Sommarstädat stallet?
vilka har gjort det? hur gör ni det?
vi har inte gjort det ännu p.g.a. vädret och Schess.. men imorgon ska vi slänge ut hästarna 2 nätter så vi kan mocka ut, högtryckstvätta och städa i stallet, samt måla det som behövs.. Schess typ äter på väggarna, så det får vi måla över ;)
räkna med bilder xD
Min stallägare har tvättat och måla hyresgäst-boxarna (3 st, Lyrik och Sagge har varsin, 1 tom) nu när Lyrik och Sagge sover ute om nätterna.
Sedan har hon tvättat och målat Willmers box, han får sova i tomboxen så länge. Eftersom stallägarens hästar (5 st) inte sover ute alls på hela sommaren (vet ej varför
), kan hon bara ta en box i taget. Sen ska hon även tvätta och måla gulingarnas avdelning med spiltor.

Vi började att tömma en box i dag. Just nu håller Elin på att tömma. Jag har tagit lite innan. Vi tömde ju Filles box härmodagen. Sedan är det lättare att tömma när man bara har halm på botten. Just nu har vi ju torv och halmbädd. Suck, jättejobbigt.
Vi högtryckstvättar i början på augusti.
Stallet ska högtryckstvättas någon dag då det är varmt och soligt ute så att hästarna kan gå ute den natten.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#2 Men dina hästar står väl inne om nätterna Fille har väl eksem? Hur löser du då det när ni högtryckstvättar?
nopp tänkt jag väntar med det, vet ju inte om jag är kvar till hösten i det stallet o då vill jag ju göra en sk slutstädning..Städa stallet = mocka ur boxarna o sopa tak o väggar från spindelnät o dyl. plocka iordning grejer osv. Tvätta de täcke, schabraker o vojlockar som behöver tvättas…
#4 Man gör som min stallägare: Flyttar runt dem. Eller får de sova ute en natt eller två.

#6 aha, okej ;)

Haha svarar Lyrik åt mig nu.
Jag har boxar i logen om det skulle knipa. Men ett par nätter kan han nog överleva ute. Sprutar på det nya medlet vet du. Ingen fara på taket. :)
Har städat ur boxen och tvättat den. Skall dit en gång till och allt är ok inför nerflyttnigen från sommarbete

har tvättat redan. håller på att måla stalldörrarna och olja in boxarna. får ta det när det finns tid till det. kommer en och ska putsa upp väggen i stallet med som är skyldig andreas pengar…

Stallet tvättades i onsdags.
hehe lisette, det är ett sätt man kan dra in pengar på ;)
Vi drar ut våra gummimattor som hästarna står på sen spolar vi bara av stallet med högtryckstvätt,sen spolar vi av mattorna ute. Sen målar vi stallet när d torkat.Har tagit bilder på det men har ej lagt in dom opå datan så dom kmr..
Vi ska tvätta och måla om i sommar… Alltså snart.. : )

Ja, för snart tar sommaren slut. Många börjar ju jobba på måndag igen ju.

Har gjort det, tvättat boxarna kört högtrycks tvätten på taket och stallgången, lagat sånt som är trasigt tvättat lamp "skydden" , städat upp i sadelkamaren och sopat bort allt damm å smuts :)
Skulle vilja måla också men det får bli en annnan gång :P
Det är storstädning i stallet nu. Alla boxar är tömda och dom har hållt på och spolat med högtryckstvätt. Vet inte när dom är klara eller när dom började.. :P Har varit borta en vecka så..

vi skall spola och måla stallet den 11-12/7.

#18# Men det har ju varit. :)

PHU! Äntligen är vi klara! Jag är helt sluuuuuut! Gick ut vid 12.00 och började mocka ur Japp och Schess boxar, med BÄDD! Fy, så tungt! Fick hjälp av pappa, så vi var klara vid 14.00 sen sopade vi och bar ut alla saker och sen började pappa högtryckstvätta och jag gick efter och skrubbade med Grön såpa på boxar, väggar och golv och sen högtryckstvättade Jessica en gång till..
Tog allt som allt 5 timmar, och det var helt sinnes vad skitit det var :O man inser inte hur skitit det är förrens man spolar på väggarna och ett tjockt lager med brunt damm flyter bort.. Men nu är det RENT och FINT! Hoppas nu det torkar lite snabbt så vi ev redan kan ta in dem imorgon kväll, inatt får dem vara ute, men Schess frå stå i sjukhagen, och hoppas nu det inte börjar regna, alltså :O
Skickar en bild på "nytt" stall ;)

Jäklar Cilla vad snyggt det blev. Är det erat stall?
Så det var därför som du inte varit här i dag. hihi
Vi ska högtrycktstvätta i slutet på veckan eller nästa. Vi har 2 egna boxar och en inackorderingsbox kvar att tömma från bädd kvar. Fast vi tömmer inte inackorderingens det får hon göra själv. :)

Hehe, jaaa, det är vårt stall, ser fasen helt nytt ut nu :O Fast det är iofs bara 2 år gammalt med, så det är ju inte så slitet ;) Men en tvätt och skrubb gör mycket!!
haha, men now im back :D :D nu slipper ni mig inte förrens vid midnatt ;)

Haha tusan också.
vi har brunt i vårt stall. Ert ser mycket fräschare ut ju. Fast vi har inte fått bestämma färgen. Det fanns liksom när vi köpte det här.

#23 jag tycker vårt stall är för ljust :O jag vill ha mörkare färger så det blir lite mysigare.. men ja, vi får se, inte lönt att måla om eftersom vi kanske drar oss in till stan igen..

Va! Ska ni flytta från det fina stallet? Det är ju fint med ljust stall. *avundsjuk*

#25 antagligen, bott på gård nu i 2 år, så nu har vi provat det, och det känns som vi inte är några bönner precis ;) mycket jobb med hästarna att ha dem hemma, fodringar, utsläpp, insläpp m.m. Kan aldrig åka iväg en hel dag.. Sen kan varken jag eller Jessica ta oss in till stan och träffa kompisar så ofta eftersom bussarna är väääääldigt dåliga.. Ingen ridbana heller, så vi har bara skog att rida i och jag saknar stallkompisar att ha nån att mocka med, rykta med och rida med..
Men sen finns det sin charm att bo på gård med, men ja, jag vet inte hur det blir.. mamma och pappa håller utkik efter hus i stan, hittar dem nått så flyttar vi väl..

I vårt stall får man skura sin box och sen görs det ingenting mer. Om man orkar skura sin box, dvs.. Så ni hajar ju hur trevligt vårt stall är 
Och jag är inte så sugen på att skura allt heller. Så det får se ut som det gör. Målade hela boxen förra året, men Dandelion har sparkat bort all färg, men jag tror inte jag orkar måla nytt förrän jag får en "spark-fri" häst ^^

#26# Vad trist! Vi har bott på gård i 9 år nu. Vi trivs bra. Men visst att man inte kan åka någonstans vintertid. Det är ju in och utsläpp och två ggr matning på vintern. Men det har sin charm ändå. Vi bestämmer över våra hästar osv.

#28 det är ju det som är dte bästa att man kan bestämma allt själv! och där man lägger en sak, där ligger den kvar.. men skulle vi flytta till stan ska vi ha hästarna hos min tränare, och ja, det stället är fasne helt perfekt :) ärliga och trevliga människor.. det enda negativa är väl hagarna vintertid, bara små rasthagar :/

Ja, det är jobbigt att sköta allt själv. Men ändå så mår ju hästarna säkert bäst då. :)

19# oj då blev lite fel

Jag ska städa snart, när min andra ponny har åkt hem så ska jag tvätta den och min andra ponnys box, vi brukar skrubba av väggarna men grönsåpa och dra på målarfärg där dte har gnagts av.

Vi har ju inget stall att städa (än), hästarna går ju ute året om (de har ett vindskydd att gå in i men det gör de ju ändå aldrig på vintern). Men det är planerat att vi ska bygga ett stall. Än så länge har vi bara en "bod" som vi använder som sadel/foderkammare och där har vi städat; satt upp lite nya krokar, tvättat av fönstren, sopat rent golvet, polckat i ordning bland alla grejer osv. Vi var så i gasen att vi planterade lite blommor utanför dörren och röjde undan meterhöga brännässlor. Nu är det riktigt städat och fint =)
#15 Inte jag. Jag går på semester på onsdag.

Vi ska börja tömma och spola med högtrycks tvätten nu i veckan.

#33 Måste bara fråga, hur gör ni om en häst skulle bli sjuk mitt i vinten? Eller när som helst egentligen om den behöver boxvila?
Och måste ni göra iordning hästarna ute året om?