller jag tycker! ;) När det kommer till den biten har jag lärt mig att man får tiga, fick nämligen bita det sura äpplet själv ganska nyligen p.g.a. mina tankar och åsikter om traditionell skoning. Det blir liksom lättast att ifrågasätta det på ett "snällare" sätt eftersom det annars låter som ett påhopp inom hästvärlden!