Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1656 ggr
[MiriamPiriam]
0

Grönt kort!

Nästa år så tänkte jag ta grönt kort då jag så gärna skulle vilja börja tävla ''riktiga'' tävlingar istället för bara klubbtävlingar.

Men innan jag nu ska börja ta grönt kort vill jag veta, vad behöver man veta för grejer? För jag vill ju lära mig sakerna man måste veta! :)

Dealath
1

Det jag lärde mig var TR. Alltså gick vi igenom stora delar av TR och allt handlade såklart om tävlingsplatser och regler etc. Vi fick även ha lastträning så vi visste hur man gjorde. 

Så det jag minns är TR, TR och ännu mer TR. 😉

[kiiiwiii]
0

Som #1 säger är det TR som är det heligaste på grönt kort kursen ;) Du ska även bli godkänd på att knoppa, linda, ta av och på täcke och visa häst vid hand! På provet vi hade fick vi frågan "hur förbereder du dig bäst inför en tävlingsdag?". Eller något liknande! Många frågor är ganska självklara om man bara tänker efter lite! Jag klarade mig igenom med ett 0.5 fel och då slarvade jag med kursen ;) Tror du kommer klara det galant! :)

Em--ma
0

När jag tog för 2 år sedan, så skulle vi bara visa hästen för hand och ¨vara med på en lasträning. Tror att provet hade runt 20frågor,
och det flesta var faktiskt inte ens med i TR!
Kommer ihåg dom två första som var, vilka bestämmer i din klubb?
Och vilka får rösta fram styrelsen i din klubb elr liknande.
Vet att jag inte kunde typ 5 frågor, men klarade det ändå. Det var alltså inte alls så svårt som jag trodde det var. Oftast så i samband med gröna kortet provet så går man en kurs och det är väldigt nyttigt att gå den. Den är dock obligatorisk om du är under 18 år :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[kiiiwiii]
0

#3 det har blivit nya krav sen dess! Hade en kompis som tog för 2 år sen och hon blev jätte chockad när jag berättade om kursen! :)

[MiriamPiriam]
0

Jag är rätt så okunnig så kan nån förklara vad TR är? Kommer nog på när någon berättar :')

Måste man få godkänt i att knoppa?

majaliten
0

Jag tog den i vintras o december och de va en lastning vi va med på och visade inte ens hästen förhand . Provet hade lite fler men änka frågor iprensip de som sagts konsentrera dig på dressyr och hopp tr Tr är tävlingsreglement och där står alla regler mm man bör följa på en tävlingshästarna http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/

Em--ma
0

Tr står för tävlingsreglamente , vissa säger att det är ryttarens bibel ;) #4 Jag tycker det låter konstigt att man ska lära sig knoppa. Det behöver man inte ens göra på tävling om man inte vill? Gick dom inte bara igenom det för att lär sig? Har väldigt svårt att tro att du måste kunna knoppa :p

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[kiiiwiii]
0

#7 nej vi var tvugna att bli godkända på det! Först visade handledaren hur man gjorde och srn skulle vi kunna göra två-tre stycken. Var nog inte hela världen om man inte klarade det men jag blev också chockad när dom berättade det :)