Grader
Längtar sååå till att jag kan ta av Pim täcket. Vid vilken temperatur brukar ni ta av era hästen täckena???? Dagarna skulle jag tro utan tvekan att han inte behöver något, men på nätterna är det kallare. Det är ju bonden på gården som släpper ut våra hästar, och han kan inte byta täcken…så vi kan ju inte få av de på morgonen….

Jag har redan låtit mina gå utan när det varit vindstilla och sol.
-Det är skönt för dem att få rulla av sig vinter damm..

absolut det kan jag förstå, men klarar de nätterna utan täcke??ligger på nollan kanske någon plus…. eftersom det e bonden som tar ut

Jag tycker att det är för tidigt att ta av täckena än. I natt hade vi tex -4.5 grader ute. Har ju stalldörren öppen nattetid så det blir ju lite kallt för hästarna då. Har dom haft täcken på sig hela vintern så ska man nog inte börja ta av dom än. Men när det börjar bli plusgrader dygnet runt så…..

Min häst har gått utan täcke hela vintern förutom då det varit mer än -10,12 grader, snöstorm eller väldig blåst.
när det är 0 grader ute så har inte mina några täcken på sig.vet jag att det blir lite kallare så sätter jag på dom täckena kl 10 på kvällen när jag nattar dom.
Igår bytte jag till regntäcke på mina hästar. Min Nalle får inte under några omständigheter bli nerkyld på ryggen så jag vågar inte chansa att plocka av täckena ännu.
Har slängt bort dom tjocka täckena nu , använder endast regntäcket, när det blir varmare ca: 7+ då åker även regntäcket av.

Ok. Tack för alla era svar….

Japp nu blev jag mesig igen och drog på de tjocka täckerna..
-Ig vill jag inte ha något täcke på mitt dräcktiga sto alls eftersom hon snart ska föla..men hon blir ju sååå kall ju..
Min har det tunna vintertäcket på sig ute, thermotäcket inne. Är gammal (25 år) och har problem med lederna.
Byter sen till regntäcke ute och fleece eller tunt bomullstäcke när det blir varmare.

bytte till regntäcke på Lucky för en vecka sen..
men så snart det blir plusgrader dygnet runt så åker det av! =P
Lilltjejen har gått utan täcke hela vintern. Ser ut som en liten nallebjörn hihi

Jag har märkt att vädret absolut inte går att lita på. Haft vår här med regn då och då i ca 2 v, men helt plötsligt började det snöa och hagla igår igen…
……nu är det uppehåll… Har ett tunnare vintertäcke på Pim det får han ha tills det blir varmare dygnet runt..