Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 699 ggr
Dealath
0

Första dagen

Jag ska få hem en häst imorgon förmiddag och jag undrar om jag kan gå med han redan samma dag på kvällen?

Sedan dagen efter tänkte jag gå med han igen bara för att lära känna honom. Men sedan tror jag att jag måste rida dagen efter det. Tror ni att det går för fort då? Vet att många tycker att man ska lära känna hästen från marken först, men denna är ett litet energipaket och jag fruktar att om han får stå för länge kommer han bli "omöjlig" när vi rider.

bunnyheart
2

Jag tycker det låter bra! Gå med honom samma dag på kvällen om du vill, men jag tycker inte du måste. Dagen efter så tycker jag du ska gå med honom precis som du sa, och sen kan du i lugn takt börja rida honom dagen därpå. Har ni paddock så kan du ju leda honom ett varv där innan du sitter upp. Jag tycker ditt koncept låter jättebra!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Gullan_J
1

Jag resonerar som såhär: Lånar man en häst på prov i en vecka rider man kanske dagen efter att den kommit, medans om man köper/lånar häst under en längre tid får de ofta stå i hagen 4-5 dagar och sen gå små promenader under några dagar. Tycker att ditt "schema" låter jättebra! Alldeles lagomt. Ska få hem en ny på torsdag och hade tänkt gå promenad kvällen när han anlänt samt promenad blandat med NH fredag och lättare uteritt på lördagen.

-Bättre ökänd än okänd

[japptravare]
0

Jag tycker att hästen ska få "vila" hela första dagen :)

Praefatio
0

Jag tycker att ditt schema låter jättebra. Promenera du redan första dagen.

Caroline L
0

Schemat låter jättebra, ja. Så gjorde jag med. Hur gick det nu då? :).

PennyScarlett
0

En gammal cowboy sa till mig när jag skulle köpa häst: " Ta tag i henne direkt! Låt dom inte hinna börja tänka och få massa märkliga idéer…" och det har jag hållt fast vid och har aldrig haft några problem med att man gått för fort fram :)) Så det låter jättebra!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter