Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 4851 ggr
LinneaG
0

Shettisar?

Är verkligen alla shettisar lika??

De flesta man frågar säger att shettisar är sura och ofta rymmer?
Men kan det verkligen stämma in på alla?

Visst skulle ja sätta upp en extra lina om ja skulle
ha en shettis. Men är de såna som rymmer?

Är det någon speciellt man ska tänka på om man
skaffar en shettis?

Linda
0

Nej absolut inte..

-Men shettisar är påhittiga att rymma och iblan hjälper inte en extra lina, stark ström osv..

-Men shettisen får ofta dåligt rykte pga att små barn hanterar den oftast.

-Alla shettisar vi haft har varit extremt snälla,lugna och trevliga.

-Min styvsyster har en shettis som varit bland de 5 bästa ponnytravarna i landet, plaserat sig både i hopp och dressyr L:B

Orion x

Sessan
0

Alla shettisar jag stött på har varit riktigt gemena, om man säger så. Väldigt sura och bitska av sig. på min första ridskola hoppade en shettis på mig i hagen. Jag var ca 6 år då så jag blev väldigt rädd för dem. Jag och shettisar har aldrig riktigt kommit överens kan man säga.

Linda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj vad tråkiga erfarenheter..

-Vår shettis är iaf den snällaste man kan tänka sig.

LinneaG
0

Jo, Loke e verkligen snäll!

Kiara
0

Som alla hästar så blir dom som dom blir uppfostrade och hanterade men det är kallblod och som dom arbetsdjur dom är så är dom envisa till naturen anars kulle dom inte ha fungerat i kolgruvornaSkrattande

Linda
0

Absolut det är mycket häst i litet format.

Faxlin
0

Har aldrig stött på en snäll shettis heller förns vi fick hem Beauty. Kan säga att med den erfarenheten jag nu fått om dem så är de världsgoa, lättlärda och super charmiga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vår shettis var jättesnäll oftast. Men visst försökte hon bitas ibland när någon gick förbi. Men hon hade nog lugnat sig om hon hade varit kvar här längre. Nu hade vi inte henne så länge för Elin började att växa så himla fort så hon blev fort för stor för henne tyckte vi. Men Julia som hon hette var duktig på att rymma ut från hagen. Fast vi hade flera trådar långt ner.

Faxlin
0

Min tös stannar snällt i hagen, medans korsningsponnyn gärna traskade iväg på olika äventyr i sommras. Ska bli kul att se vad som händer i sommar när de kommer till sommar hagen. Inte alltid så uppskattande av grannarna att jaga min ponny klockan sex på morgonen för att hon står på deras grannes gräsmatta och mumsar. Min shettis är dock skit snäll. Kunde gräva ner i hennes sår och gröpa ur var utan att hon försökte göra något mot mig. Och det måste ändå gjort skit ont.

Audiatur et altera pars

HH
0

Shettisar är påhittiga och intelligenta och mycket nyfikna, vakna och alerta. Det är i alla fall så en shettis "ska vara", det vill säga, det är det man eftersträvar hos rasen, och så är mina.

Och precis som med alla andra hästar så blir de vad man gör de till, och allting varierar sjävklart från person till person.

Och en sak som tyvärr allt för många människor inte inser är att det är en STOR häst i LITET format.

jen
0

våran shettis är den snällaste och coolaste i stalletGlad allas lilla kelgris

har heller aldrig rymt som tur är

reddie
0

Min kusin hade en liten shettishingst som sällskap till sin nordsvensk. Han var så snäll och go. Jag lånade ett shettissto i en månad som sällskap till min förra häst då han blev ensam i stallet och hon var också jättesnäll. Visst var de otroligt envisa och STARKA. Var man ute på promenad och de ville åt ett annat håll så hade man inte mycket att säga till om Glad. Ingen av dem var rymmare. Rymningar står min pålle för.

eleonor
0

Läste någonstans att shettisen är den starkaste hästrasen i förhållande till dess storlek.

bubbelbubbel
0

shettisarna är ju toppenroliga, men jag skulle ju inte  vilja säga att det är en barnhäst, inte någon av shettisarna jag haft med å göra, såå hiiimla envisa och starka..

jen
0

#14 nej, när barnen är mindre bör alltid en vuxen finnas med. jag släppte aldrig min dotter själv med hästen förut fastän hästen är supersnäll. när dottern var 9-10år började hon rida lite själv i skogen.

Linda
0

Ingen ras är någon "barnhäst" skulle jag då villa påstå.

-Alla barn behöver en vuxen med sig i stallet, stallet är ju ingen lekplats.

-Jag vill påstå att shettisen är en arbetsvillig och bra juniorponny med rätt vuxen med.

MVH Linda (även tvåbarnsmamma och shettis mamma.)

linasvovvar
0

min lilla tjej är verkligen underbar, hon rymmer aldrig, jag har iofs tre trådar men glömmer oftat att sätta på strömmen, hon är bara tre år men jättesnäll i all hantering osv.

jen
0

åh så söt hon var

bubbelbubbel
0

nej nej nej, det var inte så jag menade, självklart ska ju en vuxen finnas med tills barnet klarar av själv och så.
men jag menade nått i stil med att många köper en shettis till sina barn bara för att dom är söta och små, och har själva inget intresse i det…men sen är det olika från häst till häst, dom shettisarna jag har haft med å göra har mest varit halvinridna och gjort som dom själva velat. men då var jag ändå runt 10- 11 när jag började med det, och hade med en tjej som var äldre än mig med mig. men sen har ju jag träffat shettisar på ridskolor som varit mycket snälla.

nu har jag snurrat in mig, men det är alltid upp till häst från häst.

bubbelbubbel
0

hmm..nu fick jag det å låta som att dom inte är snälla, men det tycker jag dom är. fast envisa. en shettis vägrade gå en speciell väl om jag inte pratade med honom som han var en bäbis. tokigt, men han gick.

Kiara
0

#19 du menad barnvakts hästar, skaffa en ponny till ungen så den har något att göra. Faktiskt allt för vanligt Gråter alltid en vuxen bakom barnet fram till att den är myndig även om man kan ta ansvar tidigare så måste ju en förälder finnas där om inte med det ekonomiska ansvaretFlört

Faxlin
0

Även som hjälp med olika problem behövs det en vuxen bakom. En häst kan lätt få för sig en massa dumheter om den bara har barn som sköter den. Våran korsningsponny Dixi lämnades ut på foder till oss just för att mamman i familjen var sjuk och inte kunde hjälpa barnen med vissa saker. Detta resulterade i en ponny som sperkade mot folk och vägrade lyfta på hovarna. När hon kom till oss så grät Malin vissa dagar när vi varit i stallet. Allt för att hästen stämplade henne rejält på tårna och hennes dumma mamma stod och sa att kan du inte kratsa hovarna på henne kan du inte ha henne. Enkelt. Men Dixi fick ge sig, en envis Malin så gick det bra. Men hade inte jag stått bakom Malin då så hade hon aldrig grejat detta. Och Dixi hade klarat sig undan med sina fasoner. Hon är fortfarande oerhört ouppfostrad, men det går sakta bättre och bättre.
Tänkte vi skulle börja med de sju lekarna i sommar när hon är på betet bredvid huset. Tror vi kan komma en bit med det. Hon är ju fortfarande ung (5 år). Hmm, och så spårar jag ur som vanligt. Vad jag försökte få sagt är att en vuxen behövs även när det gäller annat än det ekonomiska. Som att kolla att hästen inte rids för hårt och för länge och sådant.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

nått i den stilen var det nog jag menade, jag sprang runt på jobbet hela kvällen och kunde lixom inte få fram vad det var jag egentligen menade, det finns i huvudet, men äääh, jag kan inte få ut det med ord. haha. det blir så tokigt i huvudet ibland.

me jag tycker mycket om dom, och blir det inte russet till sällskap, så lär det bli en shettis, eller både och :)

Faxlin
0

SkrattandeJapp underbar små ponnysar är det. Om man bara träffar rätt.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

ja precis, men jag hittade nån annons med en minishettis, tror den var 76 cm eller nått sånt, det bara skrek ju VILL HAAAAA i hela mig. haha

såååå underbart söt.

jen
0

#23 jag vet en shettis som ska säljas, jätterar, men bara riden lite grand….

bubbelbubbel
0

jen- åååh, jag vill haa, men jag kan inte nu, suck. stallet blir inte byggt förrens till sommaren såå…

lisette
0

hästen blir ju vad man gör den till??!

jag red en shettis när jag var liten, brago. han var snällheten själv. tror faktiskt aldrig jag stött på en elak shettis…

Faxlin
0

Vilken tur du har då. Min Beauty är första snälla shettis jag träffat på. Har till och med fått hjärnskakning av en shettis. Lite pinsamt då jag faktiskt var vuxen när det hände.

Audiatur et altera pars

lisette
0

*flinar* jag ramlade faktiskt av brago när vi galopperade, han sprang över alla fälten hem. jag stukade fingret.. men ditt är värre! :)

Linda
0

Vi hade många shettisar hos pappa när jag var yngre, min styvsyrra tvingade leka ridskola varje dag med mig och när jag trillade av var jag alltid tvungen att hoppa upp igen..för det hade hon hört att det måste en ridlärare säga!!

-I dag skrattar vi åt det men då HATADE jag shettisarna faktist eftersom jag trillade av dem typ 15 gånger per "lektion" ha ha

Då gällde bara Dartmoorna för mig..

kacka
0

När det gäller lynnet på shettisar så beror nog många fel på hur de hanterats eller bristen på motion/träning/få vara häst… Jag får ofta höra att mina shettisar är snälla, men det tar jag som en självklarhet. En shettis ska inte få lära sig otyg bara för att den är liten… det är väl det som är "felet" att många skaffar sig shettisar som "leksaker" till barnen… Barn kan sällan uppfostra en häst! Shettisen kan gå ute MYCKET och är en stark ras som behöver mycket utevistelse och få uppfostran både av oss ledare (männikor) och i flocken. 

I deras gener finns oftast ett tänkade där MAT är väldigt viktigt. De bör gå på MAGERT bete och få äta hela tiden hellre än att få kraftigt och tas in då och då för att "fasta". Detta tänka kan också visa sig under ridturen att den vill dra iväg för att ta en mun med gräs och det kan anses som otyg.

Angående staket så har jag nog haft större problem med NF än shettis med att de smiter.

Rissla
0

Vi har en drös med shettisar och de är inga rymmare för fem öre. Vi har inte ens "shettistrådar" utan de går i samma hagar som de större hästarna och skulle egentligen utan problem kunna gå ut, under tråden. Men, så länge det finns mat och sysselsättning i hagen och hästarna trivs, så finns ju ingen anledning till att rymma.

kacka
0

Jag tror att de som rymmer är uttråkade…

Rissla
0

#34 Utan tvekan!

shirley
0

jag tycker shettisar är mkt trevliga och sammarbetsvilliga när de hanteras rätt. de kan ju vara ganska tuffa, men gör man rätt gör de också rätt!

Tummelisa
0

#36 torde väl gälla alla levande varelser på denna jord?

shirley
0

alla e vi olika! så tycker man kan säga olika om de OLIKA individerna…. å shettisar e ofta tuffa…. motsattsen mot tex många araber som har ett annat sätt.

bebbe
0

Jag har 5 ston och en hingst som går på lösdrift, det händer ofta att jag glömmer koppla på elen när jag går från hagen, men har aldrig varit med om att dom har rymt.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

nallebjörn
0

jag brukar bara ha två linor till mina shettisar men dock bra ström i tråden. Jag tror inte den ponnyn rymmer mer än andra hästar. Alla hästar kan lära sej respektera strömmen.
Har aldrig varit med om så snälla djur faktiskt

nallebjörn
0

Definitivt INTE en barnhäst… det är mycket häst i litet format!

kacka
0

Jag brukar ha två trådar mellan hagar och tre "utåt"…  Jag brukar inte  ha problem med rymlingar oavsett om det är med eller utan ström.

trex
0

Dom shettisar jag har träffat på har varit rara hästar,när jag var runt 7 år började jag rida shettisar,så ofta jag fick(alldeles för sällan)dom hästarna var jättesnälla.

Det var i Mölnlycke,alla hästarna var döpta efter shakespears "figurer" jag blev fräälst.Min favorit av dom var Shakespear själv och Hamlet.

jen
0

våran shettis gick utan ström i flera månader pga förra stallägarens lsnålhet att inte skaffa fler aggregat Fundersam  fast hon rymde aldrig, fastän hon gick själv ibland när jag red. sen är hon ju värdens goaste också Oskyldig

kacka
0

Hm… men om de nu inte går ut utan ström så ä det väl inte ett msåte… jag har inte alltid på strömmen… Särskilt inte till stonas hagar… Hingtarnas hage är jag lite mer noga med…

jen
0

fast jag hade helst velat haft ström eftersom det var nära till både järnvägen och en stor väg, för man vet ju aldrig om en häst en vacker dag rymmer??

lisette
0

hur gör man med en shettis som inte vill vänta med att gå in då? brago smiter under den översta tråden när jag ska ta in dom…

Sofia_Schultz
0

Alla hästar är olika och alla shettisar är verkligen inte envisa och rymmer!

Tror t.om. att de är smartare än stora hästar. Vem, om inte en shettis, sätter sig emot en skrittmaskin t.ex? Stora hästar går runt, runt, shettisen stannar och står ;)

gejsa
0

Det har nog mer med att göra att dom är envisa.

Sehvrin
0

Shettisar är inte värre än andra hästar när det gäller rymningar och så. Visst har mina rymt ett par gånger, men då har det oftast varit så att det funnits lite mera mat på andra sidan stängslet och i annat fall vi som varit lite slarviga, men de har alltid varit lätta att fånga in igen (första gången den ena rymde blev hon jätteglad när vi kom)

Vad jag annars märker för skillnad mellan stora hästar och shettisar är att de "lyssnar" mycket på sina magar (men då har jag inte så stor erfarenhet av att hantera stora hästar, och jag kan bara jämföra med mina två shettisar) och att om de blir upprörda så om de inte blir uppmuntrade så coolar de ner sig på mindre än en minut.

(som många andra verkar sagt) En shettis är en stor häst i litet format och olater beror (oftast) på upfostran och hantering

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

Självklart är det så. Och dom blir ju som dom blir när många barn får uppfostra sina små shettisar.

kacka
0

Man får inte glömma av att de är HÄSTAR i mindre format och behöver lika mycket uppfostran och träning som en stor häst för att bli en harmonisk häst.

VeronikaKumpula
0

Shettis är en ras, inte ett speciellt beteende eller temprament. Dom blir som man gör dom, precis som vilken häst som helst=)

Jag kan inte säga hur shettisar är överlag då jag bara lärt känna en, och det är min. Han är väldigt glad och trevlig av sig, sätter sig aldrig på tvären men rymma..Det kan han. Fast det beror inte på hästen, har man ett bra staket som är anpassat till en liten häst så håller dom sig inne. Vet inte rikigt hur han kommer ut, han måste krypa på ngt sätt och strunta i stötarna..

Man får aldrig glömma att en liten häst faktist fortfarande är en häst. Storleken har inget med behovet av skötsel, vård och omsorg att göra. Anledningen till varför shettisar fått ett dåligt rykte beror nog på att många barn hanterar dom och för att vissa kanske inte inser att även shettisar måste uppfostrar. Många/få struntar nog i vissa olater då man kanske anser att dom är "ofarliga" pga att dom är så små. Ingen skulle ju låta en häst på 500kg hytta med sparkar mot en, men vissa skulle kanske bara stå och skratta om en på 150-200kg gjorde samma sakFundersam

Cattis
0

#53 Vad bra sagt!!

"Shettis är en ras, inte ett speciellt beteende eller temprament. Dom blir som man gör dom, precis som vilken häst som helst=)"

Tror jag skall citera dig vid tillfällen då folk tjafsar om shettisar som rymmer, bits, sparkas, tjurar, alltid får fång etc… Räcka ut tungan

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Faxlin
0

Men visst är det så att de små hästarna oftare får fång? Eller är det en skröna som både jag och veterinärerna här omkring tror på utan grund?
Sedan blir alla djur vad du gör dem till. ;-)

Audiatur et altera pars

Sehvrin
0

#55 Att de får lättare fång beror förmodligen på att shettisen som ras är bra på att ta upp näringsämnen (skulle gissa att detta gäller för islänningar också) då  de öar de kommer ifrån har kargt bete (ännu en gissning, har aldrig sett shetlands öarna….)och därmed har det naturligaurvalet gjort så att de hästar med bäst förmåga att uppta näring överlevde och reproduserade sig i större mån än de andra.

Det är vad jag tror det beror på (detta gäller såklart bara "foder-fång")

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

GerbeRosa
0

Om man behandlar en shettis som en häst, blir de hästar.
Behandlar man dem som leksaker, blir de kränkta och arga.
Vår shettis har alltid blivit behandlad som häst och är därför varken kränkt eller arg.
Hela den här vintern har hon varit dagmamma åt 2 halvblodsföl (nu åringar) och det har hon klarat utmärkt eftersom hon är väldigt hög i rang. Hon sätter busungarna på plats när det behövs.

nallebjörn
0

#56 jag tror mer på att folk inte tänker sej för och bara släpper dom på bete efter vintern utan att tänka. Får kanske inget kraftfoder under vintern och är inte van vid all energin som den sedan sätter i sej.

GerbeRosa
0

Vi är alltid rädda för fång på shettisen och har hittills sluppit.
Varje år går våra hästar i hagar som "grönskar successivt" så att de aldrig "släpps på grönbete" i ordets rätta bemärkelse. När vi säger "släpper" menar vi att de går ute dygnet runt. Shettisen går alltid med andra hästar som behöver magert bete och de får gå i hagar där andra "betat av". I vinter har vår shettis gått på i stort sett fritt hösilage eftersom hon "vaktat föl". Det har gått bättre än väntat och hon är inte lika "matbegiven" som hon alltid varit innan.
Hon har innan ofta rymt ur hagar just på våren för att gräset utanför varit grönare. Den här våren har hon stannat på rätt sida och känt sitt ansvar får småttingarna.

gejsa
0

Så är det väl med alla hästar. Att dom blir som man gör dom till. Inget konstigt med det. Men eftersom barn oftast får hantera sina små shettisar själva så blir dom ibland elaka och bitska osv…

Många hästar kan lätt få fång. Tex islänningar, fjordingar, shettisar och alla små ponnyer. Eftersom dom behandlas som stora hästar på betet så får dom lätt fång. Dom måste ha lite lättare bete än stora hästar för dom kräver inte så mycket protein överlag.

Sedan att shettisar gärna flyr under staketet har nog med att göra att man sätter trådarna som om dom vore stora hästar. Så dom lätt kan krypa under tråden och komma ut på andra sidan.

Linnah
0

Det är ju inte någon människa som skulle släppa barn till stora hästar och förvänta sig att barnen skall både ta ansvar för dem och kunna uppfostra dem på ett bra sätt.

Shettisar är lika mycket häst som vilken annan häst som helst, bara med lite mindre kropp och kortare ben. Hjärnan är förmodligen lika stor, om inte större. På samma sätt måste man behandla dem, som stora hästar. Bara för att de är små så är de inte gjorda av porslin, vilket många verkar tro (däribland många som grejat med mina hästar…). Snarare tvärtom så klarar mina shettisar av betydligt mer än mina föräldrars stora halvblod när det gäller väldigt mycket.

Behandlar man shettisar som hästar och med respekt, så får man detsamma tillbaka, harmoniska och väluppfostrade individer som är underbara att ha att göra med.

nallebjörn
0

#60 mina hästar går i gräs där dom inte ens syns. Beror på hur man hanterar betessläppet och vad dom är vana vid att äta under vintern. Man kan ha shetland på rejält bete. Men visst blir dom onödigt tjocka kanske. Mina äter dock inte som galningar för dom är vana vid mkt mat.

gejsa
0

#62# Det gör iaf mina fjordingar och min islänning som står hos mig. Äter som galningar alltså. *ler*

nallebjörn
0

#62 visst är dom runda och goa men dom vilar nästan lika mkt som dom äter… Släpper aldrig mina vind för våg utan låter dom beta redan i april succesivt. Funkar kanon! Men visst är dom runda och goa =)

gejsa
0

#64# Ja, verkligen gulliga. Är så trötta så dom ligger och äter. Flört

nallebjörn
0

#65 ja dom kan ligga och äta… går fint… vilar kanske för magen är så full Räcka ut tungan

gejsa
0

Ha, ha precis som om den blir mindre full när dom ligger och äter då. Skrattande

Ja, dom är gulliga dom små liven.

Har ett foto på mina två fjordingar när dom ligger tillsammans också i gräset. Hittar inte det bland alla mina foton nu. Har satt ut det här en gång på ridsport så det finns någonstans. suck!

gejsa
0

Ha, jag hittade bilden som jag hade lagt ut här förut. Jag tycker att den är så fin. Kolla!

http://ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=5a2dd0a4-2d1c-42cf-a698-847908509282&Filename=gejsaolinaliggernyttigen_1.jpg

gejsa
0
nallebjörn
0

mkt gräs där också. Men har fjordingar mkt fetma problem?

gejsa
0

Ha, ha skojar du? Min är så tjock innan betet så det är inte klokt. Dom är ju så lättfödda en del så det räcker att dom bara tittar på gräset så blir dom tjocka.

nallebjörn
0

#71 kan ju säga att det inte tillhör min favoritras…. red en sådan för flera år sen men hon gick bara dit hon själv ville. =( Har inte kollat på så mkt sådana heller då dom inte intresserar mej. Men korsningar kan vara väldigt fina.

gejsa
0

Ha, ha ja många fjordingar kan vara envisa om dom får börja bestämma. En del har åkt av här på ridsport så dom inte törs rida fjordingar mer också. Men man måste vara bestämd. Fast det måste man ju eg vara med alla raser. *ler*

Mitt är diplomsto och AB- premierad. Dottern blev också diplomsto. Så jag gillar inte att man korsar fjord med andra raser. Rasen i sig är så bra ändå. En riktig allroundhäst. Jag kör ju henne också. Har ridit western också.

nallebjörn
0

#73 hade ett sto här e Siljar. Kan inget om fjordstammar…. Vet en här som föder upp sådana men som sagt….. inget jag gillar

gejsa
0

Nej, alla kan ju inte gilla samma.

trex
0
Zigge-3
0

Min shettis ville ha sällskap av människor när hon var 8 månader gammal, då brydde hon sig inte om strömmen. Nu är hon 2 år gammal och behöver ingen ström, hon fick några stötar som liten. Hon kröp aldrig under linorna, hon gick alltid rakt igenom då för att leta efter sin mamma. Hon är den första av mina hästar som kommer i hagen i full galopp, hon är också HELT underbar.

trex
0

Min lilla shettis är en mycket trevlig positiv glad häst.Precis som andra hästar.Det är väl inget ras specifikt med sura hästar.Hantera dom som vilken hästras som helst.

#73 håller med dig fullständigt.Har en jättelydig kille,som verkligen kan konsten att testa folk,ex,dra med dom,vägra gå,vägra trava,gå dit han vill,bocka,låtsas vara rädd för allt,man märker fort om det kommer att funka som medryttare.

gejsa
0

#78# Vad fin han såg ut din Nogger.

trex
0

79# Tack

Mjuppi
0

På min ridskola finns det en shettis som iaf är relativt snäll ;) Har, som dom allra flesta hästar, små bus och egna påhitt men annars är han ursnäll :)

Tyfon
0

mina shettisar går bara ut när stora travarn öppnar nedersta brädan åt dom

Murre_Uddiz
0

I 'mitt stall är det ca 25 shettisar och säkert bara 1-2 st är lite sura, men inte så att dom blottar tänderna elr höjer benet och försöker sparka, utan mest för att gå iväg (i hagen)med öronen lite bakåt för att få vara ifred. Sen har vi ju Monessa shettis/russ också, men hon är inte uppväxt i stllet och så så det är en annan sak säger v ;P
Dom rymmer vääldigt sällan nu, nu e det braa de stora pållarna som nån gång spränger staketet (med el i :O ;)) så det börjar ju bli lite skruttigt i deras hage ;)
Shettisarna i stallet är trevliga, gillar att bli borstade och vissa kommer fram för att bli kelade med i hagen
Kort: Jag håller inte med det där #0 ;)

På bilden är det Ettan som kan vara lite tjurig. Men hon gillade att bli fotad! skojar inte

muirab
0

Shettishingsten jag hade var helt otroligt snäll men det finns ju olika lynnen på dom med, precis som hos andra djur.

Ove-D
0

Jag tror att många shettisar blir och har blivit felaktigt hanterade. De vill tränas och motioneras och hanteras som vilken annan häst som helst. De behöver en ledare som fostrar dem och visar vad man ska göra och inte… Många shettisar är nog bortskämda och ägaren kräver inte att de ska lyda eller prestera något. Dessutom när de får en massa godsaker som de älskar lär de sig lätt att själva leta reda på godsakerna som kanske ligger i fickorna. Inte konstigt om det råkar hamna en hand eller ett lår i vägen i letandet efter godsaker.

Jenniferohlson
0

Shettisar är verkligen en jätte trevlig ras:)

Therese_Melberg
0

jag tycker inte att shettisarna är varken sura eller grina, iaf inte de som jag har stött på, men tyvärr blir många shettisar inte hanterade på rätt sätt, de anses bara vara söta och gulliga och uppfostras nog ofta inte lika "seriöst" som de stora hästarna, då blir de "sura och griniga".

Jag har två shettisar, och jag håller helt med om att de inte är nå barnhästar, men annars är de helt underbara hästar!

Kratern
0

En shettis kan mycket väl vara barnhäst, men inte hanteras av ENBART barn. Det är dom för intelligenta för.

Jag tycker personligen att Shetlandsponnyn är den gulligaste, bästa allroundponnyn och framför allt den intelligentaste av alla häst/ponnyraser.

Envis tycker inte jag är ett riktigt rätt ord. Dom är smarta helt enkelt.

Murre_Uddiz
0

#88 jaa, smartisar e dom.^^ Tar alla chanser de får bara xD Och då är det ägarens fel om inte staketet elr vad det nu är inte är ordentligt :P

Ove-D
0
Saxo
0

haha Ariel rymmer hela tiden ,, nästan ^^ Men nu e hon på bete så nu rymmer hon inte :P D e tre trådar å el i staketet :P

wewwa
0

Orkar inte läsa hela tråden, men, det stämmer verkligen inte. Vår shettis är hur snäll som helst, en perfekt barnponny som min lillebror har lärt sig rida på.
Den förra shettisen vi hade var raka motsatsen. Alltså envis som synden, sur, bet etc etc.

Rita-S
0

En shettis är en ponny med alla för och nackdelar det innebär :) Ofta är det så att shettisar inte är ridna av vuxna utan av barn, och ofta är inte alla barn lika principfasta som en vuxen kan va (ja där finns alltid undantag båda blandt barn och vuxna) och shettisar har ofta fått rykte att hitta på hyss och pek bara för att det oftast är barn som rider dom. Dock har jag änn inte träffat på en riktig sur shettis själv. Av alla dom jag har träffat har dom, som absolut ALLA andra raser, varit lite olika av gemytt och humör beroende på dagsformen! :)

Många glömmer att en liten shettis faktisk är en liten häst/ponny och inte en leksak, dom skal ju behandlas som alla andra ponny/hästar, vilket skulle leda till en uoppfustrat häst oavsett om rasen skulle va shettis eller shire om man behandlar dom som en leksak :) Så.. nej, jag tycker inte alls denna benämnelsen passar på shettisar.
min erfarenhet är att dom kan ha en stärk vilja, men dom är trevliga, små arbetsomma hästar som kan va hur underbara som helst, presis som ALLA andra fyrbenta gnäggande saker! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

wewwa
0

För att kunna gå upp i skogen bakom oss måste man knyta upp undertråden och gå igenom. Det har jag provat en gång med Razz och han gick inte ens att locka med ut med godis. Han som är ett matvrak annars… : P haha

AliceL
0

Shettisar är väl som alla hästar; det finns underbara och hemska. har stött på båda sorterna. dom flesta är väl mest hanterade av mindre barn och ga okunniga föräldrar, och då är dom riktigt busiga.

Murre_Uddiz
0

håller med #93.. ;)

Ove-D
0

Jag tror att anledningen till att shettisar ibland är besvärliga är av FLERA orsaker

• för lite att göra i hagen, dvs uttråkade.
  • kanske går ensam eller inte har någon att leka med.
  • för lite mat i hagen och rymmer kanske därför.
  • inte hanterad på ett vettigt sätt. Dåliga erfarenheter eller brist på fostran.
  • Hanterade för lite dvs många skaffar shettisar som parnponnyer eller som sällskap men inte tänker på att de behöver jobba.

En shettis är lättlärd och därför populär till att träna trick med tex som cirkushästar. En normal shettis vill använda huvudet. Om den inte får det så hittar den på EGNA aktiviteter…  Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.