Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1534 ggr
Peppe
0

Analys för idisslare?

Fick hem vårat hö idag, och bonden hade en liten analys på det, för idisslare. Undrar om det är någon skillnad? alltså, kan värdena bli annorlunda på pappret ifall man skickar in för "icke idisslare"?

hur som helst var det högt i år igen, 88% TS, 8.7 MJ, och 65 g smb rpr och lite annat som jag inte fattar (typ proterinbalans och sånt). dom ska bara äta det i höst och vår, hoppas på lägre värden i hösilaget.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Han har väl tagit till kor då? Man ska kunna räkna om det men jag minns inte hur man gjorde.

Peppe
0

#1 så det är itne samma!? tack gode gud isf! Peppe kan inte äta mycket alls av detta =(

Cilla89
0

men om han bara äter höet så gåre väl bra? :) han lär ju klaar sig utan krafftfoder?

Peppe
0

Torrsubstans 88%
OMS energi NIR idisslare 8.7 MJ
SMB råprotein idisslare 65g
aminosyror absorb tarm 62 g
proteinbalans i vommen 7 g

råprotein 99 g
total mängd fibrer 551 g

så såg hela analysen ut per kg foder, inte TS

Peppe
0

#3 han går inte hårt alls & blir tjock jättelätt, och jag vill ge mycket stråfoder för magen…. blir ju lite svårt med höga värden. men hoppas att det är som gejsa säger, att det inte är samma så värdena kanske är lägre egentligen =) eller högre Fot i munnnen

gejsa
0

Jag försker googla och leta om man kan hitta vart man ändrar om det från ko till häst men hittar inget än.

Det kanske finns någon här som vet hur man gör. Brukar inte du vara på buke? Fråga där isf.

Peppe
0

#6 nej jag brukar inte vara på buke…

vore jättebra om du hittade nåt =)

Cilla89
0

jag har ingen aning, men annars kanske du kan mejla till analycen? eller därfriån höanalysen kom?

gejsa
0

Fast OM det går att ändra om värdena så lär nog inte analycen göra det gratis.

Peppe
0

dom ska bara äta det i ca 3 månader så jag lägger inte pengar på det. ska ta analys på hösilaget sen istället

Cilla89
0

jasså, är dem så snåååla :O ;)

Trim
0

65% g smbrp är helt ok för häst men däremot för lågt för kor åtminstone enligt min foderpoducent. Möjligt att 8.7 MJ är något högt. Blir han tjock så minska på ev kraftfoder /betfor eller vad du ger utöver stråfodret.

Protein är alltid protein ovasett om anlaysen är framtagen för idisslare eller häst. Det gäller även de övriga värdena. Den omräkning som ni kanske tänker på kan det gälla ts alltså torrsubstansen?

88 ts motsvarar i torrt hö om ni hänger med på detta försök till förklaring:

10 kg hösilage/ensilage är inte lika med 10 kg torrt hö utan 8,8 kg torrt hö.

Så om hästen behöver 10 kg hö så får du ge 1.2 kg ytterliggare om du ger hösilge/ensilage.

Är ts 77 så lägg till 2,3kg.

gejsa
0

Men om det inte är någon skillnad varför ska man då kryssa i om det är för kor eller hästar. Och när man ska köpa hö resp hösilage så säger ju bönder att dom bara har analys för kor osv. Det verkar konstigt.

Mandysan
0

Det står ju "Omsättbar energi idisslare" Vilket innebär att det är 8.7 Mj som idisslare kan ta hand om…Därför är inte hästar och idisslare samma sak när man fyller i följesedeln…;)

gejsa
0

Det är nog bäst att peppe ringer och frågar på analcyen. För jag har ingen aning hur det ligger till med koanalys.

Peppe
0

min kusin har skickat in till nån som ska göra foderstat och dom räknar om åt henne, men vi får nog inte tillbaka hästvärdena annars hade ju jag kunnat åka snålskjuts ;)

dom ska bara äta det tidig höst och sen vår när jag inte kan ge hösilage så jag lägger nog inte ner så mycket energi på höet, utan tar en riktig analys på hösilaget istället