Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2217 ggr
[linneaoperett]
0

Varför är rumpan högre än manken

Har ett varmblod sto som har högre rumpa än manke, någon som vet några "övningar" jag kan göra med henne.

Tacksam för svar!

Praefatio
0

Vad menar du med övningar? Vad vill du uppnå?

Tusen
1

Vad menar du?  Du kan väl göra alla övningar med den som med alla andra hästar. 
Eller menar du att du skulle få tips på övningar så manken blir högre än bakdelen? Det går inte. Den är förmodligen växt så, vilket är vanligt på "snabba" raser. De är liksom "hottade". 🙂

Det är bara att gilla läget och träna med den som vilken annan häst som helst.

Praefatio
1

Det man bör vara noga med med en överbyggd häst är att rida för tränare och lära hästen att gå i bra form eftersom överbyggda hästar ofta blir rätt framtunga och i längden kan få förslitningar på frambenen.

Lorita
1

Det beror på att hon är ett varmblod och avlad för trav och inte ridning, det är inte mycket att göra åt men det är ännu viktigare att alltid rida hästen i rätt form då det blir mycket tyngd på hästens framdel annars som liter.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[linneaoperett]
0
Lorita
1

en skicklig fotograf 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Praefatio
1

#5 Den hästen är fortfarande överbyggd, den har bara lagt på sig finfina överlinjemuskler (muskler överhuvudtaget) vilket ger illusionen av en jämnare häst. Hon har gjort ett jättebra jobb :) Grymt snygg ponny på bild nr 2. Svårt att få en så fin överlinje på de flesta ridtravare dock, de är inte skapta för att stärka sin överlinje.

Em--ma
0

#5 som hon skrev så står det '' och växt ikapp rumpan en aning ''

Är den färdigväxt så ser den troligvis ut så , man kan ju inte ändra längd på sig själv genom att träna sig lång :)

Min pålle var högre i rumpan än manken, men det börjar växa bort, alltså att hennes manke växer ikapp rumpan. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Caroline L
0

Jag vet inte om detta är till någon hjälp men mitt varmblod har också lite högre rumpa än mankhöjd och det är så på min häst eftersom hon har lite längre bakben :). Och min är färdigväxt..

Stallmima
0

#0 En bild på din häst kanske hjälper till av bedömma av det du frågar

Gronstedt
0

Växande hästar kan vara överbyggda en period och sedan jämna ut sig, men är den färdigväxt så är den.