Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2541 ggr
Praefatio
0

Billigt, smakligt foder

Om vi struntar totalt i den näringsmässiga biten (den är under kontroll) utan enbart söker ett billigt, smakligt foder att ge ca ½ kg av per dag för att muta i hästen mineraler och tillskott. Vad tycker ni är vettigt att ge då? Fodret ska inte vara pelleterat och lucern och betfor går bort. Likaså "människomat" som morötter/äpplen och knäckebröd.

Förslag?

Hästen får i dagsläget Hippo Bas müsli men det är lite för dyrt att bara ge som "mutmat" egentligen. Dyrt godis, liksom.

Kan tillägga att hästen är av den pigga sorten som inte går upp i vikt annat än på sommarbetet.

[Rakach]
0

Om man bara ska ge lite grann för att muta i mineralerna så skulle jag fortsätta med det dyra fodret. Tycker annars att "Hestekraft extra" är det bästa fodret till våra hästar.

Praefatio
0

#1 Fodret ska bytas till ett billigare. Ska kika på hestekraft.

Gronstedt
0

Det billigaste om sättet att få i mineraler är nog att ge pelleterade mineraler - många hästar äter det rent med välbehag. Annars tänkte jag också på Hestekraft.

Praefatio
0

Det är inte bara mineralerna som ska ner, det är en del annat också. Behöver med andra ord mutmat.

imsuchadiva
2

Varför ha ett billigt? Är väl bättre du har ett bra foder med bra näring, rätt mineraler och allt. Tänker du enbart på pengar så är en häst inget för dig. / fredrikalidman.blogg.se

Praefatio
3

#5 Oj, hej på dig med.

Jag vill ha ett billigt för att foderstaten i övrigt är noga uträknad. Jag behöver inget kraftfoder för näringens skull, jag behöver det för att få min häst att äta de tillskott han behöver.

Chestnut
0

Kornkross?

Med vänliga hälsningar
Chess

Praefatio
0

#7 Ja, jag funderade på det. Läser man på nätet så finns det dock så extremt mycket åsikter om just korn. Den vanligaste negativa åsikter folk har verkar visserligen vara att krosset snabbt förlorar sin näring och det gör ju inte oss någonting eftersom det är smaken vi vill åt. Måste kika vidare på hur fort det härsknar dock.

LeJ
0

antagligen inget alternativ om allt är uträknat redan, men, mina kräsna hästar älskar sina flytande mineraler. Med det på så går allting ner.😉

Praefatio
0

#9 Njä, mineralerna vi har nu slinker ner och jag råkade köpa mineraler för typ 9 månader framöver som jag vill använda klart först :P Det är bara de tre pulvren som behöver blandas ner i någonting som smakar gott. MSM, kiselgur och magnesium, samtliga på inrådan av veterinär, har gjort milsvid skillnad för min stackars häst! Kan inte sluta med något av dem.

Jag ger i övrigt bara grovfoder (toppenbra värden i höet, bortsett från något lågt protein = toppar med lucern). Mineralerna äter pålle gärna men prova att lägga tre matskedar pulver i krubban och se om hästen rör det…

LeJ
0

ja det är svårt ibland att hitta rätt. Skriv gärna sen vad du hittar på som funkar, alltid bra att ha lite sånt i bakfickan. Lycka till.🙂

Gronstedt
0

Du skrev att "människomat" går bort, men om du kan sträcka lite på din definition av människomat, så kan du prova att röra ned pulvret i lite äppelmos, sylt eller liknande. Det är sött och gott, går bara åt lite och den totala sockermängden blir inte så stor ändå. En klatt sådant med pulvren i, mineralerna över och pålle slickar krubban - om du har tur 😉.

Uss
0

Om vi nu totalt struntar i vad du skriver i # 1 ;D så säger jag lucernpellets (helst melassfria) som du blötlägger i mycket vatten (vi tar 1 L vatten till 1 dl pellets) för att blanda våra mineraler osv. Det blir som en soppa som pållarna dricker.

Tycker #12 hade ett bra tips, men jag hade kanske hellre gjort ett eget mycket löst mos/pure av morötter, för att slippa socker/sötningsmedel.

annika85
0

Vilken lysande ide! Nu vet jag precis hur jag skall lura i mitt sto hennes mineraler/vitaminer/glucosamin.

Tack för tipset, finns ju utan socker också;0)

Praefatio
1

#13 Min häst äter inte lucernpelletssoppa, det var det första jag försökte med just eftersom han ändå ska äta lite lucern :) Första dagarna går det bra, sedan ligger soppan där och blir äcklig igen. Kräsna häst… Grr!

#12 Det var ju faktiskt ett väldigt bra tips! En klutt äppelmos lär han ju inte tveka på att slicka i sig. Ska prova! Tack!

Om det inte duger åt djuret så tror jag att att jag har bestämt mig för att testa med kornkross. Har läst tillräckligt mycket om det nu för att känna mig säker på att ~3 dl inte gör varken till eller från.

Zaphix
2

Jag har gett krossad havre för det ändamålet tidigare, fungerade bra. Billiagare än müsli, för mig  ingick det dock i hyran. :)

Ger mycket hellre havre än korn.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

jag använder betfiber och det går bort för dig 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Praefatio
1

#16 Hurså?

Problemet med havren är att jag tror att det kan gå honom lite över huvudet. Han är inne i en känslig period just nu, är tittig och jäklig vilket han alltid har varit med jämna mellanrum, så jag vet inte om jag vågar ge honom havre.

Zaphix
1

#18: Högre smältbarhet på stärkelsen i havre än korn. Havre är bättre foder för hästar helt enkelt.

0,5 kg är inte mycket havre, inte så många hästar som skulle bli påverkade av den mängden. Dom flesta reagerar inte ens konstigt på havre.

Min och Dackes blogg

Praefatio
0

#19 Blä, nu gjorde du mig osäker igen… Tror visserligen att någon av hästarna i stallet går på havre, jag får säkert prova några dagar om jag frågar. Jag vet ju att havren har högre smältbarhet och att den därför är bättre lämpad på det viset, men jag vill inte ha en havrehet häst.

Zaphix
2

I mina ögon är folk onödigt rädda för havre och det är definitivt uppförstorat med hästar som blir galna av det. Handlar nog framför allt om att foderstaten i sin helhet är fel då, eller underaktiverad häst..

Min och Dackes blogg

Lorita
2

#21 jag har haft en häst som absolut inte klarade av havre, absolut ingen rolig häst att rida när hon fick i sig havre utan havre var hon lugnet själv och under stimulerad var hon absolut inte.

Havre fick hon bara i sig när någon annan fodrade som (som tyckte att jag nojig 🤫) trots att jag inte visste när hon fått i sig havre så märktes det direkt vid ridning och körning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

#22: Menade att för dom flesta hästar som folk tror reagerar på havre handlar det om annat.

Finns säkert hästar som reagerar på just den speciella stärkelsestrukturen eller fettet i samband med den, men många reagerar nog på andra faktorer.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

0,5 kg är väl ungefär 1 liter? Skulle våra få så mycket havre skulle de vara helt tossiga. De tål verkligen INTE havre. 

Om jag vore du skulle jag prova mig fram. Korn eller havre men kanske inte så mycket som 0,5 kg. Det går ju att ta mindre.
Du har ju övrigt foder så det är tillräckligt och balanserat. 
Gillar inte din häst blöt mat?
Om det går bra kan man köpa hel korn och blötlägga. Då är risken för härsket korn obefintligt.

Min förra häst åt gärna en gegga av linfrön och kli tillsammans med mineraler, kalk, alger och annat smått och "gott". Kan kanske funka det med?!

Praefatio
0

#24 0,5 kg av müslin jag ger blir ungefär lika mycket som det ryms i den lilla varianten av turkisk yoghurt-burkarna 😃 Det är ungefär 5 dl. Jag kommer inte nödvändigtvis att ge så mycket, jag ger på volym snarare än vikt eftersom det som sagt inte spelar någon roll hur mycket han får så länge han äter alla mineraler och pulver samtidigt. Ungefär 5 dl har fungerat bra för det syftet.

Njä, han är kinkig med blöt mat och dessutom så funkar det inte riktigt med fodringstiderna, maten får stå lite längre än vad jag tycker är okej helt enkelt.

Elshira
0

Jag tycker att någon form av pellets som man blötlägger till en mer eller mindre rinnig eller fast gröt är det bästa. Ger man torr mat har de en förmåga att bara pula runt och så hamnar mineralerna på botten…

Men varför fungerar det inte med blöt mat? På sommaren är ju ett par timmar absolut inga problem, och på vintern (och sommaren med för den delen!) går det kanon att mjuka upp både pellets och betfor med kokande vatten från en vattenkokare. Pellets är uppmjukat på bara några minuter, betforen tar väll någon kvart kanske. Då kan du ju ge när du är i stallet utan att behöva låta det stå och dra från när du var där senast eller så.

Havre är det bästa av sädesslagen att ge till häst om man ger säd alls. Korn är för hårdsmällt och kan i långa loppet störa tarmfloran i grovtarmen. Havre innehåller relativt lite stärkelse och mer fett. Ha på lite vatten så minderalena fastnar lite bättre :)

Vetekli i alla dess former är ju bra. Kanske kan du hitta något godis  och blanda upp det med kli mest för att få upp mängden utan en massa onödigt socker?

Ska du hitta något billigare så tror jag nog tyvärr du får köra på någon form av pellets, allt hackat strå/musli är ganska dyrt tyvärr.

Hakuna matata!