Hästbok?
Hej! Jag undrar om nån har någon bra hästbok som man kan lära sig massor om både hästen, skötsel, stallet och ryttaren?
Det finns en vit bok i A4-storlek som tar upp en massa aspekter om hästeriet, den heter Richters stora ridbok tror jag.
Proffsryttarens ridlära . Jättebra bok som tar upp allt från varför det är viktigt med mycket utevistelse till att träna en häst till Grand Prix nivå.
-Bättre ökänd än okänd
Lånar tråden och frågar efter en bok för NYBÖRJARE men som är skriven för vuxna. Finns det nån sån? Som börjar på en nivå för nybörjare men inte är skriven för sjuåringar. Och som ändå inte bara sveper över saker utan förklarar begrepp och VARFÖR man ska göra på olika sätt.
Jag behöver den inte för egen del, men maken är ny i hela hästvärlden och vill lära sig. De böcker jag får ut nåt av tycker han ligger på för hög nivå. Han kan inte ta till sig det. De böcker som ungarna läser är för generaliserande och barnsliga. Lite av "Det här är en häst. Det är en ponny. Den kan man rida på. Man sitter upp på vänster sida. Benen kallas skänklar. Man styr med tyglarna."
Egentligen borde jag nog leta fram "Lilla Ridboken" av Ulla Ståhlberg åt honom… :D Min utgåva från mitten av 80-talet finns nånstans, väl sönderläst har jag för mig… *skratt*
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
"Hästhållning i praktiken" är ett bra tips!
Lite rolig och gammeldags, men ändå mycket grundläggande i den.