Grodbett?
Kedjan i övre ringarna, som på bilderna. Kedjan ska alltid sitta tillsammans med sidostycket. Kroken ska hänga under sidostycket när tränset sitter på hästen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
I den övre ringen ska tränset spännas fast, kedjan ska gå under hakan och tyglarna ska sitta i den nedersta ringen. Jag har stångbett som i princip ser likadant ut och då ska tyglarna fästas i nedersta ringen. Annars åkte öglorna in i munnen på min häst. På stångbett ska i alla fall öglorna vridas lite bakåt när hon är tränsad och man håller i tyglarna.
Jag bifogar en bild hur det ser ut på min häst. Jag spänner bara fast kedjan så den inte glappar, men varför vill du att det ska "spännas åt?"
#3 Ju hårdare den är spänd desto mildare blir hävstångseffekten. Att spänna som du gör på bilden innebär en mycket kraftig inverkan och ett mycket skarpt bett.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Den sitter slätt runt utan glapp men hade ingen aning om att jag ska dra åt den.
#5 Ska du rida på ett så skarpt bett så tycker jag att du ska läsa på ordentligt om dess inverkan först. Det är oerhört basic kunskap att kedjan ska sitta åt. Att rida runt på ett skarpt bett utan att veta hur det påverkar hästen är oerhört orättvist.
Samma sak vill jag säga till TS. Vet du inte hur ett hävstångsbett ska sitta så är det dags att läsa på ordentligt innan du stoppar det i hästens mun.
Kunskap är framgång. Okunskap är grymt och orättvist.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Ja att kedjan ska sitta på ordentligt förstår jag men att jag ska riktigt spänna och dra åt den visste jag inte.
#7 Som sagt, då är det dags att läsa på för då har du inte förstått funktionen med bettet. Gör din häst rättvisa och skaffa dig kunskap bakom dina val. Att rida på ett jätteskarpt bett och inte ens förstå vad bettet har för inverkan i hästens mun är inte okej.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Okej då vet jag 🙂