Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2422 ggr
AmandaU
0

Köpa häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa hästen jag ridit under sommaren, men är så osäker på hur jag ska göra. Måste bestämma mig snarast då personer redan ringt på annonsen. 

Jag är 22 år och studerar vid universitet. Inkomsterna är därför inte de bästa. Får ca 9000 på lån varje månad. Köper jag hästen har jag stallplats på det ställe han är nu, all utrustning får jag med, för ca 1500 får jag stallplats + foder, halm osv. Hovslagaren tar inte mycket och försäkringen är inte heller någon hög kostnad. 

Tiden har jag, eller jag skulle ju såklart ta mig tiden. Hästen är 18 år och välutbildad. Världens snällaste så han är en himla bra första häst. 

Men ja, jag velar så mycket! Men som en sa till mig, ibland får man ta chansen. Hur mycket tid och pengar lägger ni ner? Klarar man sig även om man inte har en så stor inkomst? 

(Kan tillägga att av de 9000 går 5000 till lgh, mat och busskort)

Tacksam för svar!

viktoria91
0

Inklusive bensinkostnader lägger jag väl ca 4200 kr/månad. Mellan 1 timme om jag bara mockar till 6-7 timmar per dag. Det är viktigt med bra försäkring och en rejäl buffert!

Cilla89a
0

1500 kr är vääääldigt billigt för både stallplats, foder och strö, det är väl på gränsen att stallägaren går +-0

Här kostar det mellan 2500-3500 kr för stallplats, foder och strö och då bor jag inte nära någon "attraktiv" stad som Malmö, Lund, Stockholm, Uppsala eller liknande, där får man nog räkna med det dubbla.

Jag hade personligen inte vågat med 9000 kr i lån vågat köpa och hålla en häst varje månad OM jag inte haft någon som kunnat backa upp ifall det någon månad skulle fattas pengar. 

I vilket fall som helst så bor jag på gård, med 2 ponnyer, en är 30 år och pensionär som jag haft i 15 år, och en shettis som sällskap, och jag kommer väldigt billigt undan varje månad, skulle tro att dem kostar knappt dryga 1000 lappen i månanden tillsammans. Nu sommartid, betydligt mindre.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Wilma03
0

Det där med priser beror nog på vart i sverige man bor, samt skick på stall osv.
Jag har aldrig betalat mer i kallhyra i stall än 500:-. Bra hö för 300:-/ rundbale á 400-500kg.
Sedan kraftfoder och strö ( köpt spån på sågverk så gett 10:-/ 125l säck)på det.
Hovslagare runt 1000-lappen för en skoning, så har snittat på max 1500:-/ månad när jag har haft häst uppstallad.

Nu har jag dem dock hemma på egen gård så blir betydligt billigare per häst.

Wilma03
0

Allt går bara man vill och är beredd att offra en del andra saker ibland.

AmandaU
0

Jo, så är det ju. 

Att jag får det för 1500 beror på att jag känner han som har stallet, och det är ett litet stall på landet. Bara hans hästar som står där. 

Ska räkna lite mer idag och se vad det skulle hamna. Skulle vara så himla kul! Men man vill ju inte vara stressad hela tiden och pengarna kommer räcka heller. 

Tack för alla svar!

Tusen
0

Det beror väl också på hur lång tid du har kvar av dina studier och om du kan jobba extra på lov eller vissa helger.

Min dotter har i hela sitt liv haft hästar och även om vi har hjälpt henne lite under studitiden (4,5 år till idrottslärare) så har hon haft 3 ponnysar och 1 stor under hela studietiden. Den stora har hon betalt helt själv under hela studietiden medans ponnysarna har vi hjälpt henne lite med (de står hemma i vår lösdrift).

Dock har hon jobba vissa helger och alla lov. Dessutom har hon varit väldigt sparsam med pengarna för övrigt. Hon har köpt billiga kläder då hon MÅSTE ha nya, önskat sig nyttogrejer vid jul och födelsedagar, bott billigt osv. Så visst går det men mycket får försakas.

viktoria91
0

Sparkonto på ca 25 000 kr rekommenderas.

LeJ
0

Beror ju såklart på vad du är villig att ge upp och spara in på.

Måste bara säga att ha en stor summa sparade pengar är jättebra, (jag har också det nu) det underlättar men ingen nödvändighet. När jag fick veterinärsräkningar på 16 000 på en helg ringde jag försäkringsbolaget på måndagen och sa att jag inte kunde betala utan ersättningen, då skyndade de på utbetalningen så jag kunde betala i tid.🙂 Men naturligtvis finns det självrisk man ändå måste stå för. Men har du inte möjlighet att spara stora summor så se till att du har ett försäkringsbolag som inte strular med utbetalningar.

AmandaU
1

Jag har pratat med ägaren idag och jag får en galet bra pris, men det är ju fortfarande mycket tid och pengar. Får ha hästen för 1000 i månaden i deras stall, då foder och allt ingår, det är då under de ca 7 månaderna de står inne. Sommarbetet får jag gratis. Hon står för hovslagare samt avmaskning om hon får låna honom till lektioner ibland. Hon är så otroligt snäll och vill verkligen att jag ska köpa honom.  

Jag har också en del på sparkontot. 

Så ska fundera lite till..

viktoria91
0

#9 Hur mycket är en del? En svår infektion/buköppning m.m. och några dagar uppstallad på intensiven drar snabbt pengar!

Wilma03
1

#10 jag hade en häst uppstallad på klinik i 10 dagar med diverse behandlingar. Hon stog på intensivvård, vilket ju så klart blir lite dyrare. Det slutade på 36 000 ungefär om jag inte minns fel. Med en bra försäkring betalde jag endast strax över 6 000 själv, resten tog försäkringsbolaget. Så har man en bra försäkring så kommer man långt utan att det blir allt för dyra pengar!!

AmandaU
0

Han har ju självklart en bra försäkring och på kontot finns runt 25000.

Är det någon av er som någonsin ångrat sitt hästköp?

Wilma03
0

Jag har aldrig ångrat mig någon av de gånger jag har köpt häst! =)

Men som sagt, en bra försäkring, vara beredda att offra både tid och andra saker och att ha bra människor runt omkring sin häst underlättar en hel del! Sedan är ju inte alltid det dyraste det bästa, tar man sig tid att leta och fråga runt kan man oftast få det mesta till ett bra pris vad gäller foder, utrustning, stallplats, hovslagare osv.

AmandaU
0

Ja men precis, jag känner så med. Jag är inte rädd för att behövs slita en del. Gäller bara att planera sin tid. Foder och stallplats osv får jag för 1000/mån. Hovslagare och avmaskning får jag gratis (!!!!) Samt all utrustning som sadel, träns, täcken osv. Så det är ju ingen dålig deal om man säger så! 

Det som är svårast just nu är att ingen i min närhet tycker det är en bra ide, men sen är det ju inte de som ska ha hästen heller. Skulle vara skönt med någon som stöttade iaf!

Wilma03
0

Jag tycker inte att det låter som någon dålig idé! =)
Jag har också oftast haft alla emot mig de gånger jag har skullat köpa häst men det har oftast slutat med att när hästen väl står där och är min så har de gnällt lite och sedan har de ändå tyckt om hästen och ställt upp och hjälpt till när det verkligen har behövts.

Lita på din egna magkänsla så blir det nog bra ska du se! =)

AmandaU
0

Tack så himla mycket för alla svar! Jag tror jag ska kolla med ägaren om jag kan ha hästen på prov några månader, så jag kan kolla hur det funkar när det är dags att börja plugga igen. Hoppas bara hon är villig att göra det! Annars jaa, då kanske jag köper häst! IIIH!

Aribigga
0

Nu köpte inte jag häst när jag hade dåligt med pengar men eftersom min sambo var arbetslös ett bra tag så var det på linjen varje månad att vår ekonomi gick ihop. 

Jag visste att om det skulle hända något så fick jag be mina föräldrar om hjälp och jag var livrädd för att det skulle hända något. Samtidigt går det ju inte att svartmåla fan på väggen heller. 

Man får spara in på annat, köpa kläder bara när man måste (då är det perfekt när man har gratis jobbekläder) önska sig saker man behöver och spara in på andra nöjen. Vi funderade även på att byta ner bilen vi hade men valde att ha kvar en relativt dyr bil för att jag skulle kunna dra släp ifall jag skulle iväg med ponnyn.

Om det är värt det? Självklart! Jag är inte speciellt intresserad av dyra kläder, utekvällar, dricka sprit eller något annat. Bara jag fick ha min ponny så är jag nöjd.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
0

Jag hade inte gjort det med så små ekonomiska marginaler om jag inte visste att det fanns pengar att få/låna av föräldrar/sambo eller liknande om det skulle behövas mer.

PennyScarlett
1

Jag har precis tagit studenten och det har gått fram och tillbaka med jobb och inkomst, men jag har 3 hästar och om jag har 5000 kr ut, så är det en lyxmånad! Det handlar mycket om hur man prioriterar sina pengar när man har häst och hästar måste inte kosta multum. Mina kostar 1500-1700 i månaden på vintern…för alla tre. På sommaren är dom gratis :D

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Wilma03
1

#19 håller med dig! Hästar måste inte alls kosta multum! Det blir vad man gör det till. Jag tror inte att en häst som får alla de dyraste sakerna, dyraste stallplatsen, dyraste fodret är lyckligare eller mår bättre än den häst som får lite billigare eller begnade saker, ett billigare foder eller står på en billigare stallplats.
Så länge man ser till att hästen mår bra och får det den behöver så finns det inget som säger att det dyraste är det bästa.
Sen kanske man får skippa de där nya skorna eller tröjan man vill ha men inte egentligen behöver, men det där är ju bara en fråga om hur man själv väljer att prioritera.

Man behöver inte vara miljonär för att äga häst! Det enda som alla borde vara är riktiga djurvänner annars ska man varken ha häst, hund, katt eller något annat djur.

viktoria91
0

#11 36 000 är inte mkt innan försäkringen gått in.

Wilma03
1

#21 nej det kanske inte är mycket men det var endast för tiden hon stod där.. ovanpå det kan vi lägga runt 30 000 till. Men med en bra försäkring klarade jag mig ändå lindrigt undan, fick lägga max 10 000 själv.

Vi hade en hund här hemma som blev förgiftad för 2 år sedan. Hon fick ligga på klinik i en vecka. Det slutade på över 20 000, hunden var inte lika bra försäkrad som hästen jag hade var men vi klarade oss ändå undan och behövde endast betala knappt 5 000 själva. Försäkringen täckte inte de mediciner hon fick så de är inräknade i våra 5 000.

Hon har ju ca 25 000 sparat säger hon och är då hästen bra försäkrad klarar hon sig väldigt långt på dem.

Cilla89a
1

Sedan är det ju även så att köper man en häst för en liten slant, kanske man hellre låter hästen somna in om den skulle bli väldigt skadad med hyffsat dålig prognos, eller bli väldigt sjuk och kräva buköppning eller liknande.

Aribigga
1

#23 Med tanke på att hästen är 18 år så kanske det för hästens välmående inte helt självklart att buköppning är det bästa alternativet ifall det skulle behövas.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Cilla89a
1

#23 Precis.

Jag hade inte avstått att köpa häst för att jag är rädd för att den skulle skada sig och behöva veterinärvård som kostar multum, som tidigare nämnt, har man en vettig försäkring så täcker det allt som oftast det mesta. Min förra häst kostade 2700 kr i självrisk + 10% utöver dem 2700 kr upp till 120.000 kr. Skulle man nu ex säga att hästen skulle buköppnas och det skulle gå på vi säger 60.000 kr, så skulle jag betala 2700 kr + 6000 kr. 

Det blir ju inget roligt hästköp om man går och är orolig över att hästen kommer skada sig eller bli sjuk.. Och i detta fallet är hästen 18 år, köparen kan ju höra om sjukdomshistoriken, och har hästen hållt sig frisk i 18 år, lär den väl göra det många år till :) Och en besiktning innan köp är ju att rekomendera.

Jag står förövrigt själv lite i samma sits som trådskaparen, ska börja läsa på högskola i höst, och är sugen på att flytta hemifrån, är 24 år så känns som det är dags, och då blir det nog så att min äldre ponny hänger med. Och då ska jag med lyckas leva på dryga 9000 kr i månaden, dock vet jag att jag inte kommer komma lika lindrigt undan med stallplats som trådskaparen, utan det kommer kosta 2800 kr, inkl strö, hö+kraftfoder + fodringar, in-utsläpp o.s.v. Och sedan får jag stå för verkningen utöver det. Dock har jag så otroligt bussiga föräldrar att jag vet att dem mer än gärna backar upp om det skulle behövas, men målet är ju klart att klara sig själv.

Wilma03
1

Håller med #23 och #24!

Varför ska man måla fan på väggen? Klart att hästen kan bli sjuk eller skadad.. eller så kanske den aldrig blir det.
Hon har ju ändå en del sparat om ut i fall att något skulle hända. 25 000:- räcker väldigt mycket längre än man tror om man har en bra försäkring. Sedan som de två ovan har nämt så eftersom hästen trots allt redan är 18 år så kanske det inte alltid är aktuellt med en behandling om något skulle hända utan då kanske man får överväga en avlivning istället.

Det som i så fall behöver tänkas över och fundera på är ju om man klarar de löpande kostnaderna som en häst innebär.
Och det är ju något man själv får fundera över, vad man själv kan och känner att man kan avvara till en häst varje månad.

AmandaU
4

Idag ska jag äntligen sätte mig ner med mor min för att se om hon kan vara min backup ifall att det inte skulle gå men betalningarna någon månad. Om detta går, så är jag troligen hästägare inom kort! 

Hoppas inte pojkvännen går i taket bara…

[tintilar]
0

Jag har en budget på 1000:- utöver stallhyra och foder för min häst. DÅ ingår skoning, försäkring, årlig undersökning av rygg+tänder, utgifter på div småsaker som flugmedel, avmaskning, träckprov etc och ett litet sparande som går åt till oförtsedda utgifter och ibland finns ett överskott till ny utrustning av olika slag.

Utgå från att det kostar sig 1500kr/mån utöver hyra och foder så skulle jag tro att du har en bra budget. Man kan anpassa sitt hästägande efter ekonomin på många sätt. Din egen utrustning kanske inte alltid kan vara den nyaste eller snyggaste, eller ens från en ridsportsbutik. Du kanske inte kan rida lektion varje vecka. Om sadeln inte längre passar kanske du får spara ett tag till en ny och under tiden rida barbacka.

Man löser det eftersom. Och är det en riktigt trevlig och bra häst har du ju såklart alltid möjlighet att sälja den om du tycker att det blir för dyrt. Det är ju mycket bättre att köpa en häst som man känner en innan och tycker om. Det låter som en riktigt bra häst som du kommer att kunna ha roligt med och göra allt det där man vill kunna göra. Det är inget man ska ta för givet!

WornOut
0

Jag är just nu arbetslös och får 6000 i månaden. (3000:- från försäkringskassan + 3000 för inridning av häst)

Jag har tre egna hästar + hästen på inridning.

Till hösten börjar jag plugga och får precis som dig 9000 i lån. Stallplatsen åt hästarna kostar 1800 för alla tre. Försäkringen går på ca 600 i månaden för alla. verkning/skoning sköter jag själv så långt jag kan, så det blir inte många kronor. strö räknar jag med ca 700 i månaden, grovfoder ca 1500 i månaden och kraftfoder runt 200-300.

Så alla tre hästarna kostar mig ca 5000 i månaden och eftersom jag har dom "hemma" blir det inga bensinkostnader till stallet.

Räknar med ca 2000 i bensin till skolan osv, och så betalar jag halva hyran på huset (1500).

Så det blir tight, men man får prioritera :)

viktoria91
0

#23 Köper man en häst för en liten slant har man mer pengar att lägga på den om den blir sjuk/skadad.

AmandaU
1

Nu har jag pratat med min mamma. Det som låter mest troligt nu är att jag köper halva hästen, alltså delar honom med ägaren. Ägaren delar redan på hästen med en annan och det är hon som inte vill ha kvar honom längre. 

Om jag delar honom betalar jag 19000 för honom, och sedan 500 i månaden.. Jag som precis slutat snusat sparar ju nästan 500, och vem vill inte hellre lägga de på en häst? + när jag hade medryttarhäst var det 500 jag fick betala. Kanske skönt då också när inte hela ansvaret ligger på mig, utan att vi hjälps åt. Hur tycker ni detta låter?

CelsiusT
4

#31 Det tycker jag låter mycket bättre faktiskt. Det är jobbigt och man mår lätt psykiskt dåligt av att gå runt och oroa sig för pengar. Då är det bättre att dela på ansvaret och utgifterna med någon annan.

Men 19000:- för hälften av en 18 år gammal häst? Vet ju inte vad det är för häst eller vad dom ligger på normalt sett, men låter lite mkt pengar enligt mig. Du skulle alltså från början, då tanken var att köpa hela hästen, betalat 38000:- för hästen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

AmandaU
0

Japp! 38000, hästen ligger ute för 48000 och många har hört av sig. Han är en väldigt utbildad häst, både inom hoppning och dressyr, sen är han även det trevligaste och snällaste häst jag träffat. :) 

Ja, kändes bättre när vi pratade om hälften istället.

AmandaU
0

Måste bara fråga en sak till! Är det någon av er som, liksom jag, inte fått något speciellt stöd av er familj? Nästan alla säger att detta är en dålig idé, kan ju tillägga då att ingen av dem är hästintresserade. Känns som att om någon av dem skulle vara lite positiva hade detta beslutet varit enkelt! 

Tråkigt..

WornOut
0

#34 Är ungefär så för mig. Har kompisar som tycker det är roligt. Men både sambo, mamma osv tycker jag är dum i huvudet :D

AmandaU
0

Haha! Precis samma här! Aja, då får dom väl tycka det :)

CelsiusT
0

Mina föräldrar och syskon har alltid tyckt att det är en jättedum idé varje gång jag köper en häst. Men det får dom väl tycka då, det är ju inte dom som ska ha häst så jag skiter väl i det. Sambon tycker dock det är kul, han brukar stötta mig i dom flesta dumheter jag hittar på, han är nöjd bara jag hittar på något för han är mer för att satsa och jag är mer för att tänka igenom allt 100 ggr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeJ
0

Samma med min familj, de har alltid gjort sitt bästa för att försöka övertala mig att låta bli, men sen brukar de ändra sig när de lärt känna hästen jag köpt. Men de kan ändå inte riktigt erkänna att de hade fel.

Peppe
0

samma här!

och de har i många år hållt mig borta från att köpa en storhäst, men nu tänker jag skita i dem och köra mitt eget race. jag vill ha en stor ridhäst innan jag hinner fylla 30, så är det bara.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AmandaU
0

Skönt att höra! Nu känner jag mig mer säker och peppad, tack så mycket! :)

AmandaU
5

Hej! Tänkte bara meddela att jag nu är hästägare! :D

LeJ
0

Grattis🎂

Wilma03
0

Grattis!! =)

AmandaU
0

Jaa, vad händer när man blivit hästägare då? Jo, man ramlar av en annan och vrider av foten. Så nu ligger jag på akademiska och väntar på operation , blir ingen ridning på länge… :(

Wilma03
0

#44 Meeen så typiskt!! =(

Hoppas du kryar på dig så fort som möjligt!