Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1467 ggr
_emmaa
0

HJÄLP MIG! Problem med medryttarhäst

Hej! Jag är 14 år och har lite problem med min medryttarhäst. Han är ett arabiskt fullblod på ca 155 cm. Jag själv är också 155 cm lång och väldigt liten i kroppsbyggnaden vilket betyder att det blir lite problematiskt i vissa situationer. Jag brukar rida ut med sällskap vilket fungerar hur bra som helst. Han är jättesnäll i hanteringen så det är inga problem alls. Allting går som det ska och han är hur mysig som helst att rida. Sen kommer dem dagarna när jag ska rida själv, det är dock ganska sällan det händer, men det händer. Han tycker inte om att vara ensam och det märks helt klart. När jag tar in honom i stallet och ska vända honom och ställa upp honom i stallgången rusar han bara ut igen. Och ni kan ju tänka er hur liten min chans att stoppa honom är eftersom han är så stor jämfört med mig. Hade det varit en liten ponny, fine. Men nu är det en stor häst som lätt springer över mig när han vill och jag har absolut ingenting att säga till om. Sen händer det att jag lyckas sätta fast honom i stallgången men då blir det nästan värre. Han börjar gnägga som sjutton, trampa runt och allmänt stressa upp sig själv. Han springer fram och tillbaka och ibland reser han sig nästan på bakbenen också. Jag är inte direkt den som agerar bäst under press så jag brukar ta loss honom och ta ut honom ur stallet. Jag vet att det inte är det man ska göra men jag får bara panik och jag vet inte vad jag ska ta mig till när jag är ensam. Som sagt: hade det varit en liten ponny, fine. Men när han är så stor har jag ingen chans i världen att stoppa honom över huvudtaget. Så snälla, hjälp mig! Just nu har det bara blivit så att jag inte rider om jag inte kan ha sällskap vilket uppenbarligen inte kommer fungera i längden. Det finns ingenstans att binda upp honom utomhus och borsta så det är ingen valmöjlighet. Jag har funderat på att hämta en av dem andra hästarna att ställa i stallet medan jag borstar men hur ska jag då släppa tillbaka den hästen i hagen sen? Jag kan ju inte direkt försöka hålla i en häst samtidigt som jag öppnar hagen och ska släppa ut en annan häst. Det går liksom inte. Jag blir väldigt stressad när han håller på så här och det hjälper ju definitivt inte till. Jag har försökt att bara sätta fast honom och vänta ut honom men han blir helt galen och jag är rädd att han ska skada sig. Finns det någon metod man kan använda? Snälla hjälp mig!

Brollan1
2

Utan någon hästvan person som är vid din sida så är det svårt att hjälpa dig.

Dina problem startar långt före du tar in hästen i stallet, dom börjar med att hästen känner att den är övergiven tillsammans med dig direkt du sätter på grimman för att ta in den. Vad betyder då detta. Jo i en flock av individer (som hästar ser det) så finns det alltid en ledare som dom andra följer, denna ledare skapar trygghet för flocken. Att vara ledare är din uppgift men det låter inte så på det du skriver så jag förstår helt och hållet hästen. Speciellt då det är en arab som anses vara en av dom känsligaste raserna tillsammans med fullbloden då det gäller omgivningen.

Du måste inse att problemet ligger inte i hästen, den är bara sig själv, problemet ligger i hur du presenterar dig själv för hästen, och det har definitivt ingenting att göra med storlek. Har du ingen som har erfarenhet av denna häst runt omkring dig att ta stöd i från?

Och det är helt ok att INTE rida ut utan sällskap eftersom det mycket väl kan leda till en riktig olycka annars och det är det inte värt. Ta i stället tillvara på tiden då du inte har sällskap att rida ut på till att bekanta dig med hästen från marken så kanske du lär dig något, araber är duktiga lärare för dom som är villig att lyssna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

_emmaa
0

#1 Tack för alla tips! Jag har inte varit medryttare på den här hästen särsklit länge. Jag vet inte riktigt hur jag skulle jobba honom från marken. Här du något tips på någon bra "övning" eller vad man ska säga? Det finns dock ingenstans där jag skulle kunna släppa honom lös förutom i hagen där han står med de andra hästarna. Paddocken som finns vid stallet har liksom ingen grind utan det är bara en öppning där man går in. Har aldrig riktigt testat på NH eller liknande då jag aldrig har haft möjligheten. Men om du har något tips så provar jag det gärna! :)

Brollan1
2

Det finns ingen "quick fix" för det här, bara långsamt lärande. Har du talat med ägaren, hur hanterar dom dessa situationer?

Hästen behöver ledarskap från dig, så det första du ska göra är att ändra hur du tänker. När hästen blir så upprörd så gör den två saker, den ena är att försöka se om den kan få hjälp av dig och det andra är att den ger utlopp för sina känslor över att måsta hantera situationen själv om du inte hjälper den, det är där du måste ändras dig, för om hästen inte känner sig trygg med dig så kommer det inte att bli någon skillnad oavsett vad du gör.

Utan någon hästvan i närheten och utan passande utrymme så kan det gå illa och det vill jag inte ha på mitt samvete. Så mitt råd är att hantera inte hästen ensammen, gå ut och gå med den i närheten av dom andra hästarna när du inte kan rida tillsammans med några.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caroline L
6

Jag håller med Brollan1. Eftersom du inte varit medryttare på hästen särskilt länge så gör så att du rider bara ut med sällskap ett tag. Beröm honom mycket och testa gärna att rida först så han får en uppfattning om att du kan vägen och att du också kan leda er hem igen. Dom andra dagarna du är där kan du ta dig tid att bekanta dig med hästen. Gå och gosa med honom i hagen och ha i åtanke att hästar är känsliga och kan känna av ditt humör och hur du mår på insidan. Om du är stressad redan när du kommer över vad som ska hända när du tar in honom så förvärrar det allting. Ta några djupa andertag och gosa med honom i hagen. Testa sedan att leda in honom lugnt till stallet (prata mycket med honom, det lugnar både dig och häst. Det märker jag med min, jag går och babblar om allt möjligt när jag känner att hon börjar bli stressad och jag babblar gärna om något som får mig att skratta så jag liksom slappnar av och får en glad sinnesstämning) när du tar in honom i stallet så ställ in honom i boxen. Ge lite godis i krubban eller en tuss hö som han kan mumsa på. Då kan du borsta honom och så.

Börja så. Och prata med ägaren och fråga om han beter sig likadant mot henne och hur hon löser sådana situationer. Men jag tror att med tiden om du gör såhär kommer han att slappna av med dig och lita på dig. Och rid ut med sällskap, visa vägen och visa att du kan ta er hem.

Hur är han om du bara rider i paddocken då? Är det bara när ni rider ut som han beter sig såhär?

Brollan1
1

" #4 skrivet av Caroline L" Mycket bra förslag att prova rida först, hur kunde jag glömma det. Sen kom jag ihåg en sak till pga "#4" (tack igen;), När du känner att situationen håller på att bli spänd så ta och nynna på din favvolåt, det får en att släppa tvångstankarna som låser upp en och släpper spänningarna vilket gör att man kan tänka logiskt och klart vad som behövs göras för att lösa situationen. Det är ett knep som jag själv ofta använder mig av när det händer spännade saker med hästar.

Lycka till

_emmaa
0

#4 Att rida själv över huvudtaget är inga problem alls. Då är han lugn och avslappnad. Han är jättesnäll att ta in från hagen också. Han kommer fram till en och går snällt med men så fort han kommer in i stallet och märker att han är ensam så blir han stressad. Jag har testat att ställa upp honom så att han ser hagen genom den öppna stalldörren vilket inte gjorde någon skillnad. Jag kommer definitivt göra som ni har föreslagit! Hålla på med honom i hagen och gå på en liten promenad. Tycker själv att det bara känns jobbigt att ens försöka hålls på med honom själv i stallet. Jag blir bara stressad och hela situationen blir jobbig för både mig och honom! :)

Brollan1
0

Ok då klarnar det lite, problemet är alltså stallet? Om så är fallet, ta inte in han i stallet utan gör allt det ni behöver vid hagen eller någonstans i närheten av den. Det är möjligen så att han tror att han skall bli stående ensammen i stallet.

Är han möjligen en vävare, boxvandrare eller krubbitare? Dom brukar ha den här tendensen inne i stall.

Lycka till

Rafflan
1

Går det inte att prova ta in honom i boxen och binda upp honom där och ge lite hö och fixa i ordning honom medans han äter? :)

Caroline L
1

Jaha så det är i stallet problemet ligger? Då missförstod jag ;). Om du ur säkerhetsskäl inte kan ta in honom i stallet så råder jag dig att inte göra det. Bind fast honom utanför eller något där han är lugn. Sedan tycker jag att du ska prata med ägaren och höra vad hon gör i denna situationen och gärna få se hur hon gör…

#5 Ja där hade vi väldigt smarta tips tillsammans. Synd att dom var förgäves haha ;).

Uss
1

Min dotter är en "babblare" - munnen går hela tiden och det funkar med min häst som är mer trygg av sig, men hennes känsliga häst blir bara nervös av babblet och funkar bättre om hon lyckas vara tyst i stället.

Man får prova sig fram vad som gäller med varje häst, men att nynna lite lågt på en LUGN melodi - det får inte vara för "aggressiv"/hetsig musik - är positivt; ryttaren slappnar av och glömmer inte att andas, det gör att pålle också blir lugnare. Man kan sjunga för full hals också, men det kan bli lite pinsamt om man möter någon ;D

Caroline L
3

#10 Hehe det påminner mig om när jag red ut med min häst som är väldigt känslig och rädd för regn/åska. Hon blir lätt tittig, nervös osv. Så jag sjung för full hals på en låt och vi hade det så trevligt där vi red sen kom det helt plötsligt förbi någon på ridvägen och jag slutade såklart sjunga hastigt och min häst fick sig ett språng och gjorde piruett-snurrar så kvinnan fick värsta uppvisningen. Jag vet inte vad som var mest pinsamt.

Men ja att prata lugnar men att prata/sjunga nervöst för man "ska lugna ner hästen" funkar inte utan du måste bli lugn av pratet och då speglar det av sig. Sen funkar det självklart inte på alla hästar.

Brollan1
1

Red en helt ny häst för mig, en som var väldigt botskämd och skvättig. Och jag kände att detta kommer att bli rodeo då nivån på intensiteten måste upp till den nivån att hästen reagerar och då brukar det hända saker. Se det framför er någon på en häst ute på en äng i full galopp på stora cirklar och en häst som bockar för allt vad den är värd och den som rider på nynnar högt på Pugh Rogerfelts "små lätta moln".;-) Hoppas ingen hörde den gången. Resultatet blev väldigt bra, hästen förändrade sig totalt, några dagar senare så galopperade vi förbi ställena i avspänd form, där den någon dag tidigare skulle bocka av mig och vägrade att gå förbi, kanske var det sångens lugnande inverkan.. ;-) Lycka till

Caroline L
2

#12 Haha där fick jag mig ett gott skratt du! Jag ser det framför mig haha jag kan inte sluta skratta. Förlåt!!