Höanalyser
Ni som skickar erat hö på analys…..gör ni det fler gånger under året även fast det är samma höparti sommar som vinter ?
Att analysera varje nytt parti förstår jag men gör ni det även med "gammalt" hö?
Höt tappar ju lite i värdena när det får ligga och lagras så jag undrar hur ni gör :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Nej, jag gör det bara en gång.

Ett hö tappar inte värdet fast det får ligga.
Det räcker med en gång från samma vall.
Vitaminerna går ur höet under lagring men inte övriga värden som energi och protein tex.
Har analyserat samma parti hos två olika lab. och fick två helt skillda svar.
. Hur ställer man sig till det?

Så är det ju alltid. Vallen innehåller ju olika växtslag och du kanske fick med höga värden för att hela ax och blad var med första gången tex. Andra gången var det inte med så mycket och då blir det ju lägre.
I inplastat hösilage är det lågt D-vitamininnehåll på en gång. Pga hösilaget inte soltorkas så länge som torrt hö gör.
I vanligt torrt hö försvinner vitaminerna efter hand.

Så att vitaminerna minskar under lagring är inte lika "farligt" då? 
Då ska det räcka med ett prov per hö sändning isf ?
Mvh CBA

Har hört att hösilaget klarar lagringen bättre(dvs samma värden.) änn hö.

Varken hösilage eller torrt hö går smrp eller mj bort på även om du lagrar det.
Men hösilaget är lågt d-vitamininnehåll i direkt eftersom det inte soltorkas som torrt hö. På torrt hö försvinner vitaminerna vart efter.
Det som är sämre med lång lagring på torrt hö är ju att det blir dammigt och kan börja mögla pga fukt på lagringsstället. Medans hösilaget behåller samma kvalitet om det lagras bra. Det går ju även att använda hösilaget som är två år gammalt. Om det under sommaren har stått så att det inte går sönder någon plast och helst mörkt och svalt. Men det är ju sällan man kan ha det så.
Ja, har du köpt hem hö för hela vintern så räcker det med en analys.

Glömde skriva till CBA. Vitaminer kan du ju tillsätta så det är inga problem.

#8 Ja precis…..ja men då så…då har jag fått det löst nu oxå !
Vad skulle jag göra utan er här ?? 
Mvh CBA

Ja, jag har lärt mig mycket på buke faktist och av Thea och sedan har jag köpt böcker och läst för att lära mig själv. Det är kul med fodersnack.

#10 Jag önskar jag kunde mer…skulle vilja kunna göra egna foderstater men jag har så svårt för att ta till mig fakta via massor av text….det vill inte fastna i min skalle =o/ Jag har mycket lättare att lära genom att se och utföra…alltså mer handgripligt lärande :o)
Mvh CBA

Vill du ha hjälp kan du mejla över analys och vad du helst vill ge dina hästar i höst så kan jag försöka hjälpa dig sedan? Har just nu ett program som jag inte förstår så bra måste först bli lite mer insatt i detta innan jag vill hjälpa utåt.

Tackitack :o)
Jag ska komma ihåg det tills då jag får hem min lilla !
Mvh CBA

Inget att tacka för. Tycker nästan att det känns som min plikt nu när jag lärt mig foderstater att hjälpa dom som behöver. Fast det är ju roligt också. *ler*
Kan rekommendera www.hippocampus.se där det finns ett bra och lättanvänt foderstatsprogram, som faktiskt fungerar mycket bra.

#15 Den har jag inlagd bland mina favoriter på datorn men har aldrig riktig provat….jag får väl göra ett försök när jag fått hem mitt föl….annars kommer jag till dig gejsa :o)
Mvh CBA