Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 9795 ggr
elin
1

fjording folket ;)

Skriv om era babes här. Ni måste ju ha bild såklart =)

/Elin

elin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nisälla

* 23/5 2001

U: Ernason 176

U: Carolina 1881

Kön: sto

Avkommor: Inga än..

Mkh: 1,43 m

Utbilningsnivå: ca L:C/L:B Dressyr , hoppning har vi precis börjat med =)

Observera sträng (C) på bilden !

/Elin

elin
0

måste hålla tråden vid liv.. svara fjordingfolket ;)

/Elin

__iE
0

hehe..
har ingen fjording..
men Nisälla är fin ;)

elin
0

tack så mkt (:

/Elin

__iE
0

hehe, varsegod =)

gejsa
1

Har visat det förut men tål att tittas på fler ggr. Detta är Gejsa och hennes "föl" RoxeLina som nu är såld.

Eve
1

hon var inte min, men jag red henne nästan alltid :) Fatima var henne namn. Hon finns uppe i trapalanda nu. hon blev 19 år.. saknar henne såå..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Donn
0

Ärligt talat är jag smått rädd för fjordingar, det kan vara en vacker ras men fy sjutton så enormt stora och kraftiga en del är. Blev avskräckt efter att blivit trampad och översprungen av en jätte fjording för något år sedan :)

FummelFia
1

Jag är medrytter på en helt underbar fjording vid namn Pontus, en valack på 10 år.

Eve
0

Ååh, vilken söt man :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

eken91
0

bella = finastFlört gulli fjording..(L)

SilverTail
1

kan ju lämna ett hovavtryck från min medryttar häst..

hon är så goo..

LinneaG
0

Jag hade en fjording sommaren -04.
Hon hette Jana och jag tror att hon var 23 år.
Alla sa olika om hennes ålder.
Hon var jätte snäll o trevlig, pigg för sin ålder
och sin övervikt. Saknar henne varje dag!

Thea
1

Min förra fjorda (gejsas dotter)!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

LinneaG
0

#14 - guud va söt!!!

Thea
0

Ja, hon var (är) världens sötaste och underbar på sitt lilla vis! Jag har massor med bilder på henne, men inga i denna burk tyvärr….

//I

gejsa
0

Ja, visst är hon fin min lilla RoxeLina, Gejsas dotter. Diplomsto är hon ju också. Visa ett foto från när du åkte med henne till Linda. Det är ju jättefina kort.

Thea
0

Har tyvärr inte några i denna dator! Ledsen

//I

Talismana
1

Ingen aning vem det här är utom att det är en fjording jag träffade xD Jag är en sån som tar kort på allt som rör sig! xD Vill ju bli fotograf när jag blir stor!

Thea
1

Fler bilder på gejsas uppfödning, då hon var i min ägo.

//I

Thea
1

En dressyrbild!

//I

Thea
1

Sista gången jag satt på henne! Gråter

//I

Thea
1

Och precis innan vi skulle åka till den nya ägaren….

Usch, saknar min lilla "råtta"….

//I

gejsa
0

Fan den sista bilden är såååå fin. Tänk om Gejsa kunde se ut så där. snyft

Hannapanna
0

Jag är ett litet fjordingfan i smyg.. ;) haha nä då..

Har alltid tyckt om dom gula, och skötte en tjej som hette Wilma i några år på Grällsta ridcenter. (Om nån vet nått om henne så hojta gärna!!)

Jag har en dröm och en tanke om att en dag ha en fjordis.. :)

Marre79
0

jag tycker om fjordingar… har inga bilder i datorn på mig o Frida som är 19? år nu eller är hon mera. Var medryttare på henne ett tag. Har även varit medryttare på Gejsa, hon är oxå fin. Det är Gejsas fel att jag tycker om dessa små gula pållarna!!!

gejsa
0

Ha, ha Frida är 20 år i år och Gejsa är 12 år. Men du kommer ju inte ut och rider fast du får.

Marre79
0

jag kommer en vacker dag när min bil vill starta just nu har jag mikkes bil…

lisette
1

min bild föreställer min favorit häst på ridskolan 10-15 år senare,

oskar, 19 år gammal

jen
1

min första häst (hyrde från taffsnäs)

jen
1

mitt sto som jag sålde i våras  Gråter

lite rund om magen bara hehe

Sagafrahaeli
0

Där jag rider har vi bara islänningar men ett tag stod tre fjordingar inhyrda också!! Jag red dem också o jag älskade dem verkligen!!Oskyldig

Kram Jenny

jen
1

min första hyrhäst Tryhm! världens bästa läromästare!!

Love_Albin
1

Hej!

Jag har en fjording men tyvärr är hon lite väl gammal för att ridas på så nu är hon pensionerad…

Men vilken härlig häst och vilka avåkningar man gjort på henne… Tyvärr kan jag inte hennes stamtavla jag vet att Hennes Mamma hette Carina Och hennes Mormor hette Svana..!

Min Farmor födde upp bonnie tillsammans med min Farfar men när Farmor dog 00 Så tar jag hand om Bonnie… Men som sagt jag bryr mig inte om Stamtavlor…

Hon är född 24/05-77 Så ni förstår att hon är pensionerad va!!! haha känns lite häftigt att ha en så gammal häst…

Ha det gott därute… Kramar Från Susan och Alla hennes djur….

gejsa
0

Varför klipper ni inte manen på henne? Ser ju mycket finare ut då.

__iE
0

#35 men dt är ju gulligt när fjordingar har längre man (: lite udda/ovnaigt ;P

gejsa
0

Det tycker inte jag. Det ser ovårdat ut. Fick hit en fjording som var dåligt klippt som inackordering. Jag frågade direkt varför hon inte klippte hans man. Hon sa att han var så jobbig. Gissa om jag klippte honom samma kväll. he he Fast jag frågde ju först förstås.

__iE
0

haha, okej (:
men om man kammar/borstar manen (hela hästen med förståss) varje dag, så ser den ju inte ovårdad ut, isf är dt så på alla hästar som har längre man jue ;)

gejsa
0

Fjordingar har så tjock man och låter man det växa så spretat det oftast åt olika håll. Ser inte snyggt ut helt enkelt. Och en fjording som är äkta ska ha kort man. Annars är det ingen fjording i mina ögon.

__iE
0

jaja ^^ men om man inte vill göra som alla andra då ?! ;D
sen kan man tunna ut manen i värsta fall ;P

gejsa
0

Det går inte att tunna ut manen på en fjording. Dom har ju svarta hårstrån i mitten. Det skulle ju se för jäkligt ut.

__iE
0

hm, kanske dt ^^ ;D

gejsa
0

En fjordingman är lite tjockare än en vanlig hästman. Så skulle du tunna ut så skulle dom hårstråna stå rätt upp. he he

__iE
0

haha, aa, dt skulle dt kanske ^^ :D

lisette
0

jag håller med dig gejsa, en fjordman ska vara klippt!

Linda
0

Absolut , allt annat ser bara ovårdat ut, Tänk vad fin jana Linneas förd såg fin ut efter sommaren hos oss, välborstad och nyklippt och exemfri:)

jen
0

jag tycker också de ska ha klippt man, jag klipper alltid fjord-manarna med en sorgkant eftersom de har så tjock man Glad

Love_Albin
1

Vad taskiga inlägg…

Jag träffar Bonnie ungefär en gång i månaden… Jag bor i sthlm och hon bor i västergötland… Hon är född och uppvuxen där nere.. Och vi har provat att flytta henne men det går inte… Sist vi gjorde det så Blev hon jätte sjuk och jag tänker inte riskera hennes liv för att jag ska få va med henne och sköta om hennes päls och MAN…

Där nere har vi ett landställe som min Faster bor i nu där bodde min Farmor & Farfar. Och som sagt är hon uppvuxen och har aldrig varit någon annanstans… Men just nu över vintern har inte jag varit nere hos henne utan att jag har bett min faster se om henne och ta hand om henne… Pg min hund har varit sjuk, + att min syster´s son fick cancer Så jag hoppas att ni förstår mig Och inte krankar ner på mig eller min VACKRA Norska Fjording…! :'( För hon är väl lika mycket en ren fjording som alla andra är… Och Alla behöver inte se så jävla snygga ut heller…

Jag är inte så noga med Mannen utan jag brukar klippa den var tredje månad… Och jag trivs så som det är…

För det är ju precis det ni gör nu tycker jag…

Bifogar en bild så som hon brukar se ut… Så att hon inte ser så VANVÅRDAD ut…..  

M.V.H Ledsen & Förvirrad

Linda
0

-Det var nog inte meningen att såra dig faktist, din fjording dam är ju superfin, ser absolut välskött ut ju.

Vänligen/Linda

SilverTail
0

då är jag väl en konstig person som älskar lång man på fjordingar…. tyvärr så får jag inte odla lång man på min medryttar häst.. annars skulle jag lätt göra det!!!Räcka ut tungan  Att det ser vanvårdat ut kan jag inte hålla med om.. vist den spretar men jag tycker absolut inte om väl klippta  manar som bara är ett raktavklippta när den är lite längre….  Det ska vara spretig och ojämn man gärna så att manen är delat så det liger på båda sidorna för då ser hästen så busig ut…!Flört

gejsa
0

Nu frågade jag dig varför du inte klippte manen. Men innan du hann svara så började jag att skriva till en annan. Allt var inte riktat till dig. Men det här ett forum där man ska skriva vad man tycker och inte tycker. Man kan inte sitta och hålla med varandra jämt. Det hade inte varit så kul. Eller hur?

Nu är det så att jag har också en fjording och fött upp en fjording. Båda är diplomston. Jag skulle aldrig i mitt liv låta fjordingen få lång man eftersom jag tycker att det ser ovårdat ut. Sedan får du väl tycka att jag är taskig om jag skriver det. För jag tycker så. För mig vore det lika fult som man skulle klippa av en shettis manen eller en arab manen. Det är lika opassande. Dom ska ju ha långa manar. Om det inte finns särskilda skäl föstås.

elin
0

Starta inte denna tråd för att vi skulle kritisera andras manar.
Eftersom du Gejsa tog upp detta om lång fjording man efter hennes bild kanske hon tog det negativt.
Jag tycker man låter sin man va precis fter smak o hur man sj trivs med det.
Som sagt är det svårt att få en lång man o sedan klippa den snygg igen. Men valet är ens eget.

Jag har Nisses man kort för att jag ska ut på utställning med henne.
MVH Elin

Gejsa: Vill inte att du ska bli arg för detta jag skrev nu, utan sa bara vad jag tycker.

/Elin

lisette
0

hmmm det känns som om denna tråden borde vara ngt att läsa? ;)

alla människor har sina olika åsikter, tack och lov!

Love_Albin
0

som elin skrev så startades denna tråd inte för att ge kritik, då ska jag inte behöva få massa kritik för att jag låter bonnie vara som hon är!

Bonnie mår jätte bra och det är huvudsaken, hon är gammal och pensionerad, då tycker jag verkligen att hennes hälsa går i första hand och utseendet får vara. hon är vacker endå.

lisette
0

ingen har gett dig kritik heller utan vi har bara sagt vad vi tycker.

gejsa
0

En fjordman ska ju vara kort enl konstens alla regler. För då är det en ren fjording. Jag tycker att det är ren lathet att inte ha en fin fjordman klippt. Hur det än är så tar det högst 15 min att klippa en man. Det räcker att göra det ca en gång i månaden.

Om du tex ställer ut en fjording med lång man tror ni då att den får bra poäng? Svar: nej, Vet ni varför. Jo, för att en fjording ska ha kort man. Eftersom jag värnar om fjordingen och har ställt ut osv så tycker jag det är synd.

Sedan skylla på en massa andra saker är för mig bara bortförklaringar.

Sedan får man väl ha den kort om man vill. Jag har inte sagt något annat heller. Jag bara frågade varför manen inte klipptes. För mig är det lika viktigt att en häst ser snygg ut som att ge den bra foderstat. Och för mig ser dom vanvårdade ut med lång man.

Så tycker jag sedan räcker det för mig ang detta. Tycker att det börjar bli lite för larvigt att reagera som ni två gör tyvärr.

Jag blir inte sur tycker bara att det börjar bli jobbigt med att man inte får skriva vad man tycker.

Thea
0

Utan att ha grävt djupare i er diskussion så vill jag bara säga att det står i rasstandarden för fjording att manen skall vara klippt!

Sen är det ju upp till var och en hur man vill frisera eller inte vill frisera sin älskling!

//I

__iE
0

Håller med #48 #50 #52, om man ska vara så ;)

men skit i detta nu ! =)

jen
0

detta är ju ett forum, det skulle aldrig överleva om alla tyckte lika Flört

gejsa
0

Nej, hur kul vore det att sitta och skriva ja, jag tycker som du hela tidenSkrattande.

jen
0

hehe, ganska trist (nu håller jag med dig)

kacka
1

Har en fjording på prov…

kacka
1

Jag vet inte om ni som klipper era hästars manar på en kvart har lika tjock man som den vi har på prov jag tog iaf en paus efter en kvart då jag tyckte det började värka i armarna…  Sedan har jag ju shettisar också och där SKA manen vara lång… detta ser jag som delvis skydd för flugor…

Finns det restriktioner om hur lugg och svans på en fjording ska vara "frisserad"?

Linda
0

-Vilken fin:)

kacka
1

Tack… han är 18 år och hur snäll som helst…

Linda
0

Oj ser ut som Bye Bye Sandys drömhäst.

kacka
0

Vem är det?????? (Bye Bye Sandy)

gejsa
0

#63# Ang att klippa en man på en kvart. Det beror nog på hur du klipper och vad du har för sax. När jag precis hade köpt min fjording för 9 år sedan så tog det närmare 45 min att klippa manen. Men man lär sig att klippa manen ju mer du klipper.

Ang hur en fjording ska se ut. Du kan ju köpa en bok om fjordingar om du inte vet det. Där står säkert hur du klipper en fjording.

Lycka till!

Kiara
0

Att kippa eller inte klippa manen på en fjording är ju lite beroende på vad man rider på den också. Jag vet två fjordingar som tävlar western och då ska dom ha lång man, klipper man manen så får hästen en annan halslinje.

Det måste ju vara upp till var och en vad man tycker är snyggast just på sin fjording, om man nu inte ska ställa ut då ska man följa regelboken så klart. Det är ju frågan om tolerans och respekt för vad andra vill ha på sin häst. Jag kan inte tänka mig att en fjording mår sämre än andra hästar med lång man och då blir det ju bara en fråga om tycke och smak.

gejsa
0

#69# Suck!

Läs mitt inlägg: #56# så förstår du.

bubbelbubbel
0

kacka! han var snygg! ser ut som en mysbjörn :)

__iE
0

kacka vad mullig och mysig han såg ut :P

trex
1

Fiskars soft touch, är en supersax att klippa manen med,om man har ont i handleder axlar och så.

kacka
1

jodå… han är såååååå gosig och i fredags betalade vi honom (har haft honom på prov)… Det enda som vi funderar på är varför han inte gillar skäckstona, men så sa min sambo att han kanke tror att de är kor… hihi… Han har ju gått en del med kor, han kanke har dåliga erfarenheter…?

Är det någons om vet något om hans stam eller har någon släkt till honom?

Peron 124, Rollo N 1714, Lerka N 13712, Torro 2029, Linke 65, Peer Gynt 36, Tova 1851, Prins Jarl 17

Någon som har bilder på någon?

Believer
0

Håller helt och fullt med #69.

Jag har träffat många fjordingar i mitt liv, både med kort och med lång man. Och alla är lika fina! Skrattande Visst kan man falla för ens hästs yttre "skönhet" (eller vad man ska kalla det), men det är endå hästens personlighet som betyder mest. Iaf för mig!

E_hjo
0

#75 Håller med dig till 100%! Har man inte tänkt att ställa ut hästen spelar det ingen roll om den har kort eller lång man, tycker jag Glad

kacka
0

Ni som har fjordingar… Vad har de för stam? Någon som avlar? Har ni favorithingstar?

gejsa
0

Ja, jag har en fjording. Hon är född-94 är diplomsto.  Fick föl -99. Hon blev också diplomsto. Men "fölet" är numera sålt. Tävlar i hopp och dressyr med nya ägaren.

trex
0

Min häst  Nogger

e: Vilgot  u: Netty  ue: Lun   Uppfödare: Alf - Dagny Gustavsson.

Var hos dom och träffade Netty,Nogger är väldigt lik sin mor,måste bara säga att dom hade härliga hästar.Köpte honom i början på 1995,han har ett super lynne.Finns det någon mer här som har häst från ovanstående uppfödare?

hjullan
0

#34# !  riktigt fin fjording du har. man kan inte tro att den är så gammal. o manen ser alldeles perfekt ut i mina ögon!

jag tycker det är skitgulligt med fjordingar med lång man.. skulle jag ha en fjording skulle jag inte klippa manen. inte för att jag är lat, (då jag ryktar min ponny o ger henne helkroppsmassage varje dag.o har gott om tid att klippa man o svans vilket jag gör ibland på henne) utan för att jag tycker det är finare.! på fjordingar alltså. lång man = inte ovårdad . ovårdad är om man inte tar hand om manen. är manen sliten o tovig då är den ovårdad.

borstad lång fjordingman med pälsglans är vackrast! ojämn o inte rakklippt, gärna med man på båda sidor.

ottino har en jättefin tjock man som är delad (nordsvenskman) o han är den gulligaste killen som finns!

gejsa
0

Då ska inte jag sälja Gejsa till dig då hjullan. Räcka ut tungan

Du är nog bara lat.*ler*

Believer
0

ska du sälja gejsa?

kacka
0

Nu har vi köpt honom… han är fortfarande underbar att hantera, men vi har inte kört honom än… säker efter en BILLIG vagn/rockard för ca 1000kr i Västra Sverige, nära Göteborg.

hjullan
0

jag är en dampunge.

june
1

Hei har to søte fjordinger. June prinsessa e:nyvolls trigger u:may og vår egenoppfødde gulliver på to år  e: Åsedølen u:June prinsessa.

june
0

et bilde til.

gejsa
0

#82# ja, det vet man aldrig. Kommer det en bra köpare så……

gejsa
0

Gejsas "föl" som nu är 7 år och heter RoxeLina ska tävla i fjordriks nu kommande helg i Linköping. Gissa vem som ska dit och kolla?! *ler*

Believer
0

okeeej hehehe. va ska du ha för henne då? =P

elin
0

GEJSA!!!!!
Ska du dit, vilken dag?
Jag ska troligtvis lördag!! :D

/Elin

gejsa
0

Jag ska dit på lördag eftersom RoxeLina ska tävla på förmiddagen och på eftermiddagen. Dressyr öppen klass kl 9.30 börjar då. Hon var visst nr 3 tror jag det var.  Sedan var det på lunchen. Då är det hoppning tror jag. Då är hon nr 6 och min uppfödares dotter är nr 4 som är uppfödare till Gejsa alltså.

gejsa
0

Har inte funderat på pris men eftersom hon båder är körd och mycket riden och diplomsto som är AB-premierat så runt 20…iaf.

elin
0

fan va roligt, ska hålla utkik!

/Elin

gejsa
0

Vem ska du gå med då? Hur ser du ut? Vi ska gå tillsammans alla tre. Min långa gubbe och min dotter Elin och jag med våra två svarta hundar. Du missar oss nog inte. Kom fram om du ser oss vet jag. *ler*

elin
0

Jag ska gå med min mamma o pappa :)
Nej gud, de törs jag inte. Va pinsamt =)

/Elin

gejsa
0

Va! Så du ska känna igen mig men inte jag dig. Nej, du får banne mig komma fram och säga hej till oss. Du lär ju inte missa oss nu när vi har berättat hur vi går. Har du någon hund eller så?

elin
0

Hur jag ser ut ser du i mitt fotoalbum :D

/Elin

elin
0

neej ingen hund, ba mamma o pappa :P
Checka mitt fotoalbum

/Elin

kacka
1

har idag tagit kort på "gubben Frost"… Han har haft klippt lugg så hans lugg är inte så lång så han får gå med "luva"…

gejsa
0

Ska försöka komma ihåg hur du ser ut. *ler*

Är det något särskilt ni ska titta på eller? Någon som ni känner eller någon häst?

Believer
0

elin, gejsa är inte farlig jag lovar =P

elin
0

jag vill titta på dressyren o hoppningen =)
Älskar ju fjordingar i största allmänet vettu :D
Sj då?

/Elin

gejsa
0

Ok ska försöka hitta dig då så vi kan heja till varandra iaf. Jag vinkar om jag tror att det är du. Lovar du att du åtminstonde vinkar tillbaka då?

He he lyssna på beliver hon har ju t o m ridit på Gejsa.

elin
0

jag lovar o vinka tillbaka ! :D

/Elin

gejsa
0

Bra! Då ses vi kanske där då. *ler*

Nu ska jag sova. natti natti

kacka
0

Finns det några aktiva med Fjordingar i närheten av Borås eller Göteborg?

Ove-D
0

#106 du kan ju alltid titta på www.fjordhasten.se

Thorsson
1

Jag är Fodervärd på en vallck på 13 år. Han heter Calle.

Calle   Född:1993

e: Siljar u: Gulljänta

Han är en liten ängel, men även kan han vara busig. Han kan dock vara rent ut sagt förjävlig. Men man förlåter honom alltid, eftersom att han är så helt jävla underbar <3<3 Ja har nu skött honom i lite mer än 1 år. Jag delar honom med min syster*SNARK* Men är det så att man vill ha en fodehäst, får man stå ut med det. Han gillar hoppning när man väl är igång och dressyr är han en fena på. Han är lite jobbig i galoppen ute, för hamnar han sist så kan han börja bocka som själva himmlen x) Lite jobbigt, men kan man honom sitter man kvar =)

Thorsson
1

Glömde dock säga tta han är 1.45 i manke . Slänger in en till bild på honom =)

emmm
0

Har haft 2 fjordingar.

Peo -89 e. Torjus u. Pelly, rbl

Tävlade fjordriks i Örebro 2001 (om jag inte minns fel). Han är världens underbaraste, dock inte min längre.

Prins Feodin -02 e. Cheen Femtio u. Pärla, ljbbl

Hur snäll och go' hingst som helst, körde in honom och hade tänkt premiera honom men var tvungen att sälja honom… han är nu valack och inte alls lika snäll längre.. :'(

Fjordhästar är bland det finaste som finns och mina två älsklingar kommer att finnas i mitt hjärta för alltid! <3

muirab
1

ASK, född -91, härstamning okänd. En underbar brukshäst med mycket egen vilja Glad

emmm
0

Jag avgör då inte om hästen ser vanvårdad ut bara av att se på manen….

Ove-D
1

nyligen taget…

gejsa
0

#113# Vad har ni för bett på honom?

Ove-D
1

#114 vet inte vad det heter, men nu rids han med vanligt tränsbett (tvådelat).

divansson
0

niiice.. ja vil också ha en fjording! Fundersam  Glad

Lina
0

en fjording med lång man är lika mycket fjording som en me klippt man.Fundersam 

Hade jag haft en fjording skulle den haft lång man utan tvekan !

Susan-Albin
2

Här är min undebara fjording Bonnie på 30 år..

Saxo
0

Jag såg en jätte söt fjording idag som stod i en hage när ja va ute å red =) den va nog ca 1-2 år. nån som villlägga ut nån bild på nån fjording unghäst ? =D

yoanna
0

#14 shitt va söt ^^

Kryptonit
1

Min pålle Alladin -96 Vi rider mest i skogen men ska ut på tävlingar i höst förmodligen :D

gejsa
0

#121# Vad fin han är. Vad är det för stam och ålder på han?

Ove-D
0

Min 19-åriga fjording är till salu…

Haffi
0

Bilder från VM i körning

en enspänt som rids  (norsk - 10'a i singelkörning- tror jag)

fyrspänt i tävlingen (tyska - 3'a i förspänt)

Titta på hur manen är till tävling i världsklass Kann nästan tro det är klonade hästar. Dom var underbara och rörde sig perfekt.

Haffi
0

Fyra

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.