Brukar du byta borstar?
Brukar du tvätta borstarna regelbundet och/eller slänger du dem efter ett tag och köper nya?
Borstarna används ju ganska flitigt så kom att tänka på det idag att dem flesta av mina borstar är många år gamla :)
Jag köpte kvalitetsborstar till min första häst med tanken att ha dem i många år. Nu är de fem år och fortfarande i toppskick. Jag brukar tvätta dem en gång om året, inför uppstallningen. Då använder jag vatten, såpa och lite, lite bakteriedödande medel.
De enda borstar som slängs är de som inte går att köpa i bättre kvalitet, och som går sönder. Nu behöver jag t.ex. köpa en ny piggborste.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

jag har små händer så letar speciellt efter små borstar, utan att för den skull vara "barnborstar".
Har några bra nu som jag haft i 6-7 år men får nog leta nytt snart.
Ryktborstar har jag lyckats komma över 2 ruskigt gamla med bara 1-1,5 cm långt borst som är vansinnigt bra. dom byter jag aldrig ut.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vi tvättar borstarna en eller max två gånger per år i såpa och varmt vatten (såpa är lite bakteriedödande ;D ) och köper bara nytt om de blir slitna så borsten spretar eller träet i borsten spricker.
Vi använder inte så mycket olika borstar eftersom vi oftast bara "sopar av" hästarna, men vi har en massa gummiskrapor osv för att få bort vinterpäls med ^^
Vi tvättar dom vid behov, köper sällan nya men visst händer det. Har haft häst i över 10 år och har väl bytt alla borstar en gång tror jag. Sen har vi köpt en och annan som vi velat ha, eller kastat nån som blivit dålig. Men en borste håller ganska länge tycker jag. Som sagt tvättar vi dem, brukar kanske bli 2-3 gånger per år ungefär, höst, vår och sommar.
Tvättar max en gång om året. Oftast köper vi nya med jämna mellanrum.
Jag tvättar mina borstar efter betet inför uppstallning. Om dom är hela och så, annars köper jag nya. Försöker leta efter bra borstar som håller. Men om hästen varit otroligt smutsig spolar jag av borstarna efteråt.