Ångest..
Jag satte ut min älskling på anonns för några veckor sedan och nu är det en tjej som har mejlat till mig,måste ju svara snart men jag både vill hitta ett nytt hem till honom samtidigt så vill jag ha honom kvar.Jag vet inte hur jag ska göra kanske är rädd att han ska säljas vidare eller att dem nya inte kan ta hand om honom så att han mår bra.Har ni nån gång sålt era älsklingar och hur gick ni till väga ? Behöver allt stöd jag kan få känner jag 

Jag skrev in i köpekontraktet när jag sålde min senaste häst att om han någon gång skulle säljas så skulle jag bli informerad samt ha första tjing o köpa tillbaka honom. Sen va jag väldigt noga när jag valde köpare och de lönar sig. Vi är väldigt bra vänner nu och jag är alltid välkommen dit!
jag förstår vad du menar, varför ska du sälja han/hon??

jag vet precis hur det är :( jag har velat fram och tillbaka sen i höstas.. hade han på annons, en ville ha honom, men mitt hjärta sa nej, jag var rädd för den dagen när hans box skulle vara tom.. jag behöll honom, men hela tiden fanns det i tankarna att jag ska sälja honom, det är bara frågan om när.. efter 2 månader beslutade jag mig för att sätta ut honom på annons igen och det gjorde jag.. jag intalade mig själv att han skulle få det bästa hemmet, nån som skulle älska honom lika mycket som jag, många var och provred, till slut nappade det, det kändes bra denna gången, men han gick tyvärr inte igenom besiktningen.. så ja, vi får se nu, när han blir frisk om dem fortfarande vill ha honom, jag hoppas det, det känns så rätt..
välj hem noga, jag lovar att du känner om det är rätt eller inte.. du kommer hitta nån till din häst som komme rge han det bästa hemmet och älska honom över allting annat, ge det tid, det lönar sig..

Ja jag kommer ju inte ta första bästa men jag måste nog ge henne en schans.Jag är så velig.Det finns ju färdiga köpekontrakt vad rekomenderar du att man ska ta.När jag haft foderhäst så har vi använt oss av advokat Lars Dekemans färdiga avtal finns dem också när man ska sälja ?

#2 Jag har igentigen inte plats för honom och inte så mycket tid heller.Nu säljer jag honom som sälskapshäst då han inte håller för nån ridning men jag vill ju ändå hitta ett bra hem.

här är mitt

Jag skrev ett eget utifrån Lars Deckemans o så la jag till egna punkter

Jag förstår precis hur du känner dig. Blir ju inte bättre av att sitta och läsa överallt hur hästar vanskötts och ska slaktas. Själv har jag ju haft annons att jag söker fodervärd men det är nästan sämre än säljes. Oftast är det folk som inte har pengar att köpa en häst som svarar på min annons då. Så än så länge har jag inte skickat iväg någon av mina två.
Problemet är ju att så snabbt ägarbytet är gjennomförd är inte kontraktet bindande längre vad jag har hört? Nån som kan mer om dessa lagar enn jag som kan bekräfta?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ja, det är riktigt Rita. Man kan skriva i kontraktet att man ska köpa tillbaka hästen om dom ska sälja. Men man har eg inte rätt till det. Vill inte ägaren sälja tillbaka hästen så behöver dom inte det.
#12 då var det som jag trodde. Lite tråkigt hur lite bindande ett kontrakt är.. men även om man inte har juridisk stöd i det man skriver i kontraktet skulle man ju tycka att det är god skick av en köpare att säga till om dom inte håller med i klausulerna i kontraktet eller hur?
sätt ut honom på livstids foder i stället då :), då kan du ju ta tillbaka honom om dom inte sköter han ordentligt

Jo jag funderade nog lite åt det hållet,men jag har provat att låna ut på foder men då har det inte funkat utan jag har fått tillbaka hästen,det var ju viserligen inte han som jag har på anonns men en då.
du kan ju va sträng och säga "på prov" medan hästen står kvar där du har honom nu, så ser du om dom fungerar bra tilsammans eller inte, för att sen låta dom prova i eget stall kanske?