Helosan
Hej! Min häst har väldigt rinniga ögon just nu som irriterar och torkar ut huden under ögonen och hon har fått ett sår under vä. öga. Jag har inhandlat en vit flughuva som jag tänker sätta på henne men vill göra något åt ögonen och funderar på om man kan smörja in henne med helosansalvan runt ögonen och sedan sätta på flughuvan men är lite rädd för om det kan bildas svamp eller vara olämpligt att ha slavan under eftersom hon ska ha på sig flughuvan dygnet runt eller om helosan inte är lämplig att smörja med runt ögonen? Om inte finns det någon annan bra salva? Jag tvättar förövrigt med saltlösning dagligen.
Annars kan du se till att tvätta ögat varje dag med vatten och där såret bildats kan du ha koksaltlösning. :)
Det kan jag men huden är väldigt irriterad så jag behöver någonting som mjukgör och jag tror att även om flughuvan åker på kommer dom fortsätta rinna ett tag

4S tjärsalva/hästsalva. Kostar kring 100lappen på Hööks. Den är dryg och du kan ha den som flugskydd kring ögonen (man stryker på ett jättetunnt lager kring ögat) sen hjälper den huden att läka och håller flygfän på avstånd och motverkar inflamation i sår o dyl.
Men kan man fortfarande ha salvan under flughuvan dygnet runt och ute när det är så otroligt varmt? Tack för tipset!
Är det hästsalva Skillingaryd du syftar på?

det borde man kunna ha, varför skulle det inte gå?
Tänker på att vissa salvor kan få svampbildningar. Men jag kör på det tack!
Jag skulle inte ha det när det är så varmt. Tjärsalva blir väldigt varmt i solen, risken finns att det blir obehagligt. Helosan ska man inte ha kring ögonen alls. Du skulle ju inte smörja in dina egna ögon med Helosan om de kändes irriterade och rinniga, så det finns ingen anledning att göra det på hästen.
Tvätta såret med klorhexidin, skölj ögonen med ögonskölj från Apoteket, kostar ett par tior, och ha flughuva. Det ska räcka. Blir det mycket värre, kontakta veterinär.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja det var lite det jag tänkte på. Ska köra på det. Men måste smörja med någonting eftersom huden är irriterad. Får smörja och låta henne stå inne då kanske och sen skölja av innan hon går ut.
#9 Jag tycker att du ska låta bli att smörja. Helosan innehåller silikon vilket lägger sig som ett lager över huden och hindrar den från att andas och läka.
Ska du prompt smörja med någonting så är vanlig matolja mer lämpligt, men jag skulle fortfarande inte smörja runt ögat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Ja jag kan testa det ett tag och se hur det går. Det rinner både från ögat och såret och torkar ut huden så den kan spricka speciellt runt såret. Syftade på någon ögonsalva av något slag. Men jag avvaktar ett tag och låter henne gå med flughuvan.
#10 Fast olja är ju inte bra att ha i solen. Det kan ge allvarliga brännskador.
#12 Citerar TS: "Får smörja och låta henne stå inne då kanske och sen skölja av innan hon går ut."
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Olja är svårt att få bort helt.
#14 Det är Helosan och dylika krämer också, eftersom de innehåller silikon.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag har precis samma problem på en utav mina.
Jag använder helsoan, men inte för att mjukgöra direkt utan för att "rinnet" från ögonen ska lägga sig utanpå salvan istället för att fastna i pälsen och irritera huden.
Är inte vasselin bättre?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#16 Ja jag har ju lite samma tankar som dig där. Vätskan irriterar och torkar ut något enormt nu speciellt när det är så varmt ute. Det är ju bättre att vätskan hamnar utanpå salvan. Den är ju också mjukgörande. Har du salvan på utomhus? Kan jag ha den på under flughuvan?
Jag får fundera lite på hur jag ska göra. Ska testa att smörja när hon står inne och sedan skölja av för att se om hennes ögon blir bättre annars får hon ju ha salva ute med..
#17 Ja vaselin var något jag faktiskt tänkt på men hur är den att ha på ute i solljuset? Jag har aldrig smörjt med vaselin innan förutom under vintertid.
Har inte apoteket någon silikonfri ögonsalva kanske?
#17 Vaselin är rena skiten, det ska man inte använda att smörja in levande vävnad med alls.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#19 varför? Använder alltid vaselin till torra mungipor tex.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#20 Vaselin är ett produktmärkesnamn för petroleumgelé. Petrolumgelé är en mineralolja som är vanlig i hudvårdsproukter eftersom den är billig och håller länge. Det kan inte absorberas utan lägger sig utanpå huden som ett smutslager, täpper igen porerna och hindrar huden från att andas. Den stör den naturliga fettproduktionen, används den en längre tid så blir huden mycket torr och fnasig. Det är därför så många är beroende av att smörja läpparna. Smörjet i sig torkar ut dem.
Man ska aldrig använda produkter med petruleumgelé, silikoner eller paraffin, varken på sig själv eller sina djur.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Men den är väldigt bra på att skydda huden mot vätska som rinner på huden och torkar in på huden. Man lägger på och den ligger kvar och vätskan rinner helt på utsidan. Däremot så vet jag inte hur den är att ha på hästen i solen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Min ena pålla har väldigt känsliga ögon. Men några dagar med flughuva och skölja ögonen så blir hon bra. Tror det räcker för dig TS.
#22 Ja, i det syftet kan det vara brukligt, men irriterad hud behöver andas. Hud som inte andas kan inte läka.
Vaselin kokar i solen, så det är ingenting man ska ha på länge.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#18 Jag varvar lite med skillingarydssalva och med helosan och kör med det utomhus under flughuvan. Bara märkt possitiva effekter.