Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 944 ggr
Mildamatilda123
0

promenad vs skrittjobb

Hej!

Min häst har vilat lite till och från nu under sommaren men har som längst vilat med en veckas mellanrum. Han har dålig kondis, är väldigt rund och behöver byggas upp med styrkan och muskler.

Jag ska skrittjobba honom väldigt mycket nu innan vi börjar med galoppträningen med fokus på konditionen. När jag skrittar gör jag mycket lösgörande övningar så som halter, tagen bakdel, slutor, öppnor och skänkelvikningar. Jag gör mycket tempoväxlingar och tex intervaller med ökad skritt och arbetsskritten.

Min fråga är nu när jag har fokus på skritten är om det spelar någon större roll om jag går en rask promenad med honom istället för att jobba uppsuttet om jag nu vill fokusera på styrkan?

Vad blir det för skillnad om jag skrittar raskt ledandes ut iaturen med varierande väglag så som asfalt, sand, stigar eller om jag skrittjobbar på volten. Förutom formen och arbetssättet tänkte jag nu. Menar mer om det ger mindre att promenera för hand eller om det är själva skrittarbetet med ryttare på som stärker hästen?

Tacksam för svar :-)

Zaphix
1

Samtidigt som det är bra med att röra på sig utan ryttare på ryggen är det ju bra att röra på sig med ryttare på ryggen då det aktiverar andra muskler. Han lär ju röra på sig endel i hagen ändå, utan ryttare.

Jag skulle dock tömkört honom endel  för att variera ridningen, då kan du arbeta med honom på samma sätt som från ryggen, men han slipper den extra tyngden att balansera upp.

Tittat på träningar och clinics för Anders Erikssom i helgen som ju starkt förespråkar tömkörning, så kan hända att jag blivit lite influerad. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mildamatilda123
0

Jag tänkte mest för att jag själv behöver träna upp mig själv och då är det ju toppen om både jag och hästen kan träna samtidigt.

Är det mycket stor skillnad på vad som ger effekt? eller ger det bra effekt av skritt för hand också?

Jag har tyvärr ingen longeringsutrustning men jag ska fixa det snarast :-)

Zaphix
0

Inte longera som i att springa runt runt med inspänning, utan just arbete på töm. Behövs gjord, körpisk och töm.

Vill du träna dig och hästen samtidigt är ju ett tips att promenera ute i terrängen, mer träning än på plan mark för er båda. :)

Men beror ju på hur skogen ser ut där du bor, här får man hålla sig till stigar då terrängen är oländig, men å andra sidan äör stigarna oftast rejält kuperade också.

Även att klättra är bra för styrkan hos er båda. Klättrade i sandtag häromdagen med hästen, det tog på mina stackars ben endel. :)

Min och Dackes blogg

Mildamatilda123
0

oj, jag skrev fel :-) jag brukar nämligen kalla tömkörningsgjord för longeringsgjord oftast :-) menar självklart tömkörningsgjord och tömmar!

Så det är effektivt med kondisen på hästen även fast det är ledandes? det är skritten i sig som är bra och inte bara arbetet i skritten? 

Först är det asfalt och sedan kommer man fram till grusad väg som är lite djupare och bra träning för hästarna :-) hade räknat med ca en timme :-)

Zaphix
0

Skritt är ju en skonsam och uppbyggande gångart, men hur bra den är för konditionen vet jag inte riktigt. Promenera på i ett bra tempo isf så hästen får sträcka ut endel.

Min och Dackes blogg

Brollan1
1

Att promenera för den vältränade är en dag UTAN träning men för den otränade och överviktige väldigt tungt. Så hur tungt ett skrittpass är, beror på hur tränad individen är. Allt är relativt.

Om hästen är väldigt överviktig så träna bort första delen av övervikten avsuttet, dvs longera, tömkör, eller vad du kan kommma på avsuttet. Låt inte hästen vila längre än max två dagar i mellan passen annars blir det ingen minskning av vikten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"