Mocka boxen flera gånger/dag?
Läste nyss i en tråd där en tjej sa att i stallet hon vart i mocka dem flera gånger/dag och det var inte ett stall där hästarna stod in 23timmar/dag.
Aldrig hört om att man mockar mer än 1 gång/dag som hästarna går ute under dan? har du/ni vart i nåt sånt stall eller hört om det? :)
När jag praktiserade i ett stall mockade vi 1gr/per dag. Undantagen nov-feb då hästarna var inne mycket då det var väldigt kallt. Då fick man mocka 2gr per dag ibland. Men annars är det väl vanligast att man mockar 1gr per dag.
Tycker de känns svårt att Mocka om dom inte varit inne å bajsat. :-P Menar våra går ut på morgonen ca kl 7 å Mockar jag då så finns de ju inget att Mocka för än dagen efter:-P hade dom som sagt stått inne hela dagen åxå så hade jag kunnat förstå men inte annars Hehe
Jag mocka så fort min häst skitit en ny hög . Jag komm kl 17 och mocka allt innan insläpp red och sen vid natt fordringen när Man komit tillbaka så mockade jag igen.
Jag var i ett stal och passade hästar där hästarna skulle in vid 18-tiden och sedan kvällsfodras vid 22-tiden. Då skulle jag mocka innan jag tog in dom och sedan mocka igen vid kvällsfodringen. Tycker jag verkar rimligt, annars blir det ju så skitigt för hästarna under natten när dom står inne så många timmar.
Själv tar jag ju in hästarna det sista jag gör och tar ut dom det första jag gör, så mocka flera gånger hinner jag ju liksom inte med. Men har jag dom inne hela dagen (tex när dom är sjuka) så blir det minst 2 mockningar, men oftast mockar jag varje gång jag fodrar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag mockar upp när jag har tid och ser att de smutsat ner :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vi mockar kanske tre gånger om dagen just nu…
På morgonen så klart, efter att vi släppt ut dem, då kissmockar vi också
Sedan får de gå in ett par timmar mitt på dagen eftersom det är så himla varmt just nu och massvis med otäcka bromsar ute, så när de går ut igen på sena eftermiddagen mockar vi ut de högar som blivit, kissmockar inte eftersom vi har bädd med torv under halm så de står torrt även om de skulle ha gjort en "pöl"
Sedan mockar vi ev. högar igen innan vi släcker för natten.
Jag vet att jag är petig, men jag tycker inte hästarna ska stå i skit (inte bra för hovarna) och så tycker jag att halmen håller sig fräsch längre om det mockas undan snabbt.
Jag går inte ifrån stallet om det är en hög i en box - så det är tur att vi bara har två boxar!
Vi mockade ofta lösdriften två gånger om dagen, med två hästar som tillbringade nästan all sin tid där inne blev det skitigt. I och med att de helst inte gick ut så ville jag att de åtminstone skulle få ha det rent nör de stod inne..
När de efter några månader insåg att det ju var rätt trevligt att vara ute ändå så behövde vi inte ens mockas alla dagar då de bara sov inne då.
#7 Ha-ha! 😃Våra är precis tvärtom. De är i princip aldrig i ligghallen. Vi mockar, på sin höjd, en gång i veckan 🤐 och vi har 6-8 ponnysar i lösdriften. Tänk så olika det kan vara.
#8: Så skönt, jag insåg att det gick mindre tid när jag hade honom på box för då var han inte inne lika mycket. ;)
Var mycket regn i höstas och min häst gillar inte det alls, så han tyckte att det var riktigt bra gjort av mig att sätta honom på lösdift för då slapp han gå ut i hagen.
Lite tråkigt tycker väl jag som satte honom på lösdrift pga. hans luftvägsproblem och att veterinären tyckte att han inte skulle stå inne så mycket. Så nu är väl frågan om jag inte ska stalla in honom ändå för då är han inte inne lika mycket..
#9 Om förra hösten var första året på lösdrift kan det vara en orsak till hans beteende. Våra är födda på lösdrift eller gått på lösdrift i många år. Det gör dem mer tillfreds med det livet än att stå på box.
Det kan hända att din häst blev tveksam kring detta med lösdrift just för att det var ett otroligt regnande förra hösten. Jag tycker du ska ge lösdriften och din häst en chans till innan du återvänder till box.
Förra hästen stod t.o.m. våra inne i lösdriften mer än de brukar .(fortfarande inte mycket men dock mycket mer än vad de brukar göra.)
#10: Jo, hittat en ny lösdrift nu, flyttar runt endel i landet just nu så fått leta ny boplats åt honom igen.
Men är det bara bättre väder så är han nog ute mer, men frågan är väl hur mycket han uppskattar det vinterklimatet på Öland.
Men samtidigt som han står inne lite väl mycket så är ju luften bättre i lösdriften än i ett vanligt stall, så lär ju vara bättre ändå.
På sommartid/vår/höst 1 gång per dag
och på vintertid så försöker jag mocka tills hon kommer in vid middagen och sedan tar jag ev. högar vid kvällsfodring.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !