Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2999 ggr
1

Skaffa häst?

Vet inte om jag skall bli medryttare eller skaffa häst…

Har haft två hästar på foder tidigare tillsammans med en kompis.

Om man har en själv, en egen, hur mkt tid ungefär får man räkna med att lägga varje vecka?

Hur många dagar per vecka behöver hästen ridas? Jag kan ha den hemma. 

Många frågor blir det…

CelsiusT
1

Timmar per vecka? Ja, det beror ju på om du är ensam med allt jobb eller om du har hjälp.

När jag hade hästarna hemma och gjorde allt själv:

*20-40 min på morgonen för att släppa ut 2 hästar (ev täcka, kratsa hovar och se så det inte är något fel på dom, ev bära vatten).
*20 min lunchfodra, ev bära vatten, när jag kom hem från jobbet
*1-1,5h att mocka, fodra, vattna, sopa stallet, ta in hästarna.

Dom dagar jag red så var det ytterliggare 1-3h beroende på hur länge jag red. 

Så räkna ca 1,5-3h dagligen för att sköta 2 hästar i eget stall, utöver det tillkommer tid för ridning, pyssel och 'det roliga' umgänget med hästen. 3-6h är inga problem att slå ihjäl i stallet på en dag. Det är dessutom passning och skötsel morgon, middag och kväll VARJE dag. 

Hur många dagar per vecka en häst behöver ridas, ja det beror ju på vad du vill göra med hästen och vad det är för häst. Har du hästen som sällskap och för att klappa på och du har fina, stora och bra hagar så behöver den inte ridas alls. Men vill du kunna tävla med hästen bör du rida många dagar i veckan, iaf kanske 5-6 dagar (beroende på vad det är för häst också, vissa behöver ridas mer medan andra klarar sig på mindre). Vill du kunna rida lugna turer i skogen så bör du ändå hålla igång hästen kontinuerligt för att den inte ska fara illa så kanske minst 3 dagar i veckan. Men som sagt, det finns inget generellt svar på frågan, det är så individuellt från häst till häst och beroende av vad du har för förväntningar på din ridning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Cocomo]
1

När jag hade egen häst så åkte jag till stallet direkt efter skolan vid klockan 15 och var hemma igen vid 22, och då behövde man ändå inte mocka eller fixa mat på vardagarna. :) Helger blev det också några timmar i stallet. Min häst reds 6dagar i veckan och sen hade vi alltid söndagar som mysdag! :) Allt beror ju på vad man köper för häst och vad man ska ha den till och hur lång tid man vill spendera i stallet, jag kunde vara där hur läänge som helst för det finns alltid något som man kan göra eller som ska fixas! Sen var det andra i stallet som bara var där på helgerna eller dom som var där kanske 2timmar om dagen! :)

Uss
1

Utöver vad #1 sagt skulle jag vilja tillägga;

tid för att se över hagar - tråd, stolp, el, putsning, sol/vindskydd

tid för att sköta gödselstaden - tömmas, spridas?

tid för att köpa hem strö

tid för att köpa hem grovfoder

Det här är saker som vi upptäckte tog väldigt mycket tid, ffa att köpa grovfoder. Nu har vi hittat en pålitlig leverantör, men vi har köpt hö och kommit hem och upptäckt att det varit mögligt = inget man vill lägga in och "smitta" skullen med och det är jättesvårt att hitta ett foder som är bra att bygga en foderstat med. Vi är noga med att köpa analyserat - iofs finns inga garantier för att innehållet motsvarar analysen, det kan variera mycket inom samma parti, men tycker det är bättre än att chansa vilt. Vi har islandshästar och vill gärna ha lågt energi men tillräckligt protein och mineraler. Oftast går protein och energi hand i hand…

Just nu, med tillräckligt med gräs i hagen och insekter i luften ser vårt dagsschema ut så här:

Vi lägger minst en timma på morgonen; kratsa o borsta, ta på eksemtäcke, smörja med tjärsalva (mot insektsbett) och tvätta såren på svansen, ta ut hästarna i hagen, fixa boxar, tömma vattenhinkar, sopa och göra iordning slow-foodnätet med gräsfröhalm.

Ca en halvtimma vid lunch (hämta i hagen, fylla vatten och ta av huvorna) - nu när det har varit så VARMT och så mycket STORA bromsar har de fått vara inne ca 12-16.

Kanske 15 minuter för att släppa ut dem igen (ta på huvorna, mocka ut högarna).

Drygt en halvtimma på kvällen för att ta in (ta av täckena, kratsa o borsta, visitera och tvätta svanssåren igen, tvätta ögonen om de rinner) ge krubbmat (mineraler, salt och selen blandat med något som gör det ätbart ;D).

Sedan kanske 20 minuter för att gå över hagen och mocka den ren (onödigt kan tyckas, men min häst som tidigare hade mycket mask har nollat sedan vi fick egen gård :D).

När vi ska rida tar det alltid väldigt lång tid att göra i ordning dem, minst 30 minuter (båda har barfotaboots) och sedan rider vi i regel ca en timma, spolar av dem och släpper ut dem i hagen (vi rider gärna på morgonen när det är varmt), allt som allt näästan två timmar.

Våra hästar rids inte så ofta som de skulle behöva (en tjockis och en lite äldre, båda behöver ju egentligen daglig motion - skriver motion för det är rörelsen de behöver, det måste ju inte vara regelrätta träningspass eller ridturer ;D ), men vi gör något med dem i snitt 5 dagar/vecka.

Hoppas du orkar läsa mitt långa inlägg :s men mitt råd är; hittar du en medryttarhäst där du och ägaren har samma uppfattning om hur hästen ska skötas så är det det bästa om du vill ha lite "egen" tid också, för då går det inte ut över hästen. Om du som jag är väldigt petig och inte nöjer dig med att "den klarar det, det är en häst" utan vill att hästen ska ha det BRA, då är det egen häst du ska ha (och eget stall). Men då blir det ingen tid över.

CelsiusT
1

Ja och tid som går till att vänta på att hovslagaren ska komma och sedan och vara med när han skor. Eller vänta på foderleverantören. Det här med väntandet är ju lättare när man har hästarna hemma, men man vill kanske ändå vara ute på gården så att man ser när dom kommer. Jag vet inte hur många dagar jag lagt på att bygga hage den här sommaren, då pratar vi ca 6h-arbetsdagar för enbart hagbygget (+raster). Sen är det alltid saker som ska fixas i och runt stallet, sånt som man inte tänker på och sånt som tar väldans massa tid, sånt som är svårt att komma på att beskriva, men det ska alltid flyttas något eller ändras på något osv.

Vet inte hur många gånger jag sagt till sambon 'ska bara fodra hästarna, kommer om 20 min' men när jag är mitt upp i det jag ska göra så kommer sambon ut till stallet och undrar hur långa minutrar jag har i mitt liv, för då har det gått kanske en timme och jag är ändå inte färdig. Så även om det inte är så många minuter om man räknar på det i teori och gör det effektivt och inte gör något annat så tar det IRL väldigt mkt mer tid. Om inte annat för att man vill ha trevligt i stallet också, det är väldigt tråkigt att ha häst effektivt. Man vill stå och mysa en stund med hästarna, och det är viktigt också för att bevara relationen och hålla koll på flockdynamik och kunna se avvikande beteenden vilket är viktigt för att se om hästarna har det bra och är friska.

Sen är det faktiskt en helt annan sak att ha häst inhyrd. Nu har jag hästarna ihop med en av mina bästa vänner. Det gör att vi delar på mycket av arbetet även om vi gör det mesta tillsammans (vilket gör att man ändå spenderar lika mkt tid). Men man kan få en dag ledigt från stalltjänst. Man kan dela upp så man turas om med utsläpp/lunchfodringar osv. Så man blir inte lika bunden, det är lite mer avslappnat att ha häst i samarbete med någon annan. Men det innebär också att man måste kompromissa om saker och ting.

Medarbetare på westernridning.ifokus

1

Tusen tack för era långa och bra svar! :)

fiahag
1

Du kan ju skaffa medryttare om du vill så underlättar det ju också! :D

Dealath
4

#6 Fast jag tycker inte att man kan räkna med en medryttare om man ska skaffa häst… :P