hur löser ni gödselhanteringen?
Ja precis som rubriken lyder! Jag håller på att bygga stall på en ganska begränsad yta och kom på att tänka på detta med gödslet. Hur löser ni det? Hyr ni en container eller har ni en platta och lägger det på, hur blir ni av med det, fungerar det bra, hur ofta behöver det tömmas (hur många hästar?) Och vad kostar det? :)
Markägaren löser mitt gödsel från 13 hästar :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#1 nej vad gott!! Men du vet inte hur han/hon löser det? :)
Inte mer än att han kommer och hämtar det med traktor ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#3 haha det brukar vara så! Attans att jag inte har någon traktor!
Kolla med din kommun vad som gäller där du skall ha hästarna. Själv använder jag container, och det är svindyrt här 😮
Stallet har en container men jag vet inte alls hur mycket det kostar. Vi får dock bara använda torv, torvmix eller halmpellets. Eller bara inte rent spån eftersom det kommer användas på åkrarna.
Eller vi får väl använda spån men då måste man lämna det själv.
#5okej då slår jag en liten signal dit :) bra att få klara besked! Usch :( är rädd för det! #6 nej det brukar ju vara ganska petigt det där :/
Container är ju drygt ;)
Är van vid någon sort "platta" och i ett tidigare stall var det typ en stor grov i marken bara :) Sen kommer traktor och hämtar skiten ;)
Länsstyrelsen och kommunen kan ha åsikter om gödselstaden - generellt gäller att den ska vara gjord så att det inte kan läcka från den.
Det finns bestämmelser för när man får sprida skiten och var - jordbruksverkets hemsida är väldigt informativ.
Det finns företag som man kan hyra containrar av och som också tömmer dem, men det kostar - tänk då på att täcka containern, så det inte är fullt av tungt (och då också dyrt) regnvatten i den ;D Tänk också över val av strö - halm blir fort omfångsrikt, torv fyller i stort sett inget!
Där vi bor tar de inte längre emot hästgödsel, så om vi inte körde ut den själv på vår mark så vet jag inte vad vi skulle göra…
Vi har som jag skrivit din andra tråd ett lastbilsväxlarflak, (ca 6X3 m, kanske 3 m högt men vi har byggt ett plasttak på det så det går inte att fylla mer än kanske 2,5 m högt) vi fyller det på ca ett år (två islandshästar, torv och halm som strö) men då slänger vi "ren" halm och grovfoder på annan plats.
vi har container i vårt stall.. så betalas en hyra på de.. så kommer kommunen å hämtar de å så vägs de å betalas.. vet inte vad de kostar då jag är inhyrd men de kostar per KG iaf vet jag.. tycker de är smidigt.. bara ringa så kommer dom å byter container.. vi är 8 hästar på den å tömmer väl en gång i månaden i vinter har de varit längre tid mellan då alla i stallet haft bädd å därför har de inte fyllts på med så mycket i den..
Gjuten platta har vi här och det är överlägset det bästa tycker jag!
Med vänliga hälsningar
Chess
#11 Har man platta går det att använda "gödselmask" som tar hand om skiten och omvandlar den till jord, har ej själv gjort det men hört andra vara väldigt nöjda 🙂

jag hade en gödselvagn (använde torv), den tömdes av en kompis till mig som odlade väldigt mycket. sen så hade jag annons på torvgödsel som bortskänkes. jag blev alltid av med allt. ;)
Vi har haft en cementplatta som vi bara tippar ut allt på, sen har vi använt det själva som gödsel till våra hagar då betet alltid har varit väldigt magert :( så det kostar inte en krona mer än bensin till traktorn ^^
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Jag köpte en liten container för 4000 kr från ett åkeri. Den uppfyllde inte längre kraven för att användas på byggen, men har hållt i tio år hos mig hittills. Den passar till grannbondens traktor/lastare så han tömmer åt mig. betalar 150 kr/tömning . Tömmer var 6-8:e vecka under vinterperioden.