Kroppsproblem - fötter och anklar.
Jag har problem med mina fötter och anklarna när jag rider en längre tur med trav och galopp. På långtur i skritt går det bra.
Men det känns som den ena foten bara ska gå av närsom helst. Eller ja, jag "vrikar" den smått.
Enligt ortoped är jag "överrörlig" i mina leder och lider av nedsjunkna främre fotvalv.
Är det någon som lider av samma problem? Hur gör ni med träning av fötter och ben, för att bli starkare?
Och slippa ont?
Tacksam för svar :)
_(Flytta tråden om den inte passar i kategorin).
_
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av dessa saker, men något som borde hjälpma (om du inte redan har det) är ju någon kraftigare form av stödstrumpa/bandage osv, samt ett par stödjande ridstövlar, eller ordentliga chaps i stadigare modell.
Det borde ju åtminstone ge lite stadga?
Sedan är väll någon form av sulor (formgjutna) att föredra, men det kanske du redan har? :)
Jag är själv inte överrörlig i amrarna, men däremot kan jag dra axeln ur led och ploppa tillbaka den hur som helst (utan att det gör ont) xD Det enda jag fått i rekomendation är att träna de muskler som sluter om axlrna så mycket som möjligt.
En kort och tjock muskel är ju inte lik elstisk = stadigare. men hur du bäst ska träna just de musklena du behöver vet nog en sjukgymnast bättre.
Hakuna matata!
Jag har väldigt instabila fotleder efter alldeles för många stukningar och frakturer.
Jag tränar upp dom med "tåhävningar", både med fötterna rakt fram, inåt- och utåtriktade. Står på ett ben mycket också vilket är bra stabiliserande träning. Har det som vana när jag borstar tänderna, lagar mat, står i duschen och sånt. Gör knäböj på ett ben, står på tå på ett ben, stå på ett ben och blunda o.s.v. Allt sånt är superbra som stabiliserande för fotleder.
Lyckas väl dock aldrig riktigt träna upp dom förrän jag stukat igen..
Ett tips medans du tränar upp fotlederna är att ha fotledsstöd, flexilinda är bra. Jag har ett fotledsskydd i hårdplast som jag hade i somras/höstas när jag gick på annat är helt plant underlag för att minska stukningsrisken. Så att ha såna när du rider längre, men samtidigt tränar upp dom annars så du slipper ha skydden sedan är väl en bra idé.
#1 Har redan testat med en massa olika bandage/strumpor :P
Fick främre pelotter av ortopeden men det hjälper inte :/
Tyvärr så rider jag i "carlskronariders", dom ger inte bra stöd, men jag har rättså stora vader för att få plats i de mer slimmade stövlarna.
Chaps har jag dock aldrig haft men det e kanske dax att testa då :P
Det låter lite läskigt att kunna dra axlen ur led :P
Men jag vet hur du menar, när jag var mindre "hoppade" ena höften ur led utan att det gjorde ont men nu skulle jag aldrig klara av att hoppa ut den. Läskigt!!!!
#2 Jag fick en massa övningar av ortopeden men de har inte hjälpt alls.
Jag lyckades heller aldrig att träna upp fötterna utan att jag får tillbaka problemet igen.
Så jag har ju helt slutat att träna dem vilket är dumt!
Tråkigt men sant..
Kommer ni på något mer så kommentera gärna ;)
#3: Det tar tid, lång tid.
Tränat varje dag i sex-sju månader nu sedan senaste stukningen, och först nu börjar jag märka att de blir stabilare.
Annars är flexibla stigbyglar ett måste för mig om jag ska rida längre turer. Men har skaffat stigbyglar med bred platta, vanliga med plattan är bredare än på westernstigbyglar tror jag. Det ger riktigt bra stabilitet, så det kan jag tipsa om. Köpt mina på Hööks.
För mig gör sadeln skillnad också, hoppsadlar är inge bra för mina fotleder, fungerar bättre med dressyrsadlar. Har en spansk sadel nu där man måste ha långa läder för att man ska sitta bra, det fungerar bra för mina fotleder.
Ja, nu när jag tänker på det så har en i klassen en sådan där skena som nämndes i #2! Tjejen i fråga idrottar väldigt mycket, men den fungerar för henne i.af!
Och att ria med dressyrsadel är helt klart bättre. jag tänke bara hur "ont" man har i benen efter ett ridpass med hoppsadel xD Rider nästan bara med dressyrsadel så tänkte inte ens på det ^^ Men med en hoppsadel så kan jag själv få ont i knäna efter ett ridpass :P
Hakuna matata!
#4 Jo det tar ju tid och mitt tålamod är ju inte det bästa..
Jag vill ju se resultat efter iaf 1 månads tid men jag märkte ju inte någon skillnad alls.
Va heter stigbyglarna du har? :)
#4-5
Jag har en allroundsadel från börjes (fick den till hästen).
Men har funderat på att köpa en dressyrsadel oxå.
En hoppsadel lär jag aldrig äga ;)
Hoppning är inte min grej :D
#6: Jag har också riktigt kasst tålamod, lessnar oftast efter ett par dagar när jag gör nya saker, hittar nåt annat att lägga fokus på istället.
Men jag har fått in det till en rutin att träna sånt när man ändå måste stå still, eller ja, jag blir tokig av att stå still och göra nåt så då är det lättare om man tränar fotlederna under tiden. :)
Så det är det som krävs för mig att vara hängiven med nåt och fortsätta, få in det till en rutin.
Vet inte riktigt vad de heter, men är såna där färgade aluminium-stigbyglar. Dom röda är väldigt fina dessutom. :)
Allroundsadel är som hoppsadel för mina fotleder, är det där med stor vinkel på benen. Iofs pallar inte mina knän en sån sadel heller, utan behöver dressyrmodell.
Jag har exakt samma problem. Jag är också överrörlig. (På många ställen) Jag rider inte längre men då jag gjorde det så upplevde jag samma problem.
För mig var det enda som hjälpte att bara fortsätta rida. Och göra det ofta. Då stärks vristen precis där man vill ha den stärkt. Då det gör för ont får man helt enkelt se till att vila, skritta sista biten eller helt enkelt avbryta ridturen. För mig funkade det då jag hade egen häst men att bara rida på ridskola var inte tillräckligt ofta för att vristen skulle stärkas.
Så mitt tips är att ha tålamod (tyvärr) och att rida ofta men avbryta då det gör för ont.

Jag har också problem med vristerna. Jag har fått träna på en "bräda" med kula under som gör att den vickar hela tiden. Det tränar både ledband och muskler runt vristerna. Borde ju finnas att köpa.
#8 aha, de där stigbyglarna har jag faktiskt tittat på, ska beställa hem dom vid nästa löning :P
#9 okej, dock hinner jag inte själv rida min häst alla dagar i veckan. Men det brukar bli 3-4 ggr i veckan. Jag hoppas att det kommer att räcka!
#10 Faktiskt så avrådde ortopeden det för mig :/ vet dock ej varför.
Ska ta vara på alla råd jag har fått nu!
Tack så mycket alla!
#11 Kom på ett litet hjälpmedel som jag inte själv prövat men kanske nogot man borde pröva. Det är stigbygelplattor som är sneda. Dvs de lytar något inåt vilket underlättar något. Kanske något att testa?
#13 Ja precis. Har som sagt inte prövat dem själv men de skulle kanske kunna funka.
Har provat såna plattor, men tycker att man hamnar i en konstig vinkel så det tar på lderna ändå. Det skulle nog vara bättre om de hade mindre lutning, typ häften.
#15 Har för mig att det finns olika lutning på dem beroende av vart man köper dessa.
jag har jätte problem med mina vrister, då de allt som oftast gör ont. Jag har ridit i hela mitt liv i olika SKOR. Har jätte problem med att hitta stövlar då jag har ca 41 i skor men vaderna passar i 38 stövlar. Hittar nästan aldrig stövlar som passar, funkar det i fötterna, kan jag inte knäppa, och tvärtom :(
Jag ärvde däremot ett parridstövlar av min syster. Tror hon köpt de på Börjes. Dragkedja på baksidan och lite snörning fram till. Med dessa har jag näästan aldrig ont vid ridningen längre
Så jag tipsar om ett par bra ridstövlar. INTE carlskrona modellen, de är för "slappa"
Kanske länga stiglädrena. Ju kortare de är desto mer tyngd lägger vi i stigbyglarna (såvida man inte anstränger sig att hålla upp fötterna, men det är ju varken bra för sits eller ben). Så längre stigläder = mindre belastning i vristerna.
Också bra att kolla så att du sitter bekvämt, spänner du dig på ett ställe blir det kompensation och överbelastning på ett annat.
Se till att du har ett optimaltrörelsemönster.
Själv är jag överrörlig i hela kroppen, har långvariga ryggproblem och har fått knäproblem eftersom det ena ligamentet i vänsterknät ständigt är överbelastat. Jag har börjat få hjälp nu, och det viktigaste att rätta till är inte rörelserna man gör på gym 1 timma om dagen, utan allt det andra man gör 23 timmar/dag; gå stå sitta ligga.
Jag har problem med ryggen som sagt, vilket gör att jag spänner svanken, vilket leder till spända sätesmuskler och i förlägningen drar det i ligamenten i benet och knät. Öven övre delen av ryggen och armarna blir spänd. Jag går lätt utåt med ena foten (inget som märks om man inte tittar, men det är det lilla som gör det), yapp, vänster foten, samma som jag har ont i knäet ;) går gärna på tå (lite synligare) och spänner ländryggen och bröstryggen en del. För övrigt rör jag mig jämnt, och jag har även starka, stabila yttre muskler, varför sjukgymnastens träning inte hjälpte. Det är nämligen de små inre musklerna som måste bli starka, och som ska aktiveras innan vi faktiskt gör det vi tänkt göra. Omedvetet. Hos personer med tex. ryggproblem aktiveras de stora musklerna först, och de små stabilisernae musklerna lite senare, vilket gör lederna (ex ryggkotorna) svaga och '''knackiga''.
Så mitt råd är att analysera dig själv. Hur går du? Pekar tårna utåt? Rör du bägge armarna lika mycket när du går, och bägge fötterna? Är du stel någonstans?
Ett stöd kan hjälpa när du vet att du kommer att överbelasta musklerna, tex vid längre ridning. Men använder du det oftare kommer du istället försvaga musklerna som inte blir tränade då.
Ta reda på träning och övningar som stärker de små, stabiliserande musklerna, såna övningar brukar vara små, lätta rörelser, annar tar ''reserv systemet'' över. Dvs de större musklerna som inte är optimala för stabiliteten.
Hoppas det inte blev för flummigt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har ett liknande problem. Jag har fibromyalgi och får ont i knäna väldigt fort vid ridning vissa gånger. Beroende på en massa olika faktorer. Hästens bredd, sadelns utformning, stiglädrenas längd, stigbyglarnas utformning mm tar det olika lång tid. Du verkar ha egen häst och alltså kunna testa dig fram lättare än mig som alltid rider lånade hästar.
Utöver de råden du fått om muskler och stigbyglar och allt i tråden är mitt råd att du provar ändra "inställningar". Testa att prova en annan sadel som ger dig lite annan vinkel, prova olika längder på stiglädren, prova andra stigbyglar.. Helt enkelt, testa dig fram om du kan hitta något som gör det värre eller bättre…
har samma problem som dig men använder ridstövlar och jag har 45 cm i vad vilket e stort men hittat ett par som passar :) sen att jag har stigbyglar som är ledade. men får ofta ta ut fötterna och göra rullande övningar med dom för att inte få allt för ont tills dom domnar bort.

Jag har problem med både fotleder och knä sen jag spelade fotboll så mina fotleder är ju inte direkt roliga räcker att jag går upp för en trappa ibland så känns det som att foten lossnar 
Jag har stigbyglar med en gummisnodd på ena sidan alltså såkallade säkerhetsstigbyglar. så när dom hänger rätt så ska snodden vara framåt mog bogen men jag har fått vända på mina så snodden pekar mot baken istället detta gör att jag för en helt annan vinkling på stigbygeln och kan då rida bra mycket bättre utan att få ont! När det gör ont släpper jag stigbygeln och lirkar otn i en cirkel och strechar den liten och hjälper inte det så får jag helt enkelt rida utan stigbyglar eller helt enkelt promenera hem..
Jag får dock även ont i vänster knä också men då hivar jag benet framåt tillbaka när jag sitter i sadeln som tur är så är mina hästar vana vid at matte får ont lite här och var i benen så dom stannar oftast självmant så jag kan hoppa av och ha lite gymnastik på marken innan vi fortsätter 
Det är "skönt" att höra att det är många fler än jag som har problem!
Som nr #17 säger så självklart är inte carlskornamodellen bra.
Ger inget stöd alls, men jag har så svårt att hitta stövlar.
Har letat överallt, de ända stövlarna jag har provat ut som skulle fungerat att ha kostar över 4000. Och i nuläget har jag inte råd att ge så mycket för bara ett par stövlar.
Men jag tror att jag ska beställa stigbyglarna från hööks. Dock får nog det oxå vänta tills löningen.
#20 vad har du för stövlar? och stigbyglar? :)
Ska även tillägga att när jag rider släpper jag stigbyglarna när det gör ont.. men att rida på en häst som är 50/50 (dagsformen spelar in på honom) ute på vägarna så är det inte alltid så lätt att bara släppa stigbyglarna.
Jag har ju även lite för mycket "hull", så det är möjligt att det blir bättre när man nått sin normala vikt igen.
har även jag för lite mkt hull hoppas de blir bättre med många kg lättare ;) men jag har mark todd stigbyglar skulle gärna ha sprenger men de tillåter inte min studentekonomi men dom hjälper bättre än "vanliga" jag har Mountain Horse ridstövlar med resår och tycker dom funnkar jättebra faktist.
#23 Har testat mountaion horse stövlarna, dom är jättesköna, men tyvärr så får jag inte upp dragkedjan, iaf inte på de jag har testat.
Sen priset är ett minus oxå, för går jag ner i vikt lär dom vara alldeles för stora.. :/
"24 Vad menar du med BoT?
Aha :P nja de har jag inte testat men tror inte alls att det kommer att fungera :/
#24: Fast instabila fotleder behöver tränas upp, får mer stadga. Då hjälper BoT förga.
Har BoT till mina fotleder, men det är för att få bort svullnaden efter stukningar. Stabiliserar inte.

Vet inte om det är av intresse för dig men westernsadel passar mig mycket bättre då det blir en annan hållning och benen är mer eller mindre helt raka. För mig är det skonsammare för både fotleder och knä att rida i en westernsadel :)
Träning med Wii Balance board har varit helt otroligt framgångsrikt för mig. Bara på några få veckor har jag tränats upp i både rygg och bål, ben och fötter. Tidigare hade jag problem med vrickning av anklar och alltid ont i ena eller andra knät/ankeln vid ridning. Nu är problemet nästan obefintligt.
Med Wii ser man så tydligt när det blir bättre och hur fel man står/går osv vilket gör att man förändrar sin hållning/gång även i övrigt vilket gör att det går otroligt fort att träna upp sig. Jag märkte när jag fick hem utrustningen och testade att jag hade helt fel balans när jag stog/gick. Jag gick antingen på tåna eller hälarna och sällan på hela foten vilket i sin tur gjorde att belastningen på knän blev sned och likaså i rygg och höft. När man stått på brädan några timmar sammanlagt så märker man att man får in ett helt annat rörelsemönster. Jag märkte också hur snedtränad jag var och då la jag och brädan tillsammans upp en träningsplan som gjorde mig mer jämnstark och även mer balanserad.
Jag har provat yoga innan på inrådan från läkare, men det har inte hjälpt. Nu har jag kört yoga på wii boarden och insett att jag tidigare troligtvis gjort fel så vikten hamnat fel och där med balansen blivit fel och jag har inte fått den styrka från träningen som jag behövde.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har haft känningar i stortån och mot hälen ett par dagar nu..
Efter ett ridpass i skritt och lite trav idag (med och utan stigbyglar), så har jag ont som f*n i anklen :(
Kan knappt gå.. Så det onda jag har känt vid stortån har förflyttat sig till anklen :(
Testade även att ha stigläderna långt ner så jag knappt kunde rida lätt.. Och det hjälpte nog inte alls i detta fallet!
Hur går det när du rider barbacka?
Jag vet att jag i många fall kan spänna mina fötter/anklar och bli stel och få lite ont, men nuförtiden rider jag alltid barbacka och i och med det blir ju fötterna betydligt friare. Kanske kan fungera ett litet tag så att de får vila? :)
#33 Nja barbacka rider jag aldrig, dels att det är svårt att komma upp och dels för att min pålle inte går att lita på ute i naturen :P
Jag hade gärna ridit barbacka på ridbanan, men den är full av vatten/snö, så att rida där är inte ett alternativ, då förstörs den.. :/
Ah, okej, då blev det ju svårare! :P
#34 Med sadel utan stigbyglar då? Du kan ju ha stigbyglarna hängandes så det bara är att köra in fötterna om det händer något.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#32: Kanske fått en inflammation?
Fick det i nån muskel under foten, typ vid hålfoten, för ett par år sedan. Gjorde läskigt ont att gå och trodde jag minst hade brutit nåt ben där, men läkaren saq inflammation. Åt lite alvedon gick sedan bort. :)
Kan väl bli det om man av nån anledning överansträngt sig eller nåt tror jag.
#36 Jo jag rider mycket utan stigbyglar när jag får chansen till de :)
#37 Ja du svägerskans mor sa till mig att hon hade fått benhinneinflammation, samma symtom som jag har.
Hon fick kortisonsputor :/ Men fortsätter det ett par dagar till så får jag kontakta läkaren och be honom/henne kolla på mig!
har inte läst alla svar i tråden.. men jag är också överrörlig i mina anklar och jag tränar upp dom genom att stå på en balanserings platta.. :)

Ingen som har testat fotledsskydd? jag har samma problem, foten "viker" sig innåt och jag belastar därmed hela benet fel…
Skulle vilja veta OM det hjälper med skydd/stöd, annars är det ju ingen ide att köpa…
sånna mjuka skydd tycker jag inte hjälper, en stabil sko är jätteviktigt sen en platta som är sne till stigbyglen så hjälper de lite, men finns stabilare fotledsskydd men aldrig testat då jag tycker de blir så klumpigt i skorna :/
Det mest effektiva jag hittat är en tjock häst 🙂.
Nä, allvarligt så får jag det problemet bara om jag rider en häst med liten bål, där jag inte kommer intill med hälen mot hästens kropp. Det kan hjälpa mycket att trixa med stigläderlängt och skänkelläge så att man kommer närmare hästen. Sedan är det förstås inte möjligt för alla ryttare på alla hästar.
#40: Hjälper mig en hel del med fotledsskydd som stabiliserar upp.
Har tyvärr rejält instabila fotleder nu så har mindre lätt att ha ett bra skänkelläge då jag måste peka utåt med tårna då fotlederna annars viker sig. Kan inte trampa med ena hälen då jag har en lös benbit som ställer till med smärta då.
Kan heller inte ha fotledsskydd eller linda fotlederna längre då det på ena foten trycker mot den lösa benbiten och gör ont medan de på den andra fotleden trycker mot stiftet jag har inoperarat efter en fraktur som verkar vandra utåt.
Så lite problematiskt med stabiliteten nu, men märker att jag faktiskt är stabilare i hoppsadeln än dressyrsadeln, dock gör det ondare i den..
Rider dock hellre i mina rejäla kängor är jodphurs då jag är betydligt stabilare i dom. Men kan inte ha kängor som på sidan går över fotknölen och sitter åt där, men gärna högre fram och bak. Tog ett tag innan jag hittade såna. :)
Jag har ehler danlos syndrom, vilket är en ledsjukdom som gör att jag är överrörlig i alla leder och går med konstans smärta. Ridning är inte optimalt, men det skiter jag rent ut sagt i :) Vissa dagar är bättre än andra, men har jag verkligen problem med lederna i en period så rider jag antingen barbacka eller utan stigbyglar, så att fötterna får hänga fritt. Testa att linda dina fötter/fotleder, stödstrumpor eller bandage eller något. Det hjälper mig att ge lite extra stadga :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Om det är en inflammation kan du prova gurkmejakapslar - jag hade gått med värk lite här och där (höft, knä, ländrygg, fot, nacke) och det blev bara värre när min dotter kom och visade mig någon reklam för gurkmeja. Jag hade läst det tidigare men inte trott på det, men nu tänkte jag att det inte skadar att prova.
Jag hällde ner ca 1 msk gurkmeja i någon joghurt som vi hade hemma - det var JÄTTEäckligt - det var på kvällen och nästa morgon hade jag nästan inte ont alls! Det känns nästan som att det var något annat som var orsaken, men jag pressa ner 1 msk gurkmeja igen (tänkte dela dosen på tre) och sen skickade jag in en beställning direkt på nätet. Min man fick handla kapslar i häslokostaffären när han åkte hem från jobbet, men de var både dyrare, innehöll mindre curcumin (det verksamma ämnet, ska vara minst 95%, är både smärtstillande och antiinflammatoriskt) och inget piperin (från svartpeppar, det hjälper kroppen att ta upp curcuminet). Sedan den morgonen har jag iaf inte haft någon av all den värk jag dragits med innan och som jag tolkade som inflammatorisk!