Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 6842 ggr
LinneaG
0

Gödselhantering?

Nu måste vi ordna med gödselhanteringen i vårat stall, då man måste ha en container eller en platta att lägga gödslet på när man är mer än tre hästar.

Hur gör ni med gödslet?

Någon som vet vart det finns billiga container att hyra för hästgödsel?

shirley
0

ska bygga gödselpatta så fort de går….

lisette
1

jag ska ha torv, lägga ner skiten i påsarna igen. det är super!

Linda
0

-Perfekt, då kan ju folk som är villiga och åka och hämta det ju.

lisette
0

precis min tanke =). en på jobb har redan anmält intresse.

men alla ska ju fylla i gödelavtal. hur fan funkar detta då?

davidia
0

jag har en cantainer som jag hyr.det som är tråkigt är att den blir full så fort..

lisette
0

jag såg faktiskt en på blocket nu som hyr ut conteiners. 500:- stod det, men jag undrar det? 18 kbm meter ivf. det är en heldel!

gejsa
0

lisette var var det? Kan du länka till annonsen?

lisette
0

i skåne. men ngn i skåne är ju kanske intersserad..

http://www.blocket.se/vi/7708075.htm?ca=23_4_s

företagets hemsida

gejsa
0

Jaha vad synd. Trodde det var nära till mig. Men tack ändå.

bebbe
0

vi har juten platta, som grannen tömmer så fort den börjar bli full, helt perfekt.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

#6 man räknar med 7 kubikmeter och häst per år

Torven kommer att expandera när du använder den + att den ökar av ren skit. Men du kan fylla skiten och torven i IKEA s blå påsar, dom kostar ju 5 kr. jag tror nog att folk kan tänka sig att köpa kassarna för 10-20 kr st.

Tillåt mig att le, använda torv när man bor granne med ett sågverkSkrattande

gejsa
0

men Kiara folk vill inte köpa sågspån och skit. Mull och skit är mycket bättre som jordförbättrare. Sågspån tar ju flera år för att förmultna. Kanske därför som hon hellre vill ha mull.

Kiara
0

Jo, jag förutsatte att hon skulle ha torv i IKEA kassarna, men att bo granne med ett sågverk och åka och köpa torv låter dyrt ändå.

Som jag skrev i en annan tråd här i Göteborg så kan man köpa begagnade containrar för 1000 kr och då kan man ha tre stycken, en man fyller, en som bränner och en man tömmer. Så tänkte jag lösa problemet med gödslet. Gödslet minskar ju i mängd när det har bränt så det blir inte en hel container man får mocka ur, men dubbel jobb blir det. Jag slipper köpa gym kortSkrattande

lisette
0

# 11

jag red i ett stall där hon helt enkelt återanvände torvsäckarna och slänge skiten i dom. hon fyllde dom så de var hanterbara. sen har jag en tant på jobb som har en gigantiskt trädgård. gissa om hon är spekulant?

tyvärr är det så att bo min granne eldar med sågspånet som blir över! =) han sågar delarna till brio tågbanan, de pluttar som blir över har vi köpt en binge på 3,5 kubik och eldar med. skitbra!

sedan är det knappt någon som vill ha spån, där farsan har hästen sprer ägaren ut spånet på sin egen mark. men spån är väl ingen höjdare för marken direkt?

davidia
0

angående cantainer.ring till era kommuner och fråga om dom vet nån som har container att hyra ut.själv så betalar jag 400 för tömning,och ca 2-300 varannan månad för hyrning av den.

gejsa
0

En container räcker väl högst en månad hemma hos oss. Vi har ju 7hästar här som har halm allihop.

davidia
0

ja då räcker det inte långt med en cantainer……halmen tar sån himla plats..

gejsa
0

Oh vad härligt! Skrev ju förut att bonden inte skulle hämta mitt gödsel något mer efter den sista gången. Han ska sluta och flytta. Men den andra bonden som alltid har varit avig och sagt att han inte har tid tar tydligen på sig allt nu och kommer att fortsätta hämta gödslet hos mig. Snacka om att en tung sten lättade från mitt hjärta i dag.

__iE
0

tur för dig gejsa =)

Wanilj
0

så bra Gejsa! Vår granne kommer och hämtar när det är fullt.. Han har nötkreatur så vårt hamnar hos honom blandat med redan befintlig kodynga!

gejsa
0

Ja, det är ju den här bonden också. Mjölkbonde alltså. Vet inte vad det har tagit åt honom. Allt var bara positivt i dag. Jag blev jätteglad. Fast det kommer ju att kosta en slant varje gång. Men det är det ju värt för att få bort gödselhögen.

larry
0

Vi använder våran skit själva här , stall ägaren håller på med ekologisk odling av div grönsaker , så här finns det inga problem att bli av me gödslet, sen vi också började med torv så står det nästan alltid folk och frågar om dom kan få ta lite till sin trädgård.Någon platta eller container har vi inte utan skiten hamnar direkt på backen i annslutning till uppgången till hagen, har haft det så i alla år och det har funkat alldeles utmärkt.

lisette
0

# 22 får ni göra det för kommunens miljö/hälsa då?? för här i kristianstad måste man ha platta (eller liknande) efter 1:a hästen!

gejsa
0

Det brukar vara efter tredje eller fjärde hästen. Men det är nog olika vara man bor.

__iE
0

hittade en annons på blocket om uthyrning av contanirar, finns i Lund --> http://www.blocket.se/vi/7708075.htm?ca=22_s

lisette
0

*garv* men jennie, det är ju samma annons som jag länkat till i början av tråden… ;O)

__iE
0

haha, oooj ^^

dt såg jag inte ^^

Lyrik
0

Vi har dyngplatta till vårt stall. Det står 24 hästar i stallet (26 boxar) som det blir mkt gödsel, både halm, torv och spån.

Arrendatorn tömmer den när den är full, ca 1 gg per år, för det mesta mer sällan.

Gödslar sina åkrar med skiten!